חדשות בארץ

המומחה לענייני פלסטינים: "סינוואר מעדיף למות בבונקר מאשר להתפנות"

ד"ר מיכאל מילשטיין מאוניברסיטת תל אביב: "מי בכלל ירצה לקלוט את חמאס ביום שאחרי?". על ההתחממות בצפון: "זה היה השבוע הכי קשה לנסראללה מאז תחילת המלחמה"

(צילום: Abed Rahim Khatib / Flash90)(צילום: Abed Rahim Khatib / Flash90)
אא

ד"ר מיכאל מילשטיין, מומחה לענייני פלסטינים מאוניברסיטת תל אביב, סיפק את הזווית שלו לגבי המלחמה בעזה וסיפר כי יחיא סינוואר מעדיף למות בבונקר, מאשר להתפנות לדרום הרצועה.

"חמאס הוא ארגון אידיאולוגי נוקשה מאוד, וחלק אינטגרלי מהחברה הפלסטינית בעזה. אני מעריך שמנהיג כמו סינוואר יעדיף למות בקרב בבונקר מאשר להתחיל להתפנות בשיירות לכיוון אוניות בנמל עזה", אמר ד"ר מילשטיין בשיחה עם ענת דוידוב וניסים משעל ברדיו 103FM.

"יש עוד שתי שאלות יותר מהותיות - על מה אנחנו מדברים? חמאס זה ארגון של עשרות אלפי אנשים בעזה, אנחנו מדברים על עשרות אלפים או חבורה קטנה? ישראל הייתה יותר מעוניינת בפינוי הגדול", הוסיף. "ועוד שאלה - מי בכלל ירצה לקלוט אותם? מהבחינה הזו אני מאוד אשמח להתבדות ולהודות שטעיתי, אני לא רואה את חמאס מסכים. אנחנו ממשיכים לריב על עור של דוב שלא רק שהוא לא ניצוד, הוא לא ביער".

על ההצעה הקטארית שתאפשר לבכירי חמאס לשרוד, תוך הגליה מחוץ לעזה, אמר: "אנחנו נמצאים כאן במצב שבו היכולת לקדם נקודת ממשק בין העמדות הבסיסיות של ישראל לאלה של חמאס, כרגע היא כמעט בלתי אפשרית. לגבי סיפור הפינוי, זה לא חדש, זו לא הצעה פורצת דרך, אנחנו מתגלגלים איתה כמה שבועות. עשינו הכול חוץ מאשר לשאול את חמאס.

"ההנהגה צריכה להציב בפני הציבור את הנקודה - אם אנחנו רוצים עסקת חטופים המשמעות של זה הפסקת לחימה והמשמעות היא שלא עמדנו ביעד המרכזי של המבצע, מיטוט ממשל חמאס. הגיע הזמן להציב תמונה ברורה בפני הציבור, זה צריך להיות חלק מדיון ציבורי. יש כאן סוג של הכרעה שעבורה שלחנו את הבנים שלנו למערכה בעזה ועכשיו אנחנו צריכים להגדיר אותה, האם מה שאנחנו רוצים זה לחתור בכל הכוח למיטוט שלטון חמאס. אני מלא בדאגות לגבי המציאות ההיברידית המאוד לא ברורה שאנחנו נמצאים בה - או שאנחנו אומרים 'שחרור חטופים מעל הכול', ויש לזה מחיר כבד".

לסיום, ד"ר מילשטיין התייחס למתיחות בגזרה הצפונית: "זה היה השבוע הכי קשה לנסראללה מאז תחילת המלחמה. עד עכשיו הוא פחות או יותר התנהל במרחב נוחות שבמסגרתו הוא גם מציק לישראל, גם מקדם התנגדות אבל גם לא דוחף את לבנון למערכה גדולה, וכרגע הוא שופד על קרני הדילמה, בעיקר אחרי שחוסל המפקד רדואן של אזור הדרום. 

"השאלה היא בכלל לא מה חיזבאללה יעשה, כי חיזבאללה ענה בכל מיני סוגים של פעולות דרמטיות, השאלה המרכזית היא מה הולכת ישראל לעשות. הדילמה המרכזית היא האם ישראל רצינית במימוש 1701 או שאנחנו נכונים באמת לממש את היעד הזה כולל באמצעות מהלך צבאי. הייתי אומר שאם לוקחים את כל הדברים שדיברנו עליהם, הסכנה הכי חמורה שיש לנו שאנחנו נשאיר גם בדרום וגם בצפון סיפורים פתוחים בלי הכרעות. כאן ישראל תצא בצורה הכי נפסדת שיכולה להיות".

תגיות:יחיא סינווארד"ר מיכאל מילשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה