בריאות ותזונה

שעורה וטוב לה: 5 עובדות מרתקות שלא ידעתם על הדגן הנפוץ

הוא נחשב לאחד הדגנים החשובים בעולם, ומשמש למגוון רחב של מטרות, כולל שתייה, מזון ואפילו לשם ייצור פלסטיק, נייר, ודשן. קל מאוד להתבלבל בינו לבין החיטה המוכרת יותר, אם כי מדובר בשני דגנים שונים לחלוטין. לכבוד ט"ו בשבט, הכירו את השעורה – אחד משבעת המינים שנתברכה בהם ארץ ישראל. מִן הַשְּׂעוֹרִים

אא

על השעורה רובנו למדנו במגילת רות ובהקשר לחג השבועות, ואם אני מנחשת נכון, רובנו לא יודעים הרבה על הדגן החשוב הזה. מעצם היותה אחד משבעת המינים, עולה השעורה ברוב כבוד על שולחן ט"ו בשבט – בדרך כלל בצורת בירה שחורה. הבירה עשויה מ"לתת" – גרעיני שעורה שעברו תהליך של הנבטה וייבוש, ומשמשת ייצוג הולם לשעורה על שולחן החג. אך מהי בעצם אותה שעורה מדוברת? האם אנחנו נוהגים לאכול שעורים ביום יום, והיכן הוזכרה השעורה לראשונה?

1. חלק ממשפחה גדולה

השעורה היא חלק ממשפחת הדגניים, הכוללת כמה עשרות מינים, והיא בין המינים הראשונים שבויתו על ידי האדם. השימושים המרכזיים בשעורה כיום הם לצורך מאכל בהמה, כמספוא, וכרכיב מרכזי במשקאות אלכוהוליים. ארצות הברית היא היצרנית הגדולה ביותר של שעורה בעולם, עם יבול של כ-50 מיליון טון בשנת 2023.

2. יש לה היסטוריה

השעורה היא הגידול השישי בחשיבותו בעולם. היא מוכרת כדגן עתיק יומין, שגדל ברחבי העולם במשך אלפי שנים ומהווה מקור טוב לחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים, ומינרלים. השעורה מכילה כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, אשר מסייעים לוויסות העיכול, להורדת רמות הכולסטרול ולמניעת מחלות לב. שעורה היא גם מקור טוב ל-B1, ויטמין חיוני לתפקוד מערכת העצבים.

3. טובה ליהודים

שעורה היא דגן חשוב בתרבות היהודית. היא נזכרת בספר דברים כאחד מחמשת הדגנים אשר ניתן להשתמש בהם להכנת מצות. בנוסף, מוזכרת השעורה כאחד משבעת המינים: "אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ" (דברים פרק ח' פסוק ח'). בתקופת המקרא שימשה השעורה הן למאכל אדם והן למאכל בהמה. לשעורה אזכורים רבים בתנ"ך: היא מוזכרת במכות מצרים, קרבן העומר, קרבן סוטה, מגילת רות ובהמשך מתוארת בימי דוד המלך, שלמה המלך והנביאים.

4. בריאה לכולם

שעורה היא דגן בריא מאוד, המכיל מגוון רחב של חומרים מזינים וחיוניים כמו סיבים תזונתיים, ויטמין B1 שנחוץ מאוד למערכת העצבים, סילניום, נחושת, זרחן ואף כמות גדולה של נוגדי חמצון. לסיבים התזונתיים בשעורה יש תפקיד חשוב. הם תורמים לירידה במשקל, שומרים על מערכת העיכול ואפילו עוזרים לאזן את לחץ הדם ואת רמות הכולסטרול.

5. מפתיעה וטעימה

הדרך הנפוצה ביותר לאכילת שעורים היא גריסי הפנינה המוכרים לכולנו. ההבדל בין גריסים רגילים לגריסי הפנינה הוא רק במשך העיבוד שעברו. הגריסים ה"פשוטים" הם בעצם הבחירה הבריאה ביותר, כיוון שהם מכילים את כל חלקי הדגן, כולל הקליפה, הסובין והגרגר, רק קליפה גסה מאוד מורחקת מהם, הם מכילים יותר חומרים מזינים וחיוניים. את הגריסים אפשר לבשל בתוך החמין בשבת, כתבשיל קדירה חם ומנחם, או לגוון ולשלב את הגריסים המבושלים בסלט של עלים ירוקים וירקות חיים, ובכך להפוך המנה לארוחה שלימה. נסו ותיהנו.

תגיות:ט"ו בשבטשעורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה