כתבות מגזין

"גיליתי את שמי המלא רשום על המצבה, הייתי בהלם"

כששליח חב"ד, הרב משה שייקביץ, ביקר בבית העלמין שבעיר טשקנט הוא הופתע לגלות את שמו המלא רשום על אחת המצבות. ההמשך היה מפתיע אפילו עוד יותר

אא

הרב משה שייקביץ, שליח חב"ד בעיר טשקנט, בירת אוזבקיסטן, עמד בבית העלמין היהודי, כשהוא מכוסה בבוץ ובגדיו ספוגים ממים, והוא לא מאמין למראה עיניו. הוא הגיע למקום כדי לחפש קבר של יהודייה שככל הנראה נפטרה בטשקנט לפני שנים רבות, אך להפתעתו גילה קבר אחר שהותיר אותו בהלם מוחלט. "אני מספר את הסיפור הזה ובעצמי לא מאמין למה שהתרחש", הוא אומר בהתרגשות מרובה. "יש כאן השגחה פרטית כל כך מופלאה, אני ממש מרגיש שהקב"ה כיוון אותי במיוחד לבית העלמין בזמן הזה ובעיתוי הזה. אין לכך שום הסבר אחר".

 

משימה של שליחות

תחילתו של הסיפור היא דווקא בשנה שעברה, כשהרב שייקביץ ואשתו הגיעו לשמש כשליחים באוזבקיסטן, ומאז אותו רגע נכנסו לפעילות מואצת. "מתגוררים באוזבקיסטן בערך 1000 יהודים, אך לא כולם יודעים על יהדותם", הוא מסביר, "אנחנו משתדלים לחזק את היהדות בעיר בכל דרך אפשרית, אנו עוברים בין בתי הכנסת מידי שבת וגם חוגגים את החגים יחד ומציינים ימים מיוחדים. כמובן שיש בעיר יהודים שחשים קשר יותר הדוק ליהדות ויש כאלו שרחוקים ופחות מתעניינים, אבל אנחנו משתדלים לאגד את כולם יחד ולמצוא את הדרך לחזק את הקהילה".

פעילותם של הרב שייקביץ ואשתו הגיעה כנראה גם לאוזניים מרוחקות יותר, מה שהוביל לכך שלאחרונה פנה אליו יהודי מארה"ב וסיפר לו שהוא מחפש את קברה של סבתא רבה שלו שהתגוררה בטשקנט בתקופת השואה. "הוא סיפק לי מסמכים עם השם שלה וכן גם תאריך פטירה, ומאותו רגע היה ברור לי שאני ניגש למלאכה", מספר הרב שייקביץ.

בשלב הראשון הוא פנה לגבאי בית הכנסת בטשקנט כדי לבקש ממנו לחפש ברשימות הנפטרים, אולם לאחר שהחיפוש לא הניב פירות, החליט הרב שייקביץ לצאת בפועל אל בית העלמין יחד עם הגבאי. זו לא הייתה הפעם הראשונה בה הוא ביקר שם, שכן לאחרונה הזדמן לו להביא לקבורה כמה יהודים שנפטרו בעיר, ורק לאחר מותם התברר במסמכיהם שהם יהודים ויש לקוברם על פי ההלכה. "אבל הפעם היה מדובר בחלקה אחרת של בית העלמין, בה ככל הנראה נקברה הסבתא", הוא מסביר.

הפתעה מוחלטת

הרב שייקביץ יצא לדרך יחד עם גבאי בית הכנסת שהדריך אותו אל האזור בבית העלמין בו נקברו יהודים בשנות ה-40, שם היה סיכוי גדול למצוא את קברה של הסבתא. "זה היה יום גשום", הוא משחזר, "בוססנו בבוץ ועברנו קבר-קבר, כשאנו בוחנים כל מצבה מקרוב ובודקים מה כתוב עליה. אני חושב שעברנו בערך על 1000 מצבות, כשחלק מהשמות הרשומים עליהם נראים ממש שמות חסידיים, ייתכן שצאצאיהם מחפשים עד היום את קבריהם וכלל לא יודעים שהם קבורים בבית העלמין של טשקנט".

ואז ציפתה לו ההפתעה הגדולה, כאשר על אחד הקברים הוא גילה שם זהה לחלוטין לשמו: חיים משה בן אליעזר. מבט נוסף על המצבה חשף גם את שם המשפחה: "שייקביץ". "הייתי המום", הוא מספר. "הרי זה בדיוק השם שלי. האם ייתכן שמדובר בקרוב משפחה?"

הרב שייקביץ החליט לבדוק את הנושא, הוא צילם את תמונת המצבה ושאל את בני משפחתו אם ידוע להם על מישהו ממשפחתם שעונה לשם זה. מהר מאוד ידעו לספר לו קרוביו על כך שמדובר בלא פחות מסבא רבה שלו. הסתבר שבמשך שנים הם חיפשו את קברו, אך לא היה להם מושג היכן הוא קבור, שכן המשפחה לא התגוררה בטשקנט במקור, אלא נמלטה לשם בשל פרעות הנאצים. רק כעת, אחרי עשרות שנים רבות, התברר שהסבא נפטר ונקבר בטשקנט.

"פתאום הבנתי שלא לחינם זימן אותי הקב"ה להיות שליח בעיר הזו, ולא סתם הוא שלח אליי את היהודי מארה"ב שחיפש את סבתו", מציין הרב שייקביץ, ואף מוסיף בהתרגשות: "תאריך הפטירה של סבא רבה שלי, כפי שרשום על המצבה, הוא כ' בשבט. מה שאומר שעוד החודש אזכה לעלות לקברו ולקרוא שם קדיש. מצמרר אותי לחשוב שייתכן מאוד שזו הפעם הראשונה בה מישהו יעלה להתפלל על קברו".

ואי אפשר שלא לשאול: מה עם קברה של הסבתא? גם הוא נמצא לבסוף?

"בשלב זה לצערנו לא מצאנו אותו, אבל אנחנו לא מתייאשים. נמשיך לחפש, ואולי בדרך נאתר גם קברים נוספים שאיש לא יודע אודותיהם..."

תגיות:שליח חבדטשקנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה