חדשות בארץ

בצה"ל נדהמו: היקף מנהרות החמאס ברצועה כפול ממה שסברו

היקף הרשת של מערכת המנהרות מתחת לעזה, שהוערך בחודש שעבר בכ-250 קילומטרים, מוערך כעת בכ-450 קילומטרים. יותר מחמשת אלפים פירי מנהרות קיימים ברצועה

מנהרות בעזה (צילום: דובר צה"ל)מנהרות בעזה (צילום: דובר צה"ל)
אא

היקף הרשת של מערכת המנהרות מתחת לעזה, אותן בנה החמאס לאורך יותר מעשור, שהוערך בחודש שעבר בכ-250 קילומטרים, מוערך כעת בכ-350 עד 450 קילומטרים. כך דיווח היום (שלישי) ה"ניו יורק טיימס", וזאת בהתבסס על מידע שסיפקו גורמים בצה"ל. על פי הדיווח, ישנם קרוב ל-5,700 פתחי מנהרות נפרדים המובילים אל מתחת לקרקע.

דו"ח מ-2015 הראה שחמאס הוציא יותר משלושה מיליוני דולרים על בניית מנהרות ברחבי רצועת עזה, כולל רבות שנבנו מתחת לתשתיות אזרחיות ואתרים רגישים כמו בתי ספר ובתי חולים.

מנהרות המפקדים עמוקות יותר ונוחות יותר, ומאפשרות שהייה ממושכת יותר. המנהרות האחרות פשוטות יותר ולעתים רדודות. העיתון דיווח, כי חיילים שפיקחו על הריסת כ-50 מנהרות בבית חאנון העידו שכולן היו ממולכדות. פצצות היו מוסתרות בקירות, ואליהן חובר מטען להפעלה מרחוק.

כזכור, חמאס שחרר בחודש נובמבר סרטון, המראה כיצד פיתה קבוצה של חמישה חיילים ישראלים לפתח מנהרה בבית חאנון ואז השתמשה בפצצת צד כדי להרוג את החיילים.

דפנה רישמונד-ברק, מומחית ללוחמת מנהרות באוניברסיטת רייכמן, אמרה לעיתון כי חמאס ייבא את הטקטיקה ממורדים סורים, שהרגו עשרות חיילי ממשלה בהתקפת מנהרה בחלב ב-2014.

בשבוע שעבר חשף צה"ל לתקשורת מנהרת ענק, הגדולה ביותר שנמצאה ברצועה, שכללה מפעל פלדה לייצור רקטות ואמצעי לחימה. מנהרה זו התפצלה למנהרות משנה, שדרכן בוצע שינוע של אמצעי הלחימה לרחבי עזה. במפעל נמצאו עשרות רקטות מוכנות בעלות טווח שיגור של כ-60 קילומטרים, ועשרות בתהליכי ייצור.

"אם אתה רוצה להשמיד את הנהגת חמאס ואת המצבור שלהם, אתה חייב להשמיד את המנהרות", אמרה רישמונד-ברק, "זה הפך לקשור לכל חלק מהמשימות הצבאיות. חמאס השקיע במנהרות מאחר שאין לו משאבים או כוח אדם להילחם בצבא הישראלי במלחמה קונבנציונלית. הארגון משתמש במנהרות כבסיסים ומאגרי נשק צבאיים, וסומך עליהן כדי להזיז כוחות בצורה בלתי מאותרת ולהגן על מפקדיו הבכירים".

מסמך אותו חשף העיתון מראה כי משנת 2022 חמאס תקצב במיליון דולר רכישת דלתות למנהרות, בניית סדנאות תת-קרקעיות והוצאות אחרות בחאן יונס. פקידי מודיעין ישראליים העריכו לאחרונה כי יש כ-100 מייל של מנהרות רק מתחת לחאן יונס, העיר הגדולה בדרום עזה, שבה מתנהלות כעת לחימה כבדה של כוחות ישראליים.

תגיות:מלחמת חרבות ברזלמנהרות טרורחמאס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה