דמויות ביהדות

היהודי הראשון שעבד עבודה זרה: 10 עובדות שלא ידעתם על מיכה

הוא הציב פסל בביתו, היה אביו הרוחני של ירבעם בן נבט, ויש אומרים שאמו הייתה דלילה: 10 עובדות על מיכה, היהודי הראשון שעבד עבודה זרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. כאשר מיכה היה תינוק, המצרים הרשעים רצו להרגו, והניחוהו בתוך אתר הבניה שבו היו בני ישראל משועבדים. בשעה שיצא משה וראה בסבלותם, ביקש להצילו. אמר לו הקב"ה: אין אני עושה דברים סתם, אבל אם אתה חפץ, בידך להצילו. התגברו רחמיו של משה, והצילו.

2. גדל מיכה והיה עובד עבודה זרה, וגם כאשר נגלה ה' על בני ישראל במצרים ויצאו כולם ביד רמה ובזרוע נטויה והמים להם חומה מימינם ומשמאלם, מיאן מיכה לצאת איתם, בגודל גאוותו. לאחר מכן חזר בו ושוב רצה להצטרף למשפחתו, ונקרע לו הים שוב עד שעבר והתחבר עם בני ישראל.

3. אחרי הכניסה לארץ, מיכה התגורר עם אמו בהר אפרים, ויום אחד לא התאפק וגנב מאמו אלף ומאה שקלי כסף. בהמשך שמע את אמו מקללת את הגנב, ונבהל מהקללה, לכן החליט להחזיר לה את הכסף. אך אמו אמרה שהיא כבר חשבה שאם הכסף יחזור, הוא יהיה הקדש.

4. מיכה ככל הנראה היה תפוח שלא נפל רחוק מהאם, ובעצה אחת הם הקדישו את הכסף ל... פסל ומסכה, אפוד ותרפים, במקום  למשכן ה' בשילה. הוא הציב את הפסל בביתו, ושם עבד לו כל מי שחפץ, כי בימים ההם לא היה מלך בישראל.

5. מיכה חיפש אדם שיעבוד במקדש, והנה הזדמן לו יהונתן בן גרשום, נכדו של משה רבנו, שסבב בארץ לתומו לחפש לו עבודה, והנה הציע לו מיכה לכהן במקדש האלילי הזה. יהונתן נעתר להצעה והיה כהן במקדשו של מיכה.

6. באחד הימים התאכסנו בני שבט דן, שהיו בדרכם צפונה, בביתו של מיכה, וגנבו ממנו את הפסל והמסכה, ואף את יהונתן הכהן. מיכה כעס מאד, אך בני דן, שהיו גיבורים, איימו עליו והוא חזר לביתו, ומאז היה הפסל בצפון הארץ, בנחלת דן.

7. בהמשך הוקם בנחלת דן מקדש של ירבעם עם עגלי זהב, וכך המשיך הפולחן הזר בארץ ישראל עד גלות עשרת השבטים. הראשון שהחל פולחן זה, שנים לפני ירבעם, הוא כאמור מיכה, והכהן שלו, יהונתן – נכדו של משה רבנו.

8. שמו המקורי של מיכה היה מיכיהו, אבל מעת שעשה את הפסל הורידו ממנו את שם ה', ונקרא רק מיכה, לשון עניות (המלבי"ם).

9. מדרש אגדה הוא מיכה הוא נבט, כלומר אביו של ירבעם בן נבט. ואכן, מיכה היה אביו הרוחני של ירבעם בן נבט, והמורה שלו לענייני פסל ומסכה.

10. לפי שיטה אחת התרחש מעשה פסל מיכה בתחילת ימי השופטים, כך סובר רש"י, ובעל הטורים קובע כי מעשה פסל מיכה התרחש בשנת ב' תקי"ח. ואילו לפי הרד"ק והאברבנאל התרחש המעשה בסוף ימי השופטים, ויש אף מדרש שאומר שאמו של מיכה היתה דלילה, אשת שמשון.

תגיות:מיכהדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה