חדשות בארץ

דו"ח מיוחד: 45% מהבתים בעזה אינם ראויים למגורים

הבנק העולמי פרסם דו"ח חדש שנשלח לדיפלומטים בעולם, המתבסס על צילומי לוויין ומראה את ההרס ברצועת עזה. לפי הדו"ח, כ־60% מהבתים ורוב המבנים הציבוריים והמסחריים, נפגעו

בית שנפגע בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)בית שנפגע בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
אא

הבנק העולמי פרסם דו"ח, המבוסס על צילומי לוויין, ואשר נשלח לנציגויות דיפלומטיות ברחבי העולם, הכולל נתונים על ממדי ההרס שגרמה המלחמה ברצועת עזה. כך דווח היום (שלישי) ב"זמן ישראל".

לפי הדו"ח, כ־60% מבתי המגורים ברצועת עזה ספגו נזק משמעותי בהפצצות צה"ל; כ־45% נהרסו וכבר אינם ראויים למגורים. כ־290 אלף בתים ניזוקו באופן משמעותי וכ־70 אלף נהרסו כליל. בתיהם של כ־1.07 מיליון תושבים אינם ראויים יותר למגורים; 1.9 מיליון תושבים פינו את בתיהם.

עוד עולה מהדו"ח כי עד סוף דצמבר נהרסו מבני מגורים של כ־850 אלף איש. במחצית הראשונה של ינואר נהרסו בתים שבהם התגוררו קרוב ל־200 אלף בני אדם נוספים. כחצי מהפגיעות בבתים במחצית הראשונה של ינואר התבצעו בדיר אל־בלח, כשליש בחאן יונס, 9% ברפיח, כ־12% בעיר עזה וכ־6% ביישובים אחרים בצפון הרצועה.

בנוגע לתשתיות, כ־61% מהכבישים ושבילי הנסיעה ברצועה נפגעו בלחימה. 92% מהכבישים הראשיים נפגעו וכ־57% מהם נהרסו כליל; 70% מהכבישים הקטנים ושבילי הנסיעה נפגעו, כ־55% מהם נהרסו כליל.

על פי הערכת הבנק העולמי כשני שלישים מתשתיות המים והביוב ברצועה נפגעו או נהרסו. עם זאת, הדוח מציין כי ההערכה אינה ודאית, כיוון שמיקומן המדויק של כמחצית מתשתיות המים והביוב אינו ידוע. בנוסף, כ־50% מתשתיות האנרגיה ברצועת עזה נהרסו במלחמה. כ־57% מקווי החשמל נהרסו או ניזוקו וכל אספקת החשמל בעזה תלויה בגנרטורים.

בסעיף המוקדש למבני ציבור הבנק העולמי מציין כי יותר מ־80% מבתי החולים והמרפאות ברצועה ספגו נזק כלשהו, כ־55% מהמרפאות ניזוקו וכ־28% נהרסו. מבנים מסחרים ספגו פגיעה כבדה וכ־81% מהם נפגעו, כך גם כ־79% ממבני הציבור העירוניים והקהילתיים וכ־76% מתשתיות התקשורת.

יש לציין כי הדוחות נשלחים לנציגויות הדיפלומטיות בעלות הקשרים עם ישראל ו/או הרשות הפלסטינית, "כדי לעודד אותן לתרום לרשות הפלסטינית ולשיקום הרצועה".

לסיכום מציינים בבנק העולמי כי "השיקום של נזקי המלחמה הנוכחית יעלה עשרות מיליארדי דולרים וייקח שנים, בתרחיש אופטימי שבו יהיה בכלל מי שיסכים לשקם".

לדברי הכלכלן פרופסור אריה ארנון, עמית מחקר במכון טרומן של האוניברסיטה העברית ומומחה לכלכלה הפלסטינית: "השיקום יעלה המון כסף וייקח המון זמן, ותלוי לגמרי בסיוע חיצוני. הוא יוכל להתחיל רק כשהלחימה תיפסק או תדעך. גם אז, ספק אם יגויס כסף, כי המדינות התורמות חוששות להשקיע בבניית מבנים שייהרסו שוב במלחמה הבאה".

תגיות:עזהמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה