חדשות בריאות

הידעתם? איבוד שן בגיל מבוגר גורם למוח להזדקן בשנה

נמצאה סיבה נוספת לטיפוח השיניים גם בגיל מבוגר: איבוד כל אחת מהן קשור בהתפתחות דמנציה ואלצהיימר. לפי הממצאים, איבוד שן שקול להזדקנות מואצת של המוח בשיעור של יותר משנה

אא

מאמר חדש שפורסם לאחרונה מצא כי יש קשר בין בריאות הפה והחניכיים לבריאות המוח. לפי סריקות מוח שבוצעו בעשרות משתתפים הסקר נמצא כי יש קשר בין בריאות הפה והחניכיים לנפח מוח תקין.

לדברי ד"ר ערן פרמון, שפרסם על כך טור באתר וואלה: "איבוד שיניים ומחלת חניכיים הינם ממצאים שכיחים באוכלוסייה. ירידה בנפח רקמת המוח באזור ההיפוקמפוס קשורה להתפתחות מחלות הדמנציה והאלצהיימר".

במסגרת מחקר ארוך טווח שבוצע ביפן, בחנו את השינויים ברקמה, לאורך זמן, אצל בני 67, דרך סריקות MRI תקופתיות. התוצאות הפתיעו: נמצא כי קיים קשר מובהק בין פה בריא ומלא שיניים לנפח מוח תקין. "ממצא זה במחקר רחב היקף שכזה אינו מוכיח באופן חד משמעי שמחלות חניכיים גורמות לאלצהיימר ודמנציה, אך בהחלט מדגים קשר אפשרי", נכתב.

לפי הכתבה, להיפוקמפוס תפקיד חשוב ברכישה של זיכרונות חדשים אודות עובדות ואירועים. הוא משתתף בתהליכים הקשורים לזיכרון לטווח ארוך ולכן פגיעה בו גורמת לפגיעה בזיכרון. לדעת חוקרים, ההיפוקמפוס הוא חלק ממערכת זיכרון של האונה הצדית, האחראי על זיכרונות שניתן להביעם בצורה מילולית מפורשת.

במסגרת בדיקה של 172 מטופלים בני 67 שלא סבלו מבעיות זיכרון, לכל המשתתפים בוצעו בדיקות שיניים וזיכרון. בהמשך בוצעו גם סריקות MRI של המוח ונמדד גודל ההיפוקמפוס, האזור במוח שנמצא כקשור להתפתחות מחלות הדמנציה והאלצהיימר. הבדיקות החוזרות בוצעו כעבור 4 שנים.

התוצאות הראו כי קיים קשר ברור בין שיניים רבות ותקינות במצב חניכיים בריא לנפח מוח תקין. אצל נבדקים שסבלו ממחלת חניכיים קלה עד בינונית נמצא שאובדן של כל שן שקול לכשנת הזדקנות של המוח. אצל אנשים שסבלו ממחלת חניכיים מתקדמת יותר, אובדן שן היה שקול להזדקנות מואצת של המוח בשיעור של כ-1.3 שנים.

"ממצאים אלו מדגישים את חשיבות שימור השיניים ותחזוקת החניכיים למצב בריא. הממצאים מרמזים ששיניים פגועות עם מחלת חניכיים חריפה קשורים לאטרופיה מוחית. מסיבה זו, וכמובן מסיבות אובייקטיביות אחרות - שליטה וטיפול במחלת חניכיים היא קריטית בכל גיל, אבל בעיקר בגילים המבוגרים. יש לשקול עקירה והחלפת שיניים פגועות מאוד על ידי פתרונות שיקומיים אחרים כגון גשר או שתלים", נכתב.

תגיות:שינייםמבוגרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה