חדשות בארץ

נתניהו בישיבת מליאה מיוחדת: "נמוטט את חמאס, לא תהיה שום פשרה"

הכנסת קיימה דיון מיוחד לציון 75 לכינונה ופתחה אותו בדקת דומייה לזכר הנופלים. נשיא המדינה יצחק הרצוג: "הבית הזה יקיים בקרוב את הדיונים החשובים והסוערים ביותר שיש. על מלחמה ועל שלום"

הכנסת, היום (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)הכנסת, היום (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

הכנסת התכנסה היום (רביעי) לדיון מיוחד לציון 75 שנה לכינונה. הדיון נפתח בדקת דומיה לזכר הנופלים ולאחריו נשאו נאומים נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

נשיא המדינה הרצוג פנה לנבחרי הציבור וקרא להם לשיח מאחד, ולא מפלג: "אני חש חובה לבטא כאן את רחשי לב העם, ולומר: יש דרך לנהל ויכוח. גם כשמתווכחים: להיות ראויים. אסור לחזור לשיח שלפני המלחמה. אי אפשר לדבר על שינוי בשיח הציבורי בלי שהמשכן הזה יעשה בעצמו שינוי בשיח. אי אפשר לדבר על כבוד הדדי ועל אחדות, בלי שהכנסת תיקח חלק מרכזי בשינוי. חשוב לי להדגיש - אחדות אינה אחידות, אחדות אינה סתימת פיות, אחדות אינה הפסקת הדיון והוויכוח בדברים הנוגעים לליבת הקיום של המדינה, החברה והדמוקרטיה הישראלית. הבית הזה, בית המחוקקים, הוא גם מקדש הוויכוח והדיון הישראלי, והמרחב לקבלת ההחלטות המשפיעות ביותר על חיינו . כך היה, וכך יהיה, וכך ראוי. אין לאף אחד ספק שהבית הזה יקיים בקרוב מאד את הדיונים החשובים וכנראה גם הסוערים ביותר שיש. על מלחמה ועל שלום, על היום שלפני ועל היום שאחרי, על ביטחון, על כלכלה, על מדיניות ותהליכים פוליטיים וציבוריים, על הסקת מסקנות והפקת לקחים, וכן, גם על תהליכי הנורמליזציה שלנו במזרח התיכון – שחמאס, חיזבאללה, החות'ים, וראש תמנון הרשע הטרוריסטי - איראן מנסים לסכל בכל כוחם".

הרצוג התייחס לחללי המלחמה בעזה ואמר: "מודיעי צה"ל נקשו ביומיים האחרונים על דלתות עשרים וארבע משפחות – מכל קצוות הארץ, כשבפיהם הבשורה המרה מכל. כ"ד חללים, הטובים שבטובים, הגיבורים שבגיבורים, שיחד עם כלל החללים והנרצחים במערכה הקשה הזאת, משקפים את דמותנו היפה. את הפסיפס הישראלי - המרהיב, הכואב, הגאה. מכל רחבי הארץ, מכל קהילה, משלל אורחות חיים, תפיסות עולם, אמונות ודתות; ותיקים ועולים מכל קצות תבל. אנחנו מחבקים מכאן את משפחותיהם, ונושאים תפילה חרישית: שרק נהיה ראויים".

בהתייחסו לחטופים הוסיף נשיא המדינה: "כבר מאה ועשרה ימים שכולנו, נושאים את תמונות החטופים על לוח ליבנו, ועמן תמונות נוספות שמלוות אותנו ועומדות לנגד עינינו, יום-יום, שעה-שעה. בקשות, קריאות, לפעמים אפילו צוואות, של בנות ובנים אהובים, של משפחות שכולות, של פצועים, של משפחות חטופים. ואנו, כולנו, ובמיוחד נבחרי הציבור, שהתברכנו בעם שכזה, בדור שכזה, שואלים ומחויבים לשאול את עצמנו כל העת: מה אנו עושים כדי שנהיה ראויים להם? כדי שנהיה ראויים להקרבתם. כדי שנהיה ראויים לגבורתם. כדי שנהיה ראויים לזכרם. כדי שנהיה ראויים. אחיותיי ואחיי משפחות החטופים אני אומר: אנחנו מחויבים להחזיר הביתה כל אחת ואחד מהם ופועלים בכל דרך לשחרורם. זה חלק קריטי בברית בין מדינת ישראל לאזרחיה ולחייליה".

ראש הממשלה נתניהו פתח את דבריו: "אני מבקש להוקיר הוקרה אין קץ על גבורתם של הנופלים. ליבינו, ליבי, עם אחיי ואחיותינו בני המשפחות המוכות ביגון. אני יודע - חייכם השתנו לעד. אין לתאר את ייסורי נפשם, את החלל שנפער בנשמתם. כל אחד מאיתנו חש את הקרבה הזו. אנחנו במלחמה על הבית. מלחמה נגד הנאצים החדשים. מי שרצח וחטף הביא על עצמו חורבן חסר תקדים. אנחנו נוסיף לחתור בנחישות להכרעת האויב האכזרי שניצב מולנו ונמשיך להבטיח את התקומה הלאומית ובכך נגשים את רצונם של בנינו היקרים. צוואתם לא יכולה להיות יותר ברורה. הם אומרים: יחד לניצחון!".

נתניהו הוסיף: "אין ולא תהיה שום פשרה במה שנוגע להבטחת קיומנו לדורי דורות. נשקם את יישובי העוטף, נחזיר את תושבי הדרום והצפון בבטחה לבתיהם. בתחילת המלחמה אמרתי למנהיגי העולם: 'אם ישראל חלילה לא תנצח - אתם תהיו הבאים בתור'. ישראל לא תיכנע לטרור הרצחני בהכוונת איראן. מדינת ישראל למודת מלחמות ומבחנים. וגם בזה הנוכחי נעמוד יחד וננצח בעזרתם השם. אנו מוכיחים יום יום לאויבנו שהם טעו בגדול. הם האמינו שנתפרק מכל מה שיקר לנו. הם השלו עצמם שישראל חלשה ככורי עכביש. ההפך הגמור קרה. ספגנו מכה קשה מאוד אך מהר מאוד נעמדנו על רגלינו. זוהי מלחמה על הבית. היא חייבת להסתיים במיגור התוקפנות והרשע של הנאצים החדשים".

לסיום אמר, "נשיב לתוקפינו מלחמה שערה וכך ניתן תקווה לאנושות כולה. את המסר הזה אני מדגיש גם כלפי פנים. רוב מוחלט בעם מאמין בצדקת דרכה של ישראל. הגבורה של לוחמינו וגיבורנו שנפלו תנצח. נצח ישראל ינצח".

אחרון נאם ראש האופוזיציה לפיד, תקף את הממשלה וגרם לכך שמספר חברי כנסת יצאו מהמליאה במחאה. לדברי לפיד, "הממשלה והכנסת הן לא הפתרון, הן הבעיה. הגיע הזמן שנשאל את עצמנו איך הגענו למצב שאזרחי ישראל, האנשים הטובים ביותר בעולם, מרגישים שהם איבדו שליטה על חייהם ואף אחד לא מטפל בזה. עזה היא רק חלק מהבעיה. המילואימניקים שיחזרו משם ישאלו אותנו, על איזו מדינה אנחנו נלחמים? מה המהות שלה? מה המטרות שלה? איזו מדינה היא רוצה להיות? ישראל תנצח במלחמה, אבל הניצחון הוא לא רק בזה שנהרוג את סינוואר. הניצחון הוא בזה שנהיה טובים יותר. טובים יותר אחד לשני, טובים יותר כאומה. למען החיים ולמען אלה שמובלים בשעה זו אל קברם, אנחנו מוכרחים לעשות שינוי. אנחנו יודעים היום שהעובדה שלא עשינו בזמן את השינוי, הובילה לאסון. האסון הגדול בתולדותינו. אנחנו לא ניתן לאסון הבא לקרות. ישראל תעשה את השינוי שהיא חייבת לעשות. אין אפשרות אחרת", סיים לפיד.

 

 

תגיות:מליאת הכנסתנשיא המדינהבנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה