יש אלוהים

לפני המדע: כיצד 10 הממדים באים לידי ביטוי ביהדות?

על מנת שאותם חוקי פיזיקה יפעלו גם במרחב היקום וגם במרחב החלקיקים הקטנים, צריך להבין שהיקום איננו 4 ממדי כפי שכולנו חווים אותו במציאות (מרחב תלת ממדי וממד הזמן), אלא "רב ממדי". כמה ממדים? 10 ממדים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בחזית הפיזיקה קיימת בעיה מדעית שאיננה פתורה עד היום. בשפה פשוטה: הפיזיקה של הכוכבים לא מסתדרת עם הפיזיקה של חלקיקים קטנים. בשפה מדעית: תורת היחסות של איינשטיין לא מסתדרת עם מכניקת הקוונטים. זאת בעיה, מכיוון שללא פתרון, יש שני "מדעי פיזיקה" שונים, וזה לא יכול להיות. כיצד יתכן שכאשר מדובר בכוכבים, מסות גדולות ומרחקים גדולים, פועלים חוקי פיזיקה מסוימים, בעוד שכאשר מדובר בחלקיקים קטנים מאוד, פועלים חוקי פיזיקה אחרים?

לכן, כבר עשרות שנים מנסים פיסיקאים לבנות את "התאוריה של הכל" (TOE – Theory of Everything) – תאוריה פיזיקלית אחת שתכלול את כל רבדי המציאות. קוראים לזה במדע: "תורת המיתרים".

התאוריה עדיין לא סגורה ומוסכמת, אבל בינתיים הגיעו הפיסיקאים למסקנה הבאה: כדי שתהיה פיזיקה אחת בלבד, כלומר על מנת שאותם חוקי פיזיקה יפעלו גם במרחב היקום וגם במרחב החלקיקים הקטנים, צריך להבין שהיקום איננו 4 ממדי כפי שכולנו חווים אותו במציאות (מרחב תלת ממדי וממד הזמן), אלא "רב ממדי". כמה ממדים? 10 ממדים.

עוד אומרת הפיזיקה – מתוך 10 ממדים, יש 6 שהם "מקופלים". ביום-יום אנחנו מרגישים 4 ממדים בלבד (כאמור, המרחב התלת ממדי וממד הזמן). אבל יש עוד 6 ממדים "מקופלים", כלומר קיימים אך לא מרגישים אותם. ככה יוצא מהנוסחאות המתמטיות.

אז אם נסכם, הטענה שבחזית המדע: הפיזיקה כולה מבוססת על מציאות של 10 ממדים, 6 מהם מקופלים.

פלא פלאים - מתברר שמידע זה מופיע כבר בתורת הקבלה, "תורת הסוד" ביהדות, מזה מאות שנים, וזאת על פי ספר הזוהר מלפני 1900 שנה. על פי הקבלה, המציאות הרוחנית בנויה מ-10 ממדים, המכונים בקבלה בשם "10 הספירות". ותחזיקו חזק: 6 מהן "מקופלות".

במסמך ה-pdf  המצורף תוכלו למצוא את תרשים 10 הספירות אותו מקבל כל מי שניגש ללמוד קבלה. שימו לב ל-6 הספירות המסומנות "זעיר אנפין". קוראים להן בקבלה "ו' קצוות": ו' כלומר 6 (בספרות התורנית מספרים מצוינים באותיות, על פי ערכם בגימטריה. א' שווה ל-1, ב' שווה ל-2 וכולי). כל ה-6 בעצם מקופלות ל-1. הנה מקור אחד לדוגמא מתוך רבים המציינים זאת:

 

"אלא שספירה תפארת

כוללת בתוכה שש ספירות חג"ת נה"י

[חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד].

לכן יוצא לנו מספר עשר.

אמנם כל אלו ששת הפרטים...

אינם אלא רק התפרטות של ספירה אחת"

(מראות הסולם, על מאמר השושנה בספר הזוהר)

 

"שש ספירות... התפרטות של ספירה אחת"  - שש ספירות מקופלות לאחת. מדהים.

אבל חכו - זאת רק ההתחלה. מסתבר שיש לנו כאן עוד מידע רב ועצום שלא ידוע למדע כלל. במדע בכלל לא ידוע מהם 6 הממדים המקופלים. הם בעיקר תוצאה של המתמטיקה, כלומר מציאותם מאפשרת בניית נוסחאות מתמטיות התואמות לכלל רבדי המציאות הפיזיקלית. אבל בקבלה - 10 הספירות, כולל 6 המקופלות, ידועות ומובנות היטב! ניתן ללמוד אותן במשך שנים: שמותיהן, משמעותן הרוחנית, הקשרים ביניהן...

במסמך ה-pdf המצורף תוכלו לראות תקציר המתאר כל אחת מ-10 הספירות, כולל 6 המקופלות (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד). אין כאן המקום ללמוד או ללמד קבלה, ולמעשה אין לומדים קבלה אלא מי "שמילא כרסו בש"ס ופוסקים", כלומר הבקיאים בגמרא ובהלכה בעיון. תקציר זה מובא רק כדי להמחיש בפניכם את קצה קצהו של עומק הידע הקיים ביהדות בנושא 10 הספירות ו-6 הקצוות.

יוצא מכאן שהיהדות מקדימה את המדע. ממש כך.

חכו, יש עוד. מעניין לשים לב: מאין למדו המקובלים (העוסקים בתורת הקבלה) על 10 הספירות ועל 6 המקופלות? זהו בדיוק רובד הסוד שבתורה. 10 הספירות נלמדו מ-10 הדיברות, 10 מכות מצרים ועוד. 6 המקופלות נלמדו בין היתר מ-6 ימי בראשית. כלומר, פשט סיפורי התורה הנהיר לכל ילד, טומן בחובו גם מידע שבחזית המדע האנושי – ומחוץ לגבולות הפיזיקה. מדהים, לא?

הידעתם שאת 10 הספירות קוראים, כבר מאות שנים, בכל יום לפני התפילות שחרית ומנחה? תשאלו כל מתפלל בנוסח ספרדי על זוהר "פתח אליהו". הנה לפניכם חלקים ממנו:

 

"אַנְתְּ הוּא דְּאַפַּקְתְּ עֶשֶׂר תִּקּוּנִין וְקָרֵינָן לון עֶשֶׂר סְפִירָן לְאַנְהָגָא בְהון עָלְמִין"

(זוהר "פתח אליהו")

תרגום:

"אתה הוא שהוצאת עשרה תיקונים הנקראים 10 ספירות, להנהיג בהם עולמות".

 

"לְבוּשִׁין תַּקַּנְתְּ לון דְּמִנַּיְהוּ פַרְחִין נִשְׁמָתִין לִבְנֵי נָשָׁא. וְכַמָּה גוּפִין תַּקַּנְתְּ לון דְּאִתְקְרִיאוּ גוּפָא לְגַבֵּי לְבוּשִׁין דִּמְכַסְיָן עֲלֵיהון וְאִתְקְרִיאוּ בְּתִקּוּנָא דָא. חֶסֶד דְּרועָא יְמִינָא. גְּבוּרָה דְרועָא שְׂמָאלָא. תִּפְאֶרֶת גּוּפָא. נֶצַח וְהוד תְּרֵין שׁוקִין. יְסוד סִיּוּמָא דְּגוּפָא אות בְּרִית קדֶשׁ."

(זוהר פתח אליהו)

תרגום:

"לבושים הכנת להם, מהם פורחות נשמות לבני אדם,
וכמה גופים הכנת להם שנקראים גוף לגבי הלבושים המכסים עליהם,
ונקראים בתיקונם כך:
חסד - זרוע ימין,
גבורה - זרוע שמאל,
תפארת - הגוף.
נצח והוד - שתי שוקיים.
יסוד - סיום הגו".

לסיכום, הזוהר מדבר על –

  • 10 ספירות
  • מתוכן 6 ספירות "הגוף": חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד ויסוד, שהן כאמור ספירה אחת.

בהתאמה מופלאה לתגליות המדעיות המודרניות, כפי שראינו, וזאת מאות ואלפי שנים לפני שנתגלו למדע.

הטקסט לקוח מתוך הספר "עולמות משתלבים". להורדה וקריאת הפרק בקובץ PDFהיכנסו לכאן.

הכותב בעל תואר B.Sc בפיסיקה בהצטיינות מהטכניון.

תגיות:פיזיקה10 מימדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה