בריאות ותזונה

גפן פוריה: 5 עובדות (מרתקות!) שלא ידעתם על הצמח שמוזכר מאות פעמים בתנ"ך

היא מוזכרת פעמים אינספור בתנ"ך, משמשת כמשל לעם ישראל ומוזכרת בתהילים כדימוי לאשת חיל. לגפן אזכורים רבים במקרא, וחשיבותה ביהדות עצומה בכל מה שקשור לקיום מצוות ולהלכה. קבלו 5 עובדות מדהימות על הגפן, וגלו מדוע היא חשובה כל כך ביהדות. "נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים"

אא

אם נתחיל למנות את הפסוקים שבהם מופיעה המילה "גפן", כנראה שלא נסיים היום. הגפן מופיעה פעמים רבות בתנ"ך, וכמעט תמיד במשמעות שמחה המסמלת פריון ושפע. מה יש בה, בגפן, שהופך אותה לסמל של שגשוג וצמיחה? יצאנו לגלות וחזרנו עם 5 עובדות מעניינות.

1. נעים להכיר

הגפן היא צמח מטפס ממשפחת הגפניים. פרי הגפן הוא הענב, שמשמש כפרי מאכל, כפרי מיובש וגם להכנת יין. הגפן פורחת בתחילת האביב. פרחיה זעירים, ערוכים באשכולות, והם מואבקים על ידי הרוח. הגפן מתחילה להניב פרי בשנה השלישית או הרביעית לנטיעתה. קטיף ענבים נקרא בציר, והוא נמשך כמעט כל  הקיץ. חלקת הגפנים נקראת כרם. גפן היא צמח רב שנתי שיכול לחיות מאות שנים. היא גדלה במגוון סוגי קרקע, אך מעדיפה קרקעות מנוקזות היטב ואקלים חם. כיוון שמדובר בצמח מטפס, שורשיה נאחזים היטב בקרקע, ומשמשים לתמיכה. הגפן פורחת באביב, נושאת פירות בסתיו ויכולה לגדול לגובה של עד 30 מטרים.

 

2. קצת היסטוריה

עוד בתקופת המקרא היתה הגפן ותוצרתה, יחד עם החיטה והשעורה, הענף הכלכלי החשוב ביותר של הארץ. הגפן היא אחד משבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל, והיא מוזכרת בתנ"ך מאות פעמים על כל נגזרותיה: כרם, ענבים, יין, תירוש, שֵכר, חמר, צימוקים וחומץ. גם חכמינו זיכרונם לברכה מזכירים את הגפן אלפי פעמים בהלכה ובאגדה. את אשת החיל, למשל, מדמה דוד המלך בספר התהילים לגפן: "אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ". בשיר השירים מוזכרת הגפן הן כמשל לעם ישראל, והן כסימן והבטחה לגאולה: "נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים נִרְאֶה אִם פָּרְחָה הַגֶּפֶן פִּתַּח הַסְּמָדַר הֵנֵצוּ הָרִמּוֹנִים".

 

3. נושאת פרי

פירותיה של הגפן הם הענבים. צבעם משתנה ונע בין אדום, ירוק ושחור. הענבים מכילים סוכר, חומצה ומינרלים, ומהווים מקור טוב לוויטמינים C ו-K, וכן לברזל, מגנזיום, סידן ופוטסיום. ענבים מכילים גם נוגדי חמצון, אשר מסייעים להגן על הגוף מפני נזקים כתוצאה מרדיקלים חופשיים. עוד בתקופת המקרא שימשו הענבים לייצור רחב של מוצרים: יין, יין תירוש (מיץ ענבים), ריבה, שימורים ועוד. בגלל תכולת הוויטמינים ונוגדי החמצון הגבוהה שבהם – משמשים הענבים גם לייצור מוצרים קוסמטיים, כדוגמת קרם לחות וסבון.

 

 

4. משמחת לבב אנוש

מוצרי הגפן מגוונים, אך אין ספק שהחשוב בהם הוא היין, עליו נאמר: "חמרא סעיד ומשמח" – יין מזין – משביע ומשמח (ברכות לה ע"ב).

כיוון שישנם אלפי זנים שונים של ענבים, ולכל זן יש הטעם הייחודי שלו, גם היינות מופקים בטעמים שונים ובדרגות איכות שונות. בנוסף ליין ישנו גם התירוש – עסיס הענבים שלא מגיע לידי התססה והפיכה ליין – ברכת שניהם "בורא פרי הגפן". הרבה הלכות ומצוות בתורה קשורות לגפן: הלכות כלאי הכרם, הנזירות ואיסוריה, הלכות בן סורר ומורה, תרומות ומעשרות, הלכות יין נסך ועוד.

 

5. וְאותָנוּ קִדַּשְׁת

ליין המופק מפרי הגפן חשיבות עצומה ביהדות, בפרט בהקשר לשבת ואירועי מצווה חשובים. הציווי על שמירת השבת מופיע בעשרת הדיברות, במילים: "זכור את יום השבת לקדשו". על כך הסבירו חז"ל "זכריהו על היין בכניסתו" – בליל שבת. ואכן, בליל שבת (שישי בערב) אנו נוהגים לעשות קידוש על היין, בו אנו מזכירים את קדושת היום באמצעות הדיבור, ומעידים על בריאת העולם במילים: "וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת". היין (וגם התירוש) משמש לקידוש ולהבדלה, וברכתו "בורא פרי הגפן". בעצם, בכל אירוע חשוב בעל ערך רוחני תיקנו חכמינו לברך על כוס יין, כדי שהשמחה הרוחנית תהיה מלווה בשמחה גשמית.

ונסיים בפסוק "גפן" המסמל נחמה, בתפילה לגאולה שלימה לכל עם ישראל: "אלֹהִים צְבָאוֹת שׁוּב נָא הַבֵּט מִשָּׁמַיִם וּרְאֵה וּפְקֹד גֶּפֶן זֹאת". אמן ואמן!

תגיות:גפןט"ו בשבטענבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה