בריאות ותזונה

עכשיו זה מוכח מחקרית: תחביבים למבוגרים מאריכים חיים

הם נתפסים לעיתים קרובות כפעילות מעשירה לילדים ולנוער, אך למעשה, תחביבים למבוגרים חשובים לא פחות. מחקרים גילו שתחביבים בגיל מבוגר מסייעים בהפחתת לחץ, משפרים את הבריאות ואפילו מאריכים את החיים בכמה שנים טובות. לכו תיהנו

אא

כשהיינו ילדים, כמעט לכל ילד שהכרנו היה תחביב. בין אם מדובר בציור, נגינה, איסוף מכתביות (כן, היה תחביב כזה) או איסוף גולות. לילדים של פעם היו תחביבים, והרבה. אך האם גדלנו עם התחביבים? האם אנחנו יודעים, כמבוגרים, לעצור הכל ולעשות משהו שלכאורה אין בו תועלת ממשית מלבד הנאה? האם אנחנו יודעים לתת לעצמינו את המתנה הגדולה של יצירה, קריאה או כל פעילות משמחת לב אחרת? אם מצאתם את עצמכם עונים בשלילה על השאלות, יתכן שהמחקרים האחרונים שנעשו בתחום יגרמו לכם לרוץ ולחפש תחביב או שניים.

המחקרים שנעשו ב-2 אוניברסיטאות בארה"ב בדקו אלפי מבוגרים בקבוצות גיל שונות. מחקר שנערך באוניברסיטת טקסס בשנת 2017 כלל נתונים של למעלה מ-1,500 מבוגרים שנתבקשו לדווח על תחביבים ופעילויות פנאי. התוצאות היו מפתיעות: אנשים שעסקו באופן פעיל בתחביבים, כמו קריאה, נגינה, גינון או התנדבות, היו בעלי סיכון נמוך יותר לתמותה ממחלות לב, סרטן וסוכרת. בנוסף, אורך חייהם היה גדול בממוצע ב-7.5 שנים יותר ממבוגרים נטולי תחביבים.

מחקר אחר, שנערך באוניברסיטת שיקגו בשנת 2015, מצא כי אנשים בעלי תחביב חברתי, כמו השתתפות בקבוצות ספורט או מועדונים, חיים בממוצע 5 שנים יותר מאלה שאין להם תחביב כזה. המחקר כלל נתונים של למעלה מ-3,000 מבוגרים, ומצא כי אנשים שהשתתפו באופן פעיל בפעילויות חברתיות היו בעלי סיכון נמוך יותר לתמותה ממחלות.

 

אז איך זה עובד בפועל?

השאלה המתבקשת כמובן היא איך התחביבים משפיעים באמת על אורך החיים? אפשר לתלות זאת בכך שעיסוק בתחביבים מהווה מפלט מהלחצים והמתחים של חיי היומיום. התחביבים מאפשרים לנו להתנתק מהדאגות ולעסוק בפעילות מהנה ומספקת. יתרה מזאת, תחביבים הכרוכים בפעילות גופנית מסייעים באופן ישיר לחיזוק העצמות והשרירים, עוזרים בשמירה על משקל תקין ותורמים לבריאות הלב וכלי הדם.

אך מה לגבי השתתפות בפעילויות קבוצתיות, כמו חוגים, סדנאות או קבוצות ספורט? פעילויות כאלו, נוסף על הצד המהנה שבהן, מאפשרות מפגש אנשים בעלי תחומי עניין משותפים, חמידה משותפת של דברים חדשים, וחיזוק הביטחון העצמי. בסופו של דבר, תחביבים מכל סוג מעניקים תחושת סיפוק והגשמה שאין לה מחיר.

 

איך מוצאים תחביב?

מעוניינים לאמץ תחביב, אך לא יודעים איזה? חשבו על דברים שעסקתם בהם בתור ילדים. מה אהבתם לעשות? ממה נהניתם? אם מדובר במשהו שעשוי לשמח אתכם גם בימים אלו – הקדישו לכך כמה דקות בכל יום. אם אתם לא בטוחים, בדקו פעילויות יצירתיות שונות, עד שתמצאו אחת שגורמת לכם הנאה וסיפוק. תמיד רציתם לנגן בגיטרה? אולי עכשיו, בגיל, 45 הגיע הזמן? אוהבים לצייר? גם בגיל 30 אפשר להתחיל. נסו, מקסימום תצליחו.

 

ומה עם עבודת השם?

כמו כל דבר בעולם, גם עיסוק בתחביב יכול להיות כלי בעבודת השם. אדם שמשמח את נפשו בנגינה יכול להרגיש דרך הניגון חיבור ודבקות בקדוש ברוך הוא. כך גם לגבי יצירה, שהייה בטבע או כל עיסוק מרפא נפש אחר.

תגיות:תחביביםאריכות ימים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה