היסטוריה

מי הייתה "האישה הכושית", על פי חז"ל?

בשום מקום בתורה לא מוזכר שמשה לקח אשה כושית. להיפך, מתואר שהתחתן עם ציפורה המדיינית, ושיתרו חותנו בא לבקר אותו בזמן מתן תורה, ומאז נדד משה עם בני ישראל במדבר. מתי בדיוק יכול היה לקחת לעצמו "אישה כושית"?

אא

התורה מצווה אותנו: "זכור את אשר עשה ה' אלקיך למרים!".

מהו מעשה מרים? כולנו זוכרים מן הסתם: מרים דיברה עם אהרון אודות "האישה הכושית" אשר לקח משה. בדברים היתה בחינת זלזול במשה רבנו, ועל כך נענשה מרים בצרעת.

אין לנו השגה בחטאה של מרים, ובכל הכרוך במדרגתו של אדון הנביאים משה, וכפי שאומרת התורה, "איך לא יראתם לדבר בעבדי במשה?". אנחנו רק רוצים להתחקות, בעקבות חז"ל, על פירוש הביטוי "האישה הכושית".

מה הבעיה?

הבעיה היא שבשום מקום בתורה לא מוזכר שמשה לקח אשה כושית. להיפך, מתואר שהתחתן עם ציפורה המדיינית, ושיתרו חותנו בא לבקר אותו בזמן מתן תורה, ומאז נדד משה עם בני ישראל במדבר. מתי בדיוק יכול היה לקחת לעצמו "אישה כושית"? ארץ כוש נשארה הרחק הרחק מאחורי בני ישראל, באפריקה.

לכן אומרים חז"ל כי האישה הכושית היא-היא ציפורה המדיינית.

היו חוקרים שלא התייחסו ברצינות לדברי חז"ל, שכן כך טבעו של האדם, אם אין לו אמונה, הוא מכיר רק במה שעיניו רואות. כתוב אישה כושית, אז היתה לו אישה כושית.

אמנם לאט-לאט, עם התקדמות המחקר, נחשפים החוקרים לעוד ועוד נתונים, והרבה פעמים, אחרי שדורשים וחוקרים, מגלים שדברי חז"ל הם דברים פשוטים (לפעמים לא מגלים זאת על ידי מחקר, ולכן טוב שיש לנו אמונת חכמים, שדברי חז"ל כמסמרות נטועים, וגם אם לא מבינים אותם, אם ריק מאיתנו הוא ריק).

בשנת 1926 (תרפ"ו) גילה האגיפטולוג (חוקר תרבות מצרים) הגרמני קורט זתה, בחפירות עיר המבצר המצרית "מירגיסה", כמות גדולה של חרסים, ובהם מוזכרים עשרות אומות ושבטים, כשלשמותיהם מוצמדים קללות. מסתבר שזו היתה אחת מדרכי המלחמה המצרית – לכתוב שם של עם, להוסיף קללה, ולהשליך לבור... הכתבים האלו כונו "כתבי המארות", ומאז נתגלו עוד ועוד חרסים כאלו.

המצרים עשו מה שעשו לשם ניצחון במלחמה, ובשבילנו תורמים הכתבים האלו ידע על העמים הסובבים את מצרים, שאיתם נלחמו. המצרים, בטובם, הואילו גם לצייר לפעמים על החרסים את דמותו של השבט שאותו רצו לנצח, וגם זה תורם לנו מידע מרתק.

לפעמים המצרים החביבים כתבו גם שרשרת של מקומות ברצף גיאוגרפי, כך שממש קל לנו לזהות במי מדובר. לפעמים מוזכר גם שמו של המלך. לענייננו, מה שחשוב הוא שבעבר הירדן המזרחי, בין שבטי המדיינים, מוזכר גם שבט הכשים. וזו לא טעות – לא מדובר בשם מאפריקה שהשתרבב, מדובר בשמו של שבט מדייני.

בהמשך התגלו מקורות נוספים לדבר, ואפילו רמזים בתנ"ך לכך שבין המדיינים היה שבט קדום שנקרא "כושי", אלא שהשם הלך ונשתכח לטובת השם הכללי יותר, "מדין". מדוע נקרא השבט כושי? האם משום שבני השבט היו שחורים ודמו לכושים? האם משום שכשם שהכושי שחור כך הם יפים? איננו יודעים בבירור, אבל מה שברור הוא שפירושם של חכמים, כי האישה הכושית היא צפורה המדיינית, הולם יפה את הפשט ואת מה שידוע לנו. ברוך שבחר בהם ובמשנתם!

תגיות:הסטוריהיהוסף יעבץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה