חדשות בארץ

מומחה ללוחמה: "ההתקדמות של צה"ל, מעל ומתחת לקרקע, מהירה באופן היסטורי"

ג'ון ספנסר, ראש תחום לוחמה אורבנית בווסט-פוינט, המכללה לפיקוד וטקטיקה בארה"ב, פרסם: "לא ניתן להשוות את המערכה בעזה לשום מערכה אחרת בהיסטוריה הצבאית המודרנית, מבחינת גודל האתגרים"

פעילות צה"ל בעזה (צילום: דובר צה"ל)פעילות צה"ל בעזה (צילום: דובר צה"ל)
אא

מייג'ור (במיל') ג'ון ספנסר, ראש תחום לוחמה אורבנית בווסט-פוינט, האקדמיה הצבאית הלאומית של ארה"ב, ואחד המומחים הגדולים בעולם ללוחמה בשטח בנוי, פרסם היום (שני) מאמר העוסק בהשוואת הלחימה בעזה למלחמות אחרות. בין היתר קבע כי קצב התקדמות של צה"ל "מהיר באופן היסטורי ולא ניתן להשוות את ישראל במערכה הזאת לשום דבר בהיסטוריה הצבאית המודרנית".

הקצין לשעבר שירת 24 שנים בחיל הרגלים האמריקני והשתתף גם במלחמת עיראק. לאחר סיום שירותו התמחה בפיתוח ולימוד של תורות לחימה בערים, בעיקר בעלות בנייה צפופה. במאמרו הוא כותב כי "מבחינת גודל האתגרים שהמלחמה בעזה מציבה ובהתחשב באתגרים הללו, גם מספר האבדות של צה"ל נמוך באופן היסטורי. האסטרטגיה של חמאס מבוססת על זמן ומנהרות והם מקווים שישראל תכלה במנהרות את משאב הזמן שעומד לרשותה".

"השימוש במנהרות במלחמה אינו חדש, הן שימשו ומשמשות עדיין גם במלחמה באוקראינה, בעיקר בבחמוט ובמריופול, אבל שם מדובר בבונקרים. המנהרות בעזה היו ידועות לישראל, אבל סדר הגודל שלהן לא. בשלושה חודשים ישראל גילתה למעלה מ-1,500 מנהרות הכוללות מעברים מקושרים, מיזוג אוויר, חשמל, מגורים, אמצעי תקשורת, מפעלים לייצור אמצעי לחימה ועוד. בנייתן עלתה מיליארדי דולרים, שמימנו את כל המערכות ואת השימוש בלמעלה מששת אלפים טון בטון וכ-1,800 טון ברזל".

ספנסר הוסיף כי רשת המנהרות בעזה היא מימד שצבאות העולם לא נתקלו בו מעולם. "הפעם האחרונה שנתקלנו במשהו דומה, אבל בהיקף קטן יותר, היה במלחמת וויאטנם. המנהרה הגדולה ביותר שם הייתה באורך של כ-40 מייל. בעזה אנו מדברים על מאות מייל ויותר. אנו מודעים היום לכך שישנן מנהרות בסין, המסוגלות לעמוד במתקפה גרעינית, ובצפון קוריאה נבנו מנהרות שיכולות להכיל מטוסים ואף צוללות. אך שוב, המנהרות בעזה שונות, כי הן משמשות למלחמה בפועל. הן פעילות לא רק מטעמים צבאיים אלא גם פוליטיים".

על פי ספנסר, הרס המנהרות בעזה אינו אפשרי ללא שתהיה השפעה הרסנית על האוכלוסייה האזרחית, שכן הן נבנו מתחת למבני ציבור. "זה מקשה על הפעילות הצבאית והמבצעית, כי חמאס לא ביצע הפרדה בין אתרים צבאיים לאזרחיים, כדי שישמשו אותו כמגן. חמאס ידוע כמשתמש באזרחים למטרותיו וכדי לעכב ולפגוע באוייב. הוא מקדש בציניות את המשפט 'גאים להקריב קורבנות' ולמעשה, תוך שימוש באזרחים, מעמיד את ישראל בסכנה שיאשימו את צה"ל בפגיעה בחפים מפשע, בהם ארגון הטרור משתמש לצרכיו".

תגיות:מלחמת חרבות ברזלחמאסמנהרות טרור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה