ט"ו בשבט

"עֵץ אֲשֶׁר תֵּדַע": 10 דברים שלא ידעתם על העצים בארץ ישראל

ארבעה אזורים גיאוגרפיים וארבעה אזורי אקלים שונים במדינה קטנטנה אחת – לא מפתיע שיש כאן כל כך הרבה סוגי עצים. כמה עצים גדלים בישראל, ומהם הזנים העיקריים? איזה עץ הוא הנפוץ ביותר וכמה יערות יש בארץ? חג לאילנות

אא

האם חשבתם פעם על כמות העצים העצומה שיש במדינת ישראל? בחסדי השם, במדינה קטנת הממדים שלנו ישנה כמות עצים גדולה ומבורכת הכוללת עצי פרי רבים. ארץ ישראל היא ביתם של מגוון עצים רחב, החל מעצי אורן וצפצפה ועד לעצי דקל ואשל. עצים אלו מהווים חלק חשוב מהנוף המקומי. הם מספקים לנו פרי וצל, ואף משמשים לתעשייה. בנוסף, העצים מייצרים חמצן, מסייעים לקרר את האוויר, להפחית את רעש הרחוב ולשפר את איכות האוויר. אספנו לכם מקבץ עובדות מרתק על אילנות הארץ, נסו לנחש את התשובות לפני שתקראו אותן, ובדקו – מה אתם באמת יודעים על העצים בארץ ישראל?

  1. כמה עצים גדלים היום בארץ ישראל?

ארץ ישראל הקטנה התברכה בכמה סוגי אקלים שונים, ולכן צומחים בה סוגי פרחים ועצים שונים לרוב. בארץ ישראל גדלים למעלה מ-200 מיליון עצים, ויש בה 280 יערות!

  1. מהו שטח היערות בארץ ישראל?

מדינת ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שיש לה יותר עצים היום מאשר במאה השנים שעברו. בשנת 1901 – שנת ההקמה של קק”ל, היו בישראל 1,400 דונם של יערות. בשנת 1942 היו בארץ כ- 8,750 דונם של יערות נטועים. כיום יש בארץ ישראל   300,000 דונם של יערות.

 

  1. הידעתם מהו העץ העתיק ביותר בארץ?

עד לשנת 2022 נחשב עץ השיזף הענק לעץ העתיק ביותר בארץ. בשנת 2022 התגלה עץ זית עתיק אף יותר – מבדיקת פחמן שנעשתה על ידי חוקרים הצליחו לתארך את החלק הפנימי, היבש, של הגזע, וגילו שהוא בן ארבעת-אלפים שנה.

  1. הידעתם מהו העץ הננטע ביותר בישראל?

במורדות הר חברון שוכן יער יתיר - היער הנטוע הגדול במדינה, ובו 4 מיליון עצים על פני 7,400 דונם, חלק גדול מהם הם עצי אורן. עץ האורן הוא העץ הנפוץ ביותר בישראל, והוא מכסה כ-40% משטחי היערות במדינה. שני מיני האורן העיקריים בישראל הם אורן ירושלמי ואורן הסלע.

 

  1. הידעתם מדוע בארץ ישנם הרבה עצי אקליפטוס?

עצי אקליפטוס הובאו לישראל מאוסטרליה במהלך שנות ה-60 המוקדמות של המאה ה-19, בין היתר על מנת לסייע בייבוש ביצות. העץ נקלט היטב בארץ ישראל והפך להיות חלק מהנוף המוכר לכולנו.

  1. הידעתם אילו עצי פרי עיקריים גדלים בישראל?

אדמת ארץ ישראל מבורכת ופורייה. בישראל גדלים למעלה מארבעים סוגי פירות. הדרים, אבוקדו, בננות, תפוחים, זיתים, דובדבנים, תאנים, שזיפים, נקטרינות, ענבים, תמרים, תותים, אפרסמון, שסק, אגס קוצני (צבר) ורימונים.

 

  1. הידעתם מהם זני העצים הנפוצים ביותר בארץ ישראל?

העצים הנפוצים ביותר בארץ ישראל הם: אורן ירושלים, ים תיכוני, עץ זית ואקליפטוס.

 

  1. מהו העץ הלאומי בארץ ישראל?

העץ הלאומי בארץ ישראל הוא עץ הזית. עץ הזית הוא אחד משבעת המינים בהם נשתבחה הארץ, והוא מוזכר רבות בתורה. הבחירה בעץ הזית כעץ הלאומי של ארץ ישראל נעשתה על ידי קק"ל בשנת 2021, לציון חגיגות ה-120 שנה לקרן.

  1. מהו העץ הנדיר בארץ ישראל?

אחד העצים הנדירים ביותר בארץ ישראל הוא עץ הקטלב הגדל רק בארץ ישראל. עץ הקטלב הוא עץ ירוק-עד, היכול לחיות במשך מאות שנים. הוא גדל באזורים הרריים וטרשים בארץ ישראל, עד לגובה של כ-1,200 מטר מעל פני הים ומאופיין בעלים ירוקים מבריקים, פרחים לבנים קטנים ופרי אדום כהה. עץ הקטלב נחשב עץ מוגן בישראל, והוא מהווה חלק חשוב מהנוף המקומי.

 

  1. מהו העץ שמסמל עבור כולנו את ט"ו בשבט?

התשובה לשאלה הזאת כנראה ברורה לכולם – עץ השקדייה מסמל יותר מהכל עבור ישראלים רבים את ט"ו בשבט, זאת הודות למילות השיר שהפכו לשיר המוכר ביותר בגני הילדים לקראת החג. השקדייה היא עץ ארץ ישראלי הגדל כאן כבר אלפי שנים. ישראל היא אחת היצרניות הגדולות בעולם של שקדים. השקדייה היא גם עץ יפהפה, המהווה חלק חשוב מהנוף הישראלי. היא מהווה בית למגוון רחב של בעלי חיים, כולל ציפורים, יונקים, זוחלים וחרקים.

תגיות:סוגי עציםטו בשבט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה