חדשות עולם הילדים

מי הראשון שיצליח להגיע למאדים?

שתי חלליות שהתפוצצו בדרך, וחללית אחת שאבד עימה הקשר. אלו חלק מהניסיונות שנעשו כדי להגיע לכוכב הלכת שמצית את דמיונה של האנושות במשך שנים רבות. מגזין "נפלאות עולם" לילדים עם הסיפורים על הכוכב המרתק

אא

החללית הראשונה ששוגרה למאדים על ידי ברית המועצות בשנת 1960 התפוצצה על כן השיגור. ארבעה ימים לאחר מכן נעשה ניסיון נוסף, אך גם החללית התאומה זכתה לגורל דומה, והתפוצצה כחברתה הראשונה. כחמש שנים לאחר הניסיון הרוסי להגיע למאדים, הצליחה ארצות הברית לשלוח חללית, שהגיעה למרחק של כ־10,000 קילומטרים ממאדים. התמונות והנתונים שהיא הביאה משם הראו שפני הכוכב שוממים ומדבריים. זמן קצר לאחר מכן נשלחה למאדים חללית שהצליחה לנחות על פניו, אך מיד לאחר נחיתתה אבד עמה הקשר.

מגזין "נפלאות עולם" מספר, כי רק כ־15 שנים לאחר מכן נחתה החללית ויקינג 1 על פני מאדים, והצליחה להעביר נתונים היישר מפני השטח. כחודש וחצי לאחר מכן נחתה במאדים גם ויקינג 2. שתי החלליות העבירו אלפי תמונות, שבהן נראה נוף מדברי וצחיח. הן מדדו רמות גבוהות של קרינה על־סגולה, טמפרטורות נמוכות מאוד ולחץ ברומטרי אפסי. כל אלה הבהירו למדענים כי הסיכוי לקיום חיים על פני מאדים קלוש ביותר.

 

הדרך למאדים רצופה בקשיים

כדי להבין את הקושי להגיע למאדים, חשוב לדעת כי ההקפה של מאדים סביב השמש מתרחשת במסלול ארוך יותר מזה של כדור הארץ, ועל כן שני כוכבי הלכת, כדור הארץ ומאדים, מתקרבים זה לזה רק פעם בשנתיים לערך. אז נפתח חלון זמן שמאפשר להגיע למאדים בתוך שישה עד תשעה חודשים. לאחר נחיתתן של שתי החלליות על מאדים והתמונות המאכזבות שהגיעו ממנו, הופסקו לזמן מה הניסיונות להגיע אליו, אך בשנים האחרונות נאס״א שוב שולחת למאדים לא מעט חלליות, שמביאות נתונים עדכניים ומרתקים שמלמדים לא מעט על ההיסטוריה שלו ועל השינויים שהתרחשו בו. אולם למרות כל הרצון לחקור את מאדים לעומק, הדרך להגעה של האדם למאדים אינה פשוטה כלל. ראשית, הסביבה על מאדים מאתגרת מאוד לבני אדם: אמנם בשעות הצהריים הטמפרטורות באזור קו המשווה של מאדים יכולות לנוע סביב 20 מעלות צלזיוס, אך בלילה הן צונחות ל־70 מעלות מתחת לאפס. בעונות קרות יותר הן יכולות להגיע גם ל־200 מעלות מתחת לאפס. מכשול נוסף הוא פני השטח של מאדים, אשר חשופים הרבה יותר מכדור הארץ לסוגים שונים של קרינה, מכיוון שחסרה בו אטמוספרה אפקטיבית ושדה מגנטי, שבולמים חלק גדול מהקרינה שמגיעה לכדור הארץ. לכל אלה מצטרף המרחק העצום של מאדים מכדור הארץ. 

 

יכול להיות שכבר השנה, יהיו אנשים שיבקרו במאדים?

אחת הדרכים להגעת אדם למאדים, אשר הוצעה כבר לפני יותר מ-70 שנים על ידי פון בראון, היא שתורכב במסלול שסובב את כדור הארץ ספינת חלל גדולה, שאותה ישגרו למסלול סביב מאדים, והאסטרונאוטים יצאו ממנה לנחיתה על מאדים בחלליות ייעודיות, שגם יוכלו לשמש טילי שיגור, כדי להחזיר את האסטרונאוטים לספינת האם בסיום המשימה. דרכים אחרות שהוצעו הן למשל לשלוח חלק גדול מהאספקה והציוד לפני האסטרונאוטים, או לשגר רובוטים שיכינו את התשתית הדרושה לנחיתה של בני אדם, ויציבו בעצמם את טילי השיגור לדרך חזרה. כל ההצעות להגעת האדם לשם כרוכות בהשקעות כספיות אדירות, וכיום אף מדינה אינה מעוניינת להשקיע כספים רבים כל כך, אולם כמה אנשים פרטיים עשירים מאוד הודיעו על תוכניות שלהם להגיע למאדים. התוכנית הכי מעשית כיום היא של המיליארדר אילון מאסק, שהודיע כי בשנת 2024, שאנו כבר בפתחה, הוא ישלח למאדים חללית מאוישת בבני אדם. על פי התוכניות, בעתיד אנשים יוכלו לעבור לגור על מאדים, לאחר שתיבנה בו מערכת אנושית שלמה שתהיה מותאמת לתנאים הייחודיים שקיימים על כוכב הלכת הזה.

בואו לזכות במנוי שנתי למגזין "נפלאות עולם"! היכנסו לעולם הילדים והשתתפו בהגרלה שתתקיים ביום שני בבוקר  >>

לצפיה חופשית באופן דיגיטלי במגזין היכנסו עכשיו >>

(אילון מאסק, צילום: shutterstock)

תגיות:עולם הילדיםנפלאות עולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה