חדשות בארץ

קצינים בצה"ל לפיקוד העליון: יש להתחיל כעת בתחקור המלחמה

מפקדים בדרגות תת אלוף ומטה הביעו דעתם בפני הקצונה הבכירה, כי הגיע העת להתחיל לבדוק את האירועים שקדמו למלחמה ואת הלחימה עצמה. הרמטכ"ל ביקש ממבקר המדינה לעצור את הבדיקה שעליה הכריז לפני כשבועיים

הרמטכ"ל עם מפקדים בעזה (צילום: דובר צה"ל)הרמטכ"ל עם מפקדים בעזה (צילום: דובר צה"ל)
אא

מפקדים בצה"ל, בדרגות תת אלוף, אלוף משנה וסגן אלוף, המשתתפים בלחימה, הביעו דעתם בפני הפיקוד הצבאי העליון כי הגיע העת להתחיל לבדוק את האירועים שקדמו למלחמה, ואת הנעשה בה. כך מדווח היום (שלישי) העיתון "ישראל היום". על פי הדיווח, התחקור הכרחי לאור החשש שתפתח חזית נוספת, עוצמתית יותר, בגבול הצפון.

הדיווח מצטט קצין בעילום שם שאמר כי "לאורך כל שירותי בצבא, יותר מ־20 שנה, הדנ"א שלנו היה לתחקר באופן נוקב ומעמיק כל אירוע. קודם כל להבין מה קרה, אחר כך להבין למה זה קרה לנו, ולבסוף לחשוב מה צריך לעשות כדי להשתפר בהמשך".

לדברי אותו קצין, "בתחילת המלחמה, כשעוד לא היה ברור מי נגד מי, נכון היה להמתין עם התחקיר. אבל שלב ההמתנה צריך היה להסתיים כבר לפני כמה שבועות, כשצה"ל החל ברידוד כוחות משמעותי ובשחרור אנשי מילואים. לצערי, אנחנו מקבלים את התחושה מהמפקדים שמעלינו שהמצב הנוכחי 'נוח להם', שכן המלחמה נכנסה לסוג של שגרה. התחקיר הזה לא יהיה נוח וקל לאף אחד, אך לצערי אי-קיום התחקיר מונע את הסקת המסקנות הנדרשות להמשך. כשלא מתחקרים, קשה מאוד לצאת מהתפיסות הקודמות, ואפילו מהקונספציות שהובילו אותנו למצב הנוכחי".

יש לציין כי הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, החליט לפני כשבועיים להקפיא את החלטתו להקים ועדה חיצוניות, בראשות הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, לתחקור האירועים בתוך צה"ל, אשר הובילו למה שמכונה "מחדל יום תחילת המלחמה".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן החל במקביל בבדיקה משלו, ודרש מצה"ל לשמר כל מסמך רלוונטי ולשתף פעולה עם צוות הבדיקה. הלוי פנה אל המבקר וביקש ממנו לעצור את הבדיקה, בטענה כי זו עלולה לפגוע בתפקוד הצבא בזמן המלחמה בעזה.

לדברי הרמטכ"ל, "הביקורת במתכונתה המתוכננת, תוך כדי הלחימה, תסיט את קשב המפקדים מהלחימה, תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו, ולא תאפשר את הפקת הלקחים לשם השגת יעדי המלחמה. לא בכדי, אין תקדים לקיום ביקורת במתכונת שהגדרת בעת המלחמה".

מבקר המדינה דחה את הבקשה וכתב בתגובה כי "אלפי אזרחי ישראל הופקרו לגורלם בשמחת תורה ומאות אלפים מתושבי קווי העימות בדרום ובצפון שפונו מבתיהם הפכו לנזקקים ונפגעו מהעדר טיפול ממשלתי בעורף בסמוך לאחר הטבח. נהפוך כל אבן כדי לחשוף את הכשלים לפני, תוך כדי ואחרי הטבח. נבחן את האחריות האישית לכשלים בכל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי".

תגיות:צה"לתחקירמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה