חדשות בעולם

מכעיס: בית כנסת הוצע למכירה ב-45 שקלים

בית כנסת בבלארוס היה פעיל עד 1940, וחזר לידי הרשות המקומית. הבעיה: הוא יכול לשמש גם כמסעדה. מה יעלה בגורלו?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כמה פעמים בחיים יצא לכם לתרום לבית כנסת או לטובת צדקה? כנראה שלא מעט. אבל כמה פעמים יצא לכם להשתתף במכרז לרכישת בית כנסת, בסכום נמוך יותר מהתרומה שנתתם בפעם האחרונה שעליתם לתורה?

זה בדיוק מה שקורה בבלארוס בימים האלה, שם הוצע למכירה בית כנסת תמורת 45 שקלים. זה אמנם לא המחיר הסופי, אלא הסכום ההתחלתי שבאמצעותו אפשר לגשת למכרז, ועדיין – מדובר בסכום נמוך משמעותית מערך המבנה, גם אם לא מתייחסים לעובדה שמדובר בבית כנסת.

המבנה הוא באזור ארוקי. הוא הוקם ב-1642 והיה פעיל עד 1940, לא כולל תקופה קצרה שבה נשרף במאה ה-19 ולא היה בשימוש. לפני מספר שנים רכשה את המבנה בחורה בשם אילונה קרבאייבה, סופרת ממינסק, ותמורת המבנה מכרה את דירתה ב-2021. היא הקימה קרן לגיוס תרומות, אך ב-2022 ויתרה על כך משום שזרם התרומות מהבלארוסים פסק בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

שטחו של בית הכנסת הוא 673 מ"ר ולאחרונה הוא חזר לבעלות של הרשות המקומית, ששוב מנסה למכור אותו תמורת סכום נאה. חלק מתנאי המכרז הוא לשמר על הערך ההיסטורי-תרבותי של המבנה בתוך חודש ממועד הרכישה. הבעיה היא שהמכרז מתיר את השימוש במבנה לטובת מסעדנות, מסחר או בידור וייתכן שמי שיקנה אותו יהרוס את בית הכנסת.

לפי הפרסומים, בתום מלחמת העולם השנייה השתמשה ברית המועצות במבנה כמחסן, אך משנות ה-90 הוא עומד ריק, כשנכשלו ניסיונות לשמר את המבנה באמצעות תרומות.

אגב, בעבר הוחלט לשמר את בית הכנסת, באמצעות הקביעה כי הוא אתר מורשת תרבותית של בלארוס. יחד עם זאת, נראה שעד היום לא מצאו במדינה את המימון לעשות זאת.

תגיות:בית הכנסתתרומה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה