דמויות ביהדות

רבי שמואל הנגיד: פרטים שלא ידעתם על המנהיג שחי לפני כאלף שנה

מי הייתה בתו המפורסמת? מדוע בנה מזרקה שניצבת על 12 אריות, ולמה נקרא שמו "הנגיד"? כל מה שרציתם לדעת על רבי שמואל הנגיד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

וזיר, מצביא, ראש ממשלה, משנה למלך, משורר וגאון בתורה. אלו רק קצת מן התארים והתפקידים שנשא אחד ממנהיגי עמנו לפני כאלף שנה, הלא הוא רבי שמואל הנגיד.

בבית המדרש מכירים את רבי שמואל הנגיד קודם כל מ"מבוא התלמוד" שלו, שנדפס בסוף  מסכת ברכות, ובו כללי לימוד הש"ס, כללים המצוטטים רבות בפי הראשונים הבאים אחריו, החל מהרמב"ם והרמב"ן. לומדי הלכה מכירים את חיבורו "הלכתא גבירתא", המצוטט מדי פעם בספר הטור לחושן משפט. היו שהחשיבו אותו לאחרון הגאונים. הוא היה דודו של רבי יוסף אבן מיגאש, רבו הנערץ של הרמב"ם, שנחשב ראשון לתקופת ה"ראשונים", ומחותנו של רב נסים גאון מקירואן.

בעולם השירה מכירים פנים אחרות של אותו גאון רב-תחומי. הוא היה המשורר העברי הגדול הראשון, רבם של רבי שלמה אבן גבירול, רבי יהודה הלוי ורבי משה אבן עזרא. עד כמה ששמם של משוררים אלו נודע לתהילה בכל הדורות, מול רבי שמואל הנגיד אינם אלא תלמידים וממשיכי דרכו.

ספרו הפיוטי הגדול, "בן תהלים", בו כתב תהילות כדוד המלך בזמנו, לא שרד, יחד עם ספריו "בן משלי" ו"בן קהלת", אבל קטעים משיריו ומדבריו השפיעו רבות על כל הדורות הבאים אחריו. לפי אחת הדעות, בתו היא המשוררת המפורסמת קסמונה בת אסמעיל, ששיריה נלמדים בבתי ספר מוסלמיים עד היום, בידיעה שהיתה יהודייה שכתבה שירים בשפה הערבית – שירים קסומים בעלי גוון עצוב ומעורר מחשבה (אחד משיריה המפורסמים: "הוי צביה, תמיד רועה בגני... אני דומה לך בבדידותי ובשחור עיני").

רבי שלמה היה גם ראשון המדקדקים העבריים, וכתב עשרים ושניים ספרים בנושאי דקדוק ובלשנות, כפי שמציין רבי אברהם אבן עזרא.

ואם קשה לנו לדמיין את כל הפעילות הספרותית הזו באדם אחד, הרי שכל אלו היו רק מקצת שבמקצת מתאריו ומתפקידיו...

רבי שמואל התפרנס ממסחר בבשמים. בגיל 27 מונה לעוזרו של הווזיר הגדול בגרנדה. כיוסף הצדיק בזמנו, ראה אדוניו כי בזכותו, בכל אשר יעשה – יצליח, ומהר מאד הוא מונה בעצמו להיות הווזיר הגדול של גרנדה, כלומר מפקד הצבא המוסלמי של ספרד! בחכמתו הרבה הצליח לסכל מרידות, ובפיקחות נדירה של יהודים שמכירים את הגלגל הסובב בעולם, הצליח גם לעורר רחמים על המורדים, לבל יוציאום להורג, וכך שני הצדדים הכירו לו תודה, והצילו את חייו בהמשך...

רבי שמואל היה יוצא בראש הצבא הספרדי, כמצביא בקי ורגיל, והביא לניצחונות מופלאים. אחד התיאורים בני הזמן מספר לדוגמא על מלחמה שלו: "ראשי האנדלוס הרימו יד במלך ויפשטו על ארגונה ויהרגו את שר העיר שם, ואחר כן השתלטו על שמחאן ועל רוב מבצריה. ויצא הנגיד עם המחנות לקראתם, ותהי בם יד ה' ונהרגו שרי הצבאות ואצל ומופק ורבים מחיליהם. אך ידיר נמלט לקורטובה. וירדפהו הנגיד ויצר על העיר וילכדה, ואת ידיר תפש חי ויביאהו אסור אל המלך".

ולמה נקרא שמו "הנגיד"? רבי שמואל זכה לעושר גדול, אך הוא לא בזבז את אוצרותיו, כמנהג השליטים בני הזמן, אלא שילם לעשרות סופרים שיעתיקו את ספרי התלמוד בעותקים רבים, כדי שבכל בית כנסת יהודי יהיה ספר תלמוד, ואף שילם מלגה חודשית ליהודים שישבו ועסקו בתורה כל היום. ייתכן שהוא היה "ראש הכולל" הראשון בהיסטוריה... רבי שמואל התמיד במשרה זו 30 שנה.

הווזיר הגדול, מפקד הצבא, ראש רבני ספרד, משיב תשובות בהלכה לכל קצווי הארץ, לקח על עצמו את מימון השמן למאור בכל בתי הכנסת בירושלים. בביתו הגדול והמרווח חיו חכמי ספרד היהודים על חשבונו, כשהוא תומך בהם כדי שירבו תורה וחכמה. בביתו הוא בנה מזרקה שניצבת על 12 אריות, לזכר 12 שבטי ישראל, בדומה לים שעשה שלמה המלך בבית המקדש. המזרקה נמצאת עד היום בארמון המפורסם אלהמברה שבגרנדה.

רבי שמואל מת בשיבה טובה על מיטתו, אחרי שתמך ביהדות ספרד וביהדות העולם כולו במשך עשרות רבות של שנים, ותרומתו הרוחנית לא תסולא בפז. על שמו נקרא כפר הנגיד בשפלה.

תגיות:רבי שמואל הנגידדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה