חדשות בארץ

הרצוג: "הדיון בהאג הוא בגדר עלילת דם"

נשיא המדינה התייחס בהרחבה להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. בישראל נערכים לדיון נוסף בעוד שבועיים, הפעם בגין תביעת הפלסטינים "לחקור את הכיבוש הישראלי ביו"ש"

נשיא המדינה (צילום: Miriam Alster/Flash90)נשיא המדינה (צילום: Miriam Alster/Flash90)
אא

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס היום (ראשון) בהרחבה להחלטת בית הדין לצדק בהאג, שפורסמה שלשום. הנשיא כזכור צוטט בדיון על ידי נשיאת בית הדין, ג'והן דונהיו, כמי שלטענתה התבטא בעד "שבירת עמוד השדרה של העזתים".

בפתח דבריו אמר נשיא המדינה כי "אני חייב לומר על החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, שאנחנו נלחמים במערכה שאין צודקת ממנה. מערכה להשבת החטופים, שמוחזקים ומעונים בידי מרצחי חמאס, בפשע הומניטרי שאין כמותו. מערכה להשבת הביטחון לאזרחינו, נשים וגברים, קשישים ותינוקות, עם שלם, שחמאס לא רק הצהיר שהוא רוצה למחות מעל פני האדמה, אלא יצא למסע טבח אכזרי כדי להשמידו, ועדיין פועל בכל כוחו לעשות זאת. לישראל יש זכות מלאה להגן על עצמה, והיא תמשיך להיות מחויבת לביטחון אזרחיה באופן מוחלט. זו זכות המעוגנת ביסודות המהותיים ביותר של הדין הבינלאומי, ובכלל, כל מי שעיניו בראשו יכול לראות כי ישראל פועלת לפי הדין ההומניטרי הבינלאומי".

"עצם הדיון בבית הדין בהאג, בערב יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, על האם מדינת ישראל, הדמוקרטית, המוסרית, האחראית, שקמה מאפר השואה בתמיכה גורפת של משפחת העמים ומוסדותיה, מבצעת רצח עם – הוא בגדר עלילת דם שמהווה חתירה תחת הערכים אשר על בסיסם בדיוק הוקם בית הדין בהאג".

נשיאת בית הדין ציטטה בהקראת ההחלטה דברים שאמר הרצוג בעבר, והועלו על ידי הדרום אפריקנים בהצגת טיעוני התביעה. על פי השופטת דונהיו, בריאיון שהעניק נשיא המדינה לאחר פרוץ המלחמה הוא אמר: "אנו פועלים צבאית בהתאם לחוק הבינלאומי, זו אומה שלמה שאחראית. זה לא נכון שאזרחים לא היו מודעים. אנו במלחמה, אנו מגינים על בתינו. כשאומה מגינה על בתיה, היא נלחמת ונילחם עד שנשבור את עמוד השדרה שלהם".

על כך השיב היום הרצוג: "יש משהו מטלטל בלראות איך תופעת ה'פוסט-אמת' חלחלה אפילו למוסדות החשובים ביותר. אפילו ברמה האישית, האופן שבו עיוותו את דבריי, תוך שימוש בחלקים מאד מאד חלקיים ומקוטעים בהם. שימוש שנועד כדי לתמוך קונסטרוקציה משפטית מופרכת. זה עורר בי שאט נפש. הייתי באולם הזה ממש ימים ספורים לאחר הטבח הנורא, כשנשאלתי על ידי התקשורת העולמית לגבי המצב בעזה. עניתי שאי אפשר להתעלם מהתמיכה האזרחית הנרחבת בעזה בפשעים ומעשי הזוועה של השבעה באוקטובר, ולאופן שבו חמאס פועל מלב ליבה של האוכלוסייה האזרחית בכל מקום ומקום: מחדרי הילדים בבתים, מבתי הספר, מהמסגדים ומבתי החולים. אך הוספתי והדגשתי שמדינת ישראל – וכמובן שאני באופן אישי – לא רואים באזרחים חפים מפשע מטרות בשום פנים ואופן".

"אי אפשר להתעלם מהמציאות שכולנו ראינו במו עינינו בפרסומי החמאס באותו יום ארור: את מעורבותם של רבים מתושבי עזה בטבח, בביזה, ובפרעות. את ההמון העזתי מריע למראה ישראלים נטבחים. למראה פשעים נוראים ביותר, שראוי שבית הדין הנכבד יחקור לעומקם ולא יתייחס אליהם כלאחר יד".

בעוד שבועיים: דיון בהאג לבקשת הרשות הפלסטינית הדורשת "לחקור את כיבוש"

אחרי ההחלטה שלשום בתביעתה של דרום אפריקה, בית הדין הבינלאומי בהאג יתכנס בעוד שבועיים לדון בתביעה נוספת נגד ישראל. הפעם מדובר בבקשה של הרשות הפלסטינית, לקבלת חוות דעת באשר ל"חוקיות הכיבוש הישראלי המתמשך בגדה". מדובר בדיון במסגרת 'לוחמת המשפט' שמנהלים ארגונים פלסטיניים נגד ישראל בזירה הבינלאומית, - במטרה לפגוע בדה-לגיטימציה שלה.

הדיון למעשה ייערך בעקבות החלטה שניתנה לפני כשנה, על ידי העצרת הכללית של האו"ם, שביקשה מבית הדין את חוות הדעת. ההצעה עברה אז ברוב של 87 מדינות, 53 נמנעו ו-26 התנגדו.

בחוות הדעת נדרש בית הדין לברר את "הצעדים הישראליים לשינוי ההרכב הדמוגרפי, האופי והמעמד של ירושלים, והאימוץ של חקיקה וצעדים מפלים", ואת "השפעתם על המעמד החוקי של הכיבוש".

גורם מדיני ישראלי הבהיר כי מדובר ב"חוות דעת מייעצת שלא תחייב את ישראל". עם זאת, הדיון עלול להועיל לתומכים בחרמות נגד ישראל והתוצרת שלה, כמו תנועת ה-BDS.

תגיות:יצחק הרצוגבית הדין הבינלאומי בהאגמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה