כתבות מגזין

"אנשים לא מבינים כמה סכנות עלולות להיות בהשקעה אחת"

אנשים שמתלבטים לגבי השקעות בניירות ערך, הורים טריים שמתעניינים בערך "5 סלעים", משקיעים שזקוקים להיתר עסקה, וכותבי צוואות שמבקשים שיהיו תואמות להלכה. הרב שלמה אישון מספר על השאלות המרתקות ביותר שמגיעות אליו

אא

זה קרה לא מזמן, כשיהודי ירא שמיים מארה"ב פנה למכון 'כת"ר לכלכלה על פי התורה', בבקשה מעניינת: הוא מעוניין להשקיע את כספו בחברה ישראלית שפיתחה מנגנון שמשבית הודעות ווטסאפ וסמס בזמן שהרכב נוסע, למען בטיחות הנוסעים. הוא רואה בהשקעה פוטנציאל, אך מכיוון ששמירת השבת חשובה לו, הוא הבהיר לבעלי החברה שהוא מוכן להשקיע את הכסף רק בתנאי שהם לא יחללו שבת. כמובן שהמנהלים ראו בכך בעיה גדולה, שכן חלק גדול מהלקוחות מעוניינים בשירות הזה גם בשבת.

היהודי התעקש, ומכיוון שההשקעה הייתה חשובה לשני הצדדים, הם ארגנו שיחה טרנס-אטלנטית שכללה בנוסף למנהלי החברה ולמשקיע גם את הרב האישי שלו וכן נציגים של מכון כת"ר. בסופו של דבר, אחרי שיחה שנמשכה שעות ארוכות, נמצא פתרון יוצא דופן שמנע חילולי שבת, אך מאידך, החברה הייתה מרוצה וחשה שלקוחותיה לא נפגעים.

את הסיפור הזה אנו שומעים מהרב שלמה אישון, רבה הראשי של העיר רעננה ויו"ר מכון כת"ר. בכוונה הוא לא מפרט על האופן המדויק בו התאפשרו הדברים, שכן לדבריו, כל מקרה נידון לגופו ואי אפשר ללמוד מסיפור אחד על מקרים אחרים. אבל המסר לדעתו אחיד: "כאשר מתאמצים יכולים להשקיע בצורה טובה, יעילה ורווחית, גם כשמקפידים על כל כללי ההלכה", הוא מדגיש, "צריכים בעיקר מודעות ורצון".

 

על פי ההלכה

על מכון כת"ר מספר הרב אישון שהוקם כבר לפני שלושים שנה, בתקופה בה היו מכונים שעסקו ברפואה והלכה, מכונים שעסקו בפוריות והלכה ועוד תחומים שונים, אך נושא הכלכלה וההלכה, שנחשב לנושא כה מצוי שאנשים נתקלים בו על ימין ועל שמאל, כמעט ולא נידון.

"באותם ימים הייתה קבוצת אנשי עסקים שהגיעו למסקנה שמוכרחים להקים כזה מכון, וכך הם פנו לידידי הרב יצחק בזק, שפנה אליי בבקשה שאשמש כיו"ר המכון. מאז אני נושא בתפקיד ורואה איך שהשאלות הולכות ומתרבות. זו גם הסיבה שהמכון שלנו לא מגיש רק מענה הלכתי, אלא פועל גם בתחום המחקרי. כחלק מכך הוצאנו 14 ספרים גדושים במחקרים בתחומי ההלכה והכלכלה, שהמיוחד בהם שהם גם ספרים יישומיים, שכן בסופו של דבר הם מעניקים הדרכה מעשית".

אלו נושאים בעיקר נידונים במכון?

"הנושא הפופולארי ביותר אצלנו הוא נושא היתרי עסקה לצורך השקעות כשרות", מסביר הרב אישון. "בשנים שבהן נכנסנו לתחום כמעט לא עסקו בנושא ולא היו מודעים לו, ואילו בשנים האחרונות חלה ברוך ה' התפתחות גדולה מאוד".

הרב אישון מדגיש שכאשר מדברים על היתר עסקה, הנושא כולל כמה היבטים, שכן יש את ההיבט של שאלות על הלוואות בריבית, שחייבים להישמר ממנו, אך יש גם שאלות על רכישת ניירות ערך שגם בהם עלולה להיות ריבית. בנוסף, עלולים להיתקל בבעיית שמירת שבת של חברות שנסחרות בבורסה. "מבחינת ההלכה לא פשוט בכלל להשקיע במניות של חברה שמחללת שבת", הוא מסביר, "אבל הנושא הרבה יותר עמוק מכפי שניתן לחשוב, שכן לא מדובר בחנות מכולת שניתן לבדוק אם היא פתוחה בשבת או לא. אנחנו מתעסקים בבורסה עם חברות בת של תאגידים גדולים שיש להם פעילות נרחבת שחלקה הכרחית, כמו בתחומי השמירה והביטחון, וחייבת לפעול גם בשבת. מה קורה במצבים כאלו?"

הרב אישון מדגיש כי במכון הם טרחו למפות את כל החברות שנסחרות כיום בבורסה הישראלית, גם בהיבט של שמירת שבת וגם בהיבט הריבית, ויש בידיהם רשימה מתעדכנת של ניירות ערך המאושרים על ידיהם וכוללים מניות ואגרות חוב שאפשר לרכוש ללא חשש של שותפות בדבר עבירה.

האם במקרה שנשקיע בחברה בבעלות גויית אשר פועלת בחו"ל, ייפתרו הבעיות מלכתחילה?

"כשמדובר בחברה של גויים אין חשש ריבית או חילול שבת", מאשר הרב אישון, "אך יש לשים לב מה נכלל תחת ההגדרה 'חברה של גויים', וזוהי שאלה שאנו עוסקים בה לא מעט במחקרים שלנו. לצורך הדוגמה: אם יש חברה שמנפיקה מניות כאשר 90% מהמשקיעים בה הם גויים ו-10% יהודים, איך נגדיר אותה? מן הראוי גם שתישאל השאלה הבסיסית: האם זהות החברה נקבעת לפי בעלי המניות או לפי בעלי החברה? גם אם נקבע שמדובר בחברה של גויים בלבד, יש לבדוק במה היא עוסקת. כי אם לדוגמה היא משווקת מאכלים אסורים, ייתכן שזה עלול להיות בעייתי, וזו שאלה שיש לדון בה. כל אלו שאלות שאנו עוסקים בהן לא מעט, ואנו נשאלים עליהן לעתים קרובות".

ללא חשש הלכתי

אך לא רק בנושאי השקעות מתייעצים עם המכון, אלא גם בעניינים שגרתיים. "אין כמעט יום שבו אנו לא מקבלים שאלות שקשורות להתנהלות האישית על פי ההלכה", מפרט הרב אישון, "הרבה שאלות שקשורות לדיווחים לרשויות ולמס ההכנסה – האם צריכים לדווח? האם יש להנפיק קבלות? ועוד שאלות שונות של אנשים שחוששים בעיקר מגזל. מגיעים אלינו גם להתייעצויות על חוזים על פי ההלכה, על צוואות שאנשים כותבים וחשוב להם שיהיה להן תוקף הלכתי, יש גם שאלות רבות בענייני צדקה ומעשר כספים, ועוד".

ויש גם שאלה קבועה ומרגשת. "אנו נשאלים רבות לגבי נושא פדיון הבן", מספר הרב אישון, "אמנם ידוע שיש לשלם לכהן חמישה סלעים, אך לא ידוע מהו ערכם במטבע של היום, בפרט שזהו דבר שמשתנה מידי יום בהתאם לשערו היציג של הדולר ולשער המתכות של הבורסה בעולם. אנו דואגים לפרסם מידי יום באתר שלנו 'שערים הלכתיים יציגים', וכן לקראת פורים מעדכנים את 'שערי מחצית השקל', העדכניים לתקופה זו".

האם יש מקרים שבהם יהודי שומר מצוות עלול כביכול להפסיד הזדמנויות בשל הקפדתו על שמירת הלכה?

הרב אישון מעדיף להשיב על כך בסיפור: "לפני כמה שנים הייתה חברה גדולה שנחשבה לפופולארית ביותר להשקעה. כל תיק השקעות שכיבד את עצמו השקיע בה, אולם על פי הבדיקה שלנו היא העסיקה מאות יהודים בחילול שבת. כשאנשים התייעצו איתי האם להשקיע בה, השבתי להם שעדיף שלא, אך כמובן שלא אמרתי לאף אחד כיצד לנהוג, כפי שתמיד איני אומר. גם מבחינה כלכלית לא הבעתי את דעתי, רק הסברתי שההשקעה אינה מומלצת. אחרי תקופה קצרה למדי החברה הזו קרסה, ואנשים רבים שהשקיעו בה הפסידו כספים רבים.

"אבל כמובן שלעצם העניין אין זה משנה אם היה הפסד כספי או לא, שכן השאיפה שלנו בכל הפעילות הזו היא לגרום לכך שבדיוק כפי שאדם אינו רוכש מאכלים שאינם כשרים, או ירקות עלים ללא השגחה מחשש לתולעים, כך הוא יוותר על השקעות כספיות שאינן על דעת ההלכה. השאיפה היא שכולנו נהיה בטוחים בכך שבכסף שאנו משתמשים אין שום חשש של איסור. חשוב לי גם להדגיש שכיום הגענו למצב בו יש בבורסה מספיק ניירות ערך שממוסחרים ללא חשש הלכתי, ואפשר בהחלט למצוא אפשרויות ברווחים זהים לניירות ערך אחרים, כך שעל פניו לא צריכים לחשוש מהפסדים".

"אין השקעה ללא סיכון"

קרה לכם שהצלתם אנשים מהשקעות מסוכנות?

"אנחנו מקפידים מאוד לא לתת ייעוץ כלכלי", מדגיש שוב הרב אישון, "אבל בהחלט יכולים להעיר את תשומת ליבם של אלו שפונים אלינו לכך שעליהם לשים לב לנקודות מסוימות שעלולות להיות מסוכנות מבחינה עסקית. כי לפעמים יש סוגי השקעות שמוגדרים לכאורה כהשקעה, אך מי שיתעמק במהות התיקים האלו, ימצא שזו לא השקעה אלא הימור, ואז כבר נכנסים לשאלה ההלכתית בנוגע להימורים, בנוסף לחשש הכלכלי הגדול. אבל כפי שציינתי, אנחנו רק מעירים את תשומת ליבם של האנשים, אף פעם לא פוסקים מה עליהם לעשות".

אתה חושב שבציבור הדתי והחרדי אנשים נתקלים יותר בהשקעות מסוכנות?

"לא בדקתי זאת מקרוב, אבל אני יכול לומר מתוך כאב שבציבור הדתי והחרדי יש לא מעט מקרים של אנשים שאנו מכירים ונותנים בהם אמון, כמו אנשים שמוכרים לנו מהקהילה או מבית הכנסת. הם מציעים רעיונות מפתים מאוד, אבל בדיוק מזה צריכים להיזהר, כי ישנו כלל חד משמעי – אין דבר כזה להבטיח תשואה גדולה ללא סיכון, ואם בא מישהו ואומר לך שיש תשואה מובטחת בסכום גבוה, ללא סיכון כלל, זה חייב להדליק אצלך נורה אדומה".

ולסיום, יש לך המלצה למי שמעוניין להבטיח לעצמו שהוא מנהל את כספיו אך ורק על פי ההלכה?

"חשוב לזכור שפרנסה היא משמיים. מוטל עלינו לעשות את ההשתדלות שלנו ולנהל את העסקים שלנו באופן הנכון ביותר, גם מבחינת ההקפדה על שמירת שבת וריבית, וגם מבחינת ההוגנות. כי אדם הגון שמקפיד להיות בסדר עם כל מי שסביבו, יראה בכך רק ברכה. כשמתלבטים אפשר תמיד להתייעץ עם רבנים ומורי הלכה שמבינים בתחום, ואנו נשמח לתת מענה גם לאנשים פרטיים וגם לחברות ללא תשלום, והעיקר – יש להתפלל על כך ולבקש ממי שהפרנסה הכללית והפרטית רק ממנו".

תגיות:השקעותשוק ההון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה