יש אלוהים

מדוע העולם קיים? מסעו של פרופסור הולט בשאלה המטלטלת

לאורך ספר שלם, מתאר ג'ים הולט את מסעו מאינטלקטואל אחד לחברו, פרופסורים ומלומדים, נשיאי אוניברסיטאות ומנהלי מכללות. אף אחד לא השיב תשובה מספקת, תשובה שתסביר מדוע ובאיזו זכות הוא אתאיסט

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ג'ים הולט, פילוסוף ועיתונאי אמריקאי, נולד לתוך מציאות שבה לא שואלים מדוע העולם קיים, והמשמעות של השאלה הזו לא מובנת מאליה. אבל יום אחד הוא גילה שזו בעצם שאלה: "אני זוכר בבהירות רבה את הרגע שבו תעלומת הקיום צפה לראשונה אל שדה הראייה שלי... יום אחד הלכתי לספריית המכללה המקומית, והצצתי שם בכמה כרכים מרשימים למראה: הישות והאין של סארטר, ומבוא למטפיזיקה של היידגר. שם, בדפי הפתיחה של הספר השני, על כותרתו המבטיחה, מצאתי את עצמי לראשונה עומד מול השאלה 'מדוע יש משהו ולא שום־דבר בכלל?'. אני עדיין זוכר את הטלטלה שחשתי בשל תעוזתה של השאלה, צלילותה, עוצמתה הפשוטה".

וכך נפתח ספרו, "מדוע קיים העולם?".

את התשובה של המאמינים לשאלה זו הוא בעצם מכיר היטב, אבל מה אומרים הלא מאמינים? איך הם מדלגים על השאלה הזו? גם זה מופיע בפתיחת הספר: "נניח שתבקש מלא־מאמינים להסביר לך מדוע יש עולם במקום שום־דבר בכלל. רוב הסיכויים הם שהם לא ישיבו לך תשובה מספּקת במיוחד".  

אך למרות היומרה הגדולה, הולט נתקל במבוי סתום שבעצם חוזר לשאלה, ומודה שאין עליה שום תשובה מתקבלת: "לנוכח טיעונים מעין אלה, האתאיסט (-שאינו מאמין) על פי רוב מושך בכתפיו, ואומר שהעולם 'פשוט ישנו'. אולי הוא קיים משום שהיה קיים מאז ומעולם, או אולי צץ והתקיים לו פתאום ללא סיבה כלל. בשני המקרים, הקיום שלו אינו אלא "עובדה גולמית".

וכך, לאורך ספר שלם, מתאר ג'ים הולט את מסעו מאינטלקטואל אחד לחברו, פרופסורים ומלומדים, נשיאי אוניברסיטאות ומנהלי מכללות. אף אחד לא השיב תשובה מספקת, תשובה שתסביר מדוע ובאיזו זכות הוא אתאיסט.

כך נשמע ביקור אצל אחד המלומדים: "דייוויד דויטש, פיזיקאי בריטי גאון (שנולד בחיפה), חיבר בין תורת הקוונטים למדעי המחשב, ויצר את התיאוריה של מחשב קוונטי אוניברסלי, שמסוגל לדמות כל ממשות אפשרית מבחינה פיזית. לדעתו, מחשב עילאי כזה חייב להתקיים במקום כלשהו ביקום, והוא המפתח לחידת קיומנו. דויטש מסביר כי במכניקת הקוונטים, חלקיק והאנטי־חלקיק שלו יכולים להופיע מתוך הריק באופן ספונטני, וכי היקום שלנו הוא רק אחד מתוך יקומים רבים".

מדהים. יש תכנית על, ויש מוח שמחזיק את התוכנית, אבל מאיפה בא המחשב הזה? כל עוד הוא פיזי, נשארנו באותה שאלה. עניין קטן לא פתור. אף על פי שבהחלט יתכן שישנו מחשב על אחר בפינה אחרת של היקום, שהוא-הוא זה שיצר את המחשב שמנהל את העולם, והבעיה נפתרה...

תגיות:עולםפלאי הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה