פרשת יתרו

רבינו בחיי עם חידוש נפלא לפרשת יתרו: ההבדל בין צדיק לרשע בעולם הבא

רבינו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: דבר תורה לפרשת יתרו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"וְהִגְבַּלְתָּ אֶת־הָעָם סָבִיב לֵאמֹר הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלוֹת בָּהָר וּנְגֹעַ בְּקָצֵהוּ כׇּל־הַנֹּגֵעַ בָּהָר מוֹת יוּמָֽת׃ לֹא־תִגַּע בּוֹ יָד כִּֽי־סָקוֹל יִסָּקֵל אוֹ־יָרֹה יִיָּרֶה אִם־בְּהֵמָה אִם־אִישׁ לֹא יִחְיֶה בִּמְשֹׁךְ הַיֹּבֵל הֵמָּה יַעֲלוּ בָהָֽר". (שמות י"ט, יב-יג)

הכתוב מציין כי גם הבהמה וגם האנשים שיעזו לגעת בהר, דין אחד לשניהם – למות.

ומה הכוונה במילה 'בהמה'?

מסביר רבינו בחיי: "אין להבין בהמה ממש דווקא, אבל הוא כינוי אל הרשעים הנמשלים לבהמה".

כלומר, מכאן נלמד ההבדל בין רשעים לצדיקים. אומנם בעניין הנגיעה בהר (העולם הזה) – שניהם מקבלים את אותו העונש – מיתה (אף אחד לא חי לנצח. בסוף כולם משיבים נשמתם לבורא), אך בהמשך (לעתיד לבוא) יש הבדל גדול בין הרשע לצדיק.

ובלשונו:

"וכן אמר קהלת (פרק ג') מי יודע רוח בני האדם העולה היא למעלה ורוח הבהמה וגו', המשיל נפש הרשע לבהמה... ובא ולמד כי בעולם הזה מקרה אחד לכל לצדיק ולרשע, כמות זה כן מות זה, והוא דבק בפסוק שלפניו כי הכל שב אל העפר ובעולם הזה כולם שווים מה שאין כן בעולם הבא שמדרגותיהם חלוקות.

במילים "לא יחיה" מובן כי בעולם הזה כולם שווים בגזירת המיתה, בין צדיק ובין רשע. מאידך, מכאן נלמד כי ההבדל ניכר דווקא בעולם הבא, שם יש מדרגות שמבדילות בין הצדיק שממשיך לחיות לבין הרשע שגם שם, כמו בעולם הזה, דינו למות.

"לא יחיה הרשע בעולם הזה ובעולם הבא, ולא יחיה הצדיק בעולם הזה אבל יחיה בעולם הבא.

ומה ההוכחה לדבריו? מסביר רבינו בחיי:

והראייה, נדב ואביהוא שמתו בעולם הזה לפי שנגעו בהר שהוזהרו עליו וזכו לחיי העולם הבא, כי על כן נזכרה מיתתם ביום הכפורים.

תגיות:פרשת יתרוהעולם הבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה