חדשות בארץ

בית הדין בהאג: החלטת הביניים תינתן מחר בצהריים

הרכב השופטים יודיע אם החליט להיענות לבקשת דרום אפריקה להוציא צו ביניים להפסקת הלחימה בעזה, או לדחות את התביעה. אירלנד מצדדת בעמדת הדרום אפריקנים ובית הנבחרים בארה"ב תומך בישראל

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הודיע היום (חמישי) כי אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, ההכרעה בנוגע לצו הביניים לעצירת המלחמה ברצועת עזה תימסר מחר בשעה 14:00. ההחלטה עשויה להשפיע על מדינות נוספות, שהודיעו כי אם הדיונים ימשכו הן יצטרפו לעתירה, בעדה ונגדה. גרמניה הייתה הראשונה להכריז על כך לפני כשבוע וחצי, עת הודיעה כי תעיד לטובת ישראל, ואילו אירלנד הודיעה אמש כי תעשה זאת לטובת הדרום אפריקנים.

כזכור, לפני שבועיים דן בית הדין בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בגין "רצח עם" ברצועה. הדרום אפריקנים הציגו שלל טיעונים שכונו בישראל "מופרכים", לפיהם ישראל מונעת סיוע לתושבי עזה, בכלל זה מזון וציוד רפואי, פוגעת בתושבים וביילודה, הורגת אזרחים בלי אבחנה ועוד. נציגי ישראל הדפו את הטענות בדיון בו הציגו את עמדת המדינה, והציגו שלל הוכחות שסותרות לחלוטין את העדויות שהציגה התובעת.

השופטים יצטרכו להכריע האם לקבל את העתירה, את חלקה או להסירה מסדר היום. דרום אפריקה ביקשה בין היתר צו להפסקת אש, לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה והפסקת כל הפעולות הצבאיות, הפסקת מניעת כניסת הסיוע, דיווח לבית הדין על הפעולות, אי מניעת כניסה לעזה של צוותי חקירה מטעם האו"ם וענישת הקוראים לג'נוסייד.

בישראל ישנה אופטימיות זהירה ותקווה כי בית הדין יסיר מסדר היום את בקשת הדרום אפריקנים. אם בית הדין יחליט על מתן צו ביניים המחייב את הפסקת הלחימה, ישראל אינה מחויבת להיענות לה והנושא יעבור לדיון במועצת הביטחון של האו"ם. אם המועצה תקבל החלטה זהה, הרי שאז ישראל מחויבת לקיימה, אחרת היא צפויה לסנקציות בינלאומיות. גורמים מדיניים סבורים, כי גם אם ההחלטה תגיע לפתחה של מועצת הביטחון - ארה"ב תטיל וטו על כל החלטה שתתקבל נגד ישראל.

אירלנד נגד ישראל, בית הנבחרים האמריקני קורא להסיר את התביעה

ממשלת אירלנד, הנחשבת לפרו פלסטינית באופן הכי קיצוני באירופה, הודיעה אמש כי היא תצטרף לעתירה לצד דרום אפריקה. האירים הם המדינה השנייה שהודיעה על כך, לאחר אינדונזיה. מנגד, גרמניה, נכון להיום, היא המדינה היחידה שהודיעה רשמית כי תעתור לצד ישראל.                        

אמש פרסמו שני שליש מחברי בית הנבחרים בארה"ב, משתי המפלגות, הצהרה משותפת נגד התביעה של דרום אפריקה מול ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. הם כינו אותה "מופרכת ופוגענית בעליל". במכתב למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן קראו המחוקקים לבית הלבן להדוף את התיק, ולהציע לישראל "כל תמיכה אפשרית".

תגיות:בית הדין הבינלאומי בהאגמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה