היסטוריה וארכיאולוגיה

נמוך עם מחלת לב? עלילות התיק הרפואי של פרעה

האם פרעה היה בגודל אמה? לצערנו, עדיין לא מצאנו את התיק הרפואי המלא של פרעה, אבל לפחות עקבנו אחרי חלק מעלילותיו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חקר התרבות המצרית הקדומה, האגיפטולוגיה, הוא מקצוע מרתק וחמקמק. מצרים העתיקה אוצרת הרבה מסתורין ותעלומות, ואינספור ספרים וסרטים עוסקים בתחום עתיר הדמיון הזה.

אך אנחנו מתעניינים כרגע בפרעה, זה שהוציא את בני ישראל ממצרים בעל כרחו. האם ניתן לזהות אותו? מה ידוע לנו עליו?

חז"ל תיארו אותו כ"שפל אנשים", הוא אמה (מידת אורך) וזקנו אמה, מה שמזכיר את תיאורי הגמדים הרשעים בסיפורים... האם זה קריטריון שיעזור לנו לאתר אותו?

ובכן, זה לא חד משמעי. לפי המהר"ל מפראג בספרו "באר הגולה", פרעה לא היה באמת בגודל של אמה, כלומר כ-50 ס"מ. המאמר הזה בא לתאר את פחיתותו, אדם קטן, והזקן הארוך מתאר את גודל האגו שלו... הזקן עשוי להיות מרשים, אבל כאן, האביזר המרשים כביכול, הזקן, גדול יותר מהגוף. זה מגוחך, זה אדם שהאגו שלו גדול מהמציאות שלו.

פרשנים אחרים מסבירים כי פרעה אכן היה נמוך מאד, אבל התיאור של אמה אינו תיאור מוחשי, אלא כינוי לאדם נמוך, "גמד". המילה גמד פירושה הוא "ארוך אמה", שכן גומד = אמה, בארמית. ובקצרה, הוא היה נמוך, גמד, אבל לא בהכרח בדיוק בגובה של 50 ס"מ.

למרבה המזל, גופותיהם של רוב מלכי מצרים המפורסמים מאותו זמן נותרו חנוטות בתוככי קבריהם, כך שניתן לנו לפשפש קצת בגובהם של הפרעונים המתים... אחד הזיהויים לפרעה של יציאת מצרים, הוא במלך רעמסס השני. דא עקא, שהמומיה של רעמסס השני מגלה כי הוא היתמר לגובה של 1.73, שנחשב גבוה הרבה יותר משאר הפרעונים. ליבל רזניק, בספרו "התנ"ך מן השטח" (פרק 21), סוקר את גופות הפרעונים, ומציע את אמנחותפ הרביעי כמועמד ראוי. הוא סבל, לפי השערת חוקרים, מתסמונת פרויליך, שהיא הפרעה אנדוקרינית שגורמת לחוסר פרופורציה בין איברי הגוף, ואף לגמדות. הפסלים שלו גם הם מלמדים על מבנה גוף מגוחך ומוזר.

מובן שהדיון הזה אינו אלא פרפראות, וקשה לקבוע באמת תיארוכים בהיסטוריה מצרית. אמנם עדיין, במישור הזה, העלילה מסתבכת. וכך סיפר אחד המשגיחים בדורנו (כפי שהובא בקובץ "דרשו"): "יום אחד מופיע אצלו בחור המבכה לפניו מר את גורלו, שלאחרונה החלו לצוץ במוחו הרהורי כפירה... נטל המשפיע את הבחור והוליכו לביתו נאוה קודש של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, שם ביקש מהגראי"ל שיסייע לבחור היקר... כשמוע הרב שטיינמן את דבריו, סיפר לו, כי במדרש כתוב על הפסוק 'כבד לב פרעה': 'מה הכבד כועס, אף לבו של זה נעשה כבד', וכאן הוסיף הרב שטינמן: 'בהיותי בשוייץ בשנת תרצ"ט, פגשתי מומחה מהמוזיאון בלונדון, שסיפר שעסק בפרעה, מזמן יציאת מצרים, ראה שלבו עשוי מבשר כבד, והשתומם, ואמרתי לו את המדרש הנ"ל'" (הדברים מופיעים גם בספרו של הרב, "איילת השחר" על התורה).

לאחר שיצאו מביתו של הרב שטיינמן, ראה המשפיע את הבחור כשהוא ממרר בבכי ועיניו דומעות. לשאלת המשפיע על סיבת הבכי, השיב הבחור תשובה מפליאה: "דע לך, שהתדרדרות שלי החלה בו בשעה שלמדתי את דברי המדרש האמורים שלבו של פרעה היה כבד, ולא האמנתי ששייך שיהיה כן במציאות, ומיני אז הפכתי לכופר מוחלט בכל הקשור לאמונה ותורה שנתנה מסיני. ומה מפליא הדבר שדווקא במדרש זה הוכיח לי הרב שטיינמן את אמיתות התורה…".

ובכן, מיהו הפרעה שאודותיו דיבר המומחה מהמוזיאון בלונדון?

ככל הנראה מדובר בסתי הראשון (אביו של רעמסס השני, זה הגבוה...). גם הוא חי באזור הזמן המתאים ליציאת מצרים, לכאורה. הממצא המעניין מלבו היה שבמומיה החנוטה, בצד שמאל, במקום לב, ניצב הכבד. הלב היה מונח בצד ימין. היו חוקרים ששיערו כי פרעה סבל ממחלת לב נדירה, והסטת הלב בזמן החניטה נחשבה כסוג של תיקון לאחר המוות. מה שברור שאכן אצל סתי הראשון היה בלגן רפואי באזור הלב.

לצערנו, עדיין לא מצאנו את התיק הרפואי המלא של פרעה, אבל לפחות עקבנו אחרי חלק מעלילותיו...

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:פרעההיסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה