דמויות ביהדות

איוב: כל הפרטים המרתקים על האיש שהשטן קיבל רשות לנסותו

חכמים אמרו איוב לא היה ולא נברא – האומנם? מי היו בנותיו, ומדוע פרעה בחר להתייעץ עמו?

אא

איוב היה איש ירא אלוקים וסר מרע, עשיר גדול ולו עדרים רבים ועשרה בנים. אך השטן קיבל רשות לנסות אותו, והשמיד את כל רכושו, וגם את עשרת בניו, ואף ניגע אותו בשחין רע. איוב לא חטא בשפתיו ושמר על תום אמונתו, ולכן הקב"ה החזיר לו את כבודו ואת רכושו, ונולדו לו שבעה בנים ושלוש בנות: קציעה, ימימה, וקרן הפוך.

ספר איוב לא מגלה לנו את זמנו של איוב, וישנן דעות שונות לגבי זמנו המדויק, אך ספר איוב מגלה לנו את מקומו: ארץ עוץ. ואמנם, לפי הרמב"ם גם השם ארץ עוץ הוא משל, מלשון עצה: איוב היה צריך עצה ותושייה, איך להתמודד עם הצרות שנפלו עליו.

יש חכמים שאמרו כי איוב היה בזמן יציאת מצרים, ונחשב לאחד מהחכמים בעולם, ולכן פרעה קרא לו והתייעץ איתו. השם איוב נמצא כתוב בפפירוסים מצריים. כמו כן, מלך העיר פחל במאה ה-14 לפני הספירה נקרא איוב.

יש חכמים שאמרו כי איוב לא היה ולא נברא, אלא משל היה, אך יש שאמרו כי איוב היה, אלא שהשתמשו בו כמשל, ולא באמת נשאו הוא וחבריו את כל הנאומים האלו הכתובים בספר איוב.

בספר איוב פרק מ' מתואר בפרטות הלוויתן הענק, ושם נכתב "הַתְמַלֵּא בְשֻׂכּוֹת עוֹרוֹ?". והכוונה היא, שרק הקב"ה יכול לעשות סוכה מעורו של לוויתן, ומכאן למדו חכמים כי לעתיד לבא הקב"ה ישחט את הלוויתן, ויעשה סוכה מעורו.

בעלי חיים נוספים המוזכרים בספר איוב: הראם בעל קרני הענק, ה"בהמות" המפלצתי המטיל אימתו על שוכני הביצות, וגם עוף החול, שלפי האגדה, בכל פעם שגופו מתבלה – הוא מחדש נעוריו באש וחוזר לחיים, עליו אומר איוב "וְכַחוֹל אַרְבֶּה יָמִים".

חז"ל אומרים שאיוב לא האמין בתחיית המתים, שכן לאורך כל הספר, כשהוא וחבריו דנים במשמעות השכר והעונש, אין הם מזכירים את תחיית המתים שהיא חלק מעניין השכר.

איוב מסביר מדוע הוא רוחש רחמים לעבדו: "אִם אֶמְאַס מִשְׁפַּט עַבְדִּי וַאֲמָתִי בְּרִבָם עִמָּדִי: וּמָה אֶעֱשֶׂה כִּי יָקוּם אֵל וְכִי יִפְקֹד מָה אֲשִׁיבֶנּוּ? הֲ‍לֹא בַבֶּטֶן עֹשֵׂנִי עָשָׂהוּ וַיְכֻנֶנּוּ בָּרֶחֶם אֶחָד" (איוב ל"א, י"ג). כל האנשים נולדו שווים, ולכולם יש זכות לכבוד.

דבר נוסף שלמדו חכמים מאיוב, הוא מה שאמר "בְּרִית כָּרַתִּי לְעֵינָי וּמָה אֶתְבּוֹנֵן עַל בְּתוּלָה", ומכאן שאף על פי שאישה שאינה נשואה אין איסור להתבונן בה, מכל מקום מן הראוי להתרחק מזה, ויש אומרים שהוא איסור מדברי קבלה, וכפי שלמדים מאיוב.

תגיות:שטןאויבדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה