אמונה

"אני עושה מה שמרגיש לי טוב!" האם רגשות הם המדריך הנכון לאושר?

רגשות הינם דבר חשוב ביותר, הם מתדלקים את פעולותינו ונופחים בנו אנרגיה, לכן עלינו לרצות לרתום את כוח הרגש כלפי מה שבאמת טוב ונכון עבורנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יהודי טוען: "אני הולך אחר לבי, ועושה מה שמרגיש לי טוב! אז אקיים את התורה והמצוות 'בזמן הנכון', כאשר ארגיש מטבעי רצון וחיבור לכך". האם יש תשובה לטענתו?

ובכן, מאחורי הטענה מסתתרת האמונה כי הלב (רגשות, רצונות, תחושות בטן) הן המדריך הטוב ביותר למה שטוב עבורנו. טענה זו נפוצה מאוד, כי בדורנו התרבות המערבית מחנכת לערך העליון של החופש: חופש הביטוי, חופש הבידור, חופש ההגירה, חופש ממוסד הנישואין, ועוד.

בדורות קודמים, התרבות חינכה לערכים אחרים כמו עשייה, סולידריות, נאמנות ואחריות אישית, לכן היה קל יותר לצעירים להתחבר להשקפה הדתית. רוב הרצונות והרגשות שלנו עוצבו על ידי קניית הרגלים שלמדנו מן החברה, אותם אנו חושבים בטעות ל"טבע".

מכאן התגלה הכלל: הרצון אינו בהכרח שלך, וגם אינו בהכרח מלמד אותך מה ייתן לך אושר ושלווה בחיים.

תארו לכם אדם שחפץ להטיס מטוס, ואומר: "אין לי צורך בשיעורי טיס מורכבים ומפרכים, אני אטוס בשמים על פי תחושות לבי!".

תארו לכם אדם שהיה אומר לרופא: "אינני מוכן לקבל תרופה מרה זו, או טיפול מכאיב זה, כי אני עושה רק מה שמרגיש לי טוב!", או היה אומר לתזונאי ומדריך כושר: "אני יושב כל היום ללא פעילות, ואוכל רק את מה שטעים ומושך, כי זה מה שהגוף שלי אומר לי לעשות!".

כידוע, מי שלא נשמר מסכנות, סופו להינזק. מי שלא שומר על ההיגיינה של גופו, יגיע לחוליים שונים (אדם חייב לצחצח אפילו את שיניו כדי שלא יאבדן ברבות השנים).

מי שלא שומר על עצמו מחומרים מזיקים ותכנים שליליים, יגיע לידי התמכרויות שיגרמו לו לדיכאון וחוסר איזון נפשי, יגזלו ממנו זמן יקר, ועלולים אף לעלות לו בחיי זוגיות ומשפחה. לעיתים קרובות עלינו לוותר על רצונות זמניים כדי לזכות ברווחה, שלווה וביטחון גדולים מהם בטווח הרחוק.

אין הכוונה שעלינו לשאוף להיות רובוטים נטולי רגש. רגשות הינם דבר חשוב ביותר, הם מתדלקים את פעולותינו ונופחים בנו אנרגיה, לכן עלינו לרצות לרתום את כוח הרגש כלפי מה שבאמת טוב ונכון עבורנו.

הקב"ה יצר את האדם בחוכמה, ויודע בדיוק מה יטיב לנשמתו הנצחית, ומה עלול להזיק לו חלילה. לשם כך מסר לנו את ספר התורה במטרה להיטיב לנו: "לשמור את מצוות ה' ואת חוקותיו אשר אנוכי מצווך היום לטוב לך" (דברים י, יג).

אלוקים רוצה שנשיג את הטוב הגדול והמועיל ביותר עבורנו, שנתפתח מבחינה רוחנית ונמלא את הפוטנציאל הגדול שטמון בנו, ונזכה לחיים הטובים ביותר שנוכל להשיג בעולם הזה ובעולם הבא.

החכם שמודע לעובדות אלו, בוחר את דרך-החיים הנכונה על פי שכלו, ומכוון את רגשותיו לעבר הטוב האמיתי.

תגיות:רגשותהיהודי החושב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה