עובדות שלא ידעתם

צומחים לגובה: 5 עובדות מרתקות על חייהם של העצים

הם יצורים מורכבים, הממלאים תפקיד חיוני במערכת האקולוגית שלנו: מטהרים את האוויר שאותו אנחנו נושמים, ומספקים מזון ומחסה לבני אדם לאורך הדורות. הם שורדים מלחמות ותקופות קשות, ובכל זאת נשארים זקופים וחזקים. מה אתם באמת יודעים על העצים שמקיפים אותנו?

אא

אנחנו מוקפים בהם במרחב המחיה שלנו, אוהבים להביט בהם בפארקים וביערות, ונהנים מהאוויר הצלול שהם מטהרים עבורנו. חלקם מפיקים עבורנו מזון, ובחלקם אנחנו משתמשים ליצירת רהיטים, בתים ואפילו כלי נגינה. אין ספק שהעצים הם חלק מהותי מחיינו, ועלינו להודות לקדוש ברוך הוא על קיומם. אך מהו בעצם עץ? כיצד הוא מוגדר, ומהו תפקידו בעולם?

 

אמרו חכמינו

בהגדרה היבשה, עץ הוא צמח רב-שנתי בעל גזע מרכזי ניכר, שממנו צומחים ענפים מכוסי עלים, ולעיתים אף פרחים ופרי. הגדרה פשוטה ואכן "יבשה". יחד עם זאת, עיון בדברי חז"ל מלמד אותנו על התייחסות עדינה ומלאת רגש של התורה הקדושה כלפי העצים: "בשעה שכורתין את עץ האילן שעושה פרי, קולו הולך מסוף העולם ועד סופו ואין הקול נשמע" (פרקי דרבי אליעזר ל"ד). ועוד כתוב: "כיוון שנברא הברזל התחילו האילנות מרתתים, אמר להן: מה לכם מרתתין עץ מכם אל יכנס בי ואין אחד מכם ניזוק" (בראשית רבה ה' י'). למעשה אפשר לראות עד כמה חמלו חז"ל על העצים, וראו בהם יצורים חיים לכל דבר: "כל האילנות להנאתן של בריות נבראו... כל האילנות כאילו משיחין אלו עם אלו, כל האילנות כאילו משיחין עם הבריות" (בראשית רבה י"ג ב'). ואכן, אם נצלול לעומק העובדות המרתקות על חייהם של העצים נגלה עד כמה חז"ל צדקו:

1. קהילה תת קרקעית

חייו של עץ מתחילים הרבה מתחת למה שנגלה לנו בעין. שורשיו, רשת תת-קרקעית מסועפת, הם בסיס יציב שמהווה סוג של מוח עבור העץ. השורשים סופגים מים ומינרלים, יוצרים יחסי גומלים עם פטריות, ואפילו יכולים להעביר סוכר ועצות הישרדות לעצים אחרים. שורשי עץ אלון בוגר, למשל, יכולים להשתרע למרחק עצום שגדול פי 3 מגובה העץ עצמו. אפשר להגיד ששורשי העץ הם קהילה תת-קרקעית שוקקת חיים.

 

2. מפעל חיים

העלים הם בית החרושת של העץ. באמצעות תהליך הפוטוסינתזה, הם לוכדים את אור השמש ומייצרים מזון, לא רק לעצמם, אלא לכל שרשרת המזון. צורת העלים, גודלם ומרקמם משתנים בהתאם לצרכי העץ וסביבתו. עלה אלון רחב, למשל, אוסף טיפות גשם, בעוד שעלה אורן דק מחליק ומפזר אותן. כל עלה כזה הוא יצירת מופת, פלא הבריאה ממש.

 

3. טבעות או לא להיות

גזעו של עץ הוא כמו ספר היסטוריה – טבעותיו מספרות את סיפור חייו. טבעת כהה מציינת שנה גשומה, טבעת בהירה – שנת בצורת. פציעה או מחלה משאירות צלקות, בעוד ששרפה משאירה פחם חרוך. על ידי לימוד טבעות העצים, מדענים יכולים ללמוד על דפוסי מזג האוויר ועל אירועים היסטוריים כמו התפרצויות געשיות.

 

4. כאן גרים בכיף

כשמטיילים ביער או מביטים עליו מלמעלה, מבינים שלא מדובר רק במקבץ עצים אקראי. יער הוא בית ירוק שוקק חיים. העצים מספקים בית ומחסה למגוון עצום של יצורים, מחרקים זעירים ועד עופות דורסים. הם מסננים אוויר, מונעים סחף, מווסתים את הטמפרטורה ומייצרים מים נקיים. יערות הם בעצם "ריאות העולם", וקיומם חיוני לבריאות כדור הארץ ולרווחת כולנו. ראיה לכך אפשר למצוא בספר דברים, פרק כ' פסוק י"ט: "כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר".

 

5. מה יהיה בעתיד?

כיום, העצים ניצבים בפני אתגרים גדולים. כריתת יערות, שינויי אקלים וזיהום מאיימים על קיומם. בחסדי השם, ישנן פעולות רבות שננקטות היום על מנת לשמר את היערות החשובים כל כך לקיום של כולנו. תוכניות ממשלתיות להגנה על יערות קיימים, נטיעת עצים חדשים וקידום מודעות בנושא – עוזרים ליצירת עתיד ירוק, בריא ועמיד יותר עבור הדורות הבאים.

תגיות:עציםצמחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה