פרשת תרומה
רבינו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת תרומה: שתפו משפחה וחברים
רבינו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: פרשת תרומה
- אמיתי חניה
- פורסם ו' אדר א' התשפ"ד
(צילום: shutterstock)
וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ: וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר מִבַּיִת וּמִחוּץ תְּצַפֶּנּוּ וְעָשִׂיתָ עָלָיו זֵר זָהָב סָבִיב: וְיָצַקְתָּ לּוֹ אַרְבַּע טַבְּעֹת זָהָב וְנָתַתָּה עַל אַרְבַּע פַּעֲמֹתָיו וּשְׁתֵּי טַבָּעֹת עַל צַלְעוֹ הָאֶחָת וּשְׁתֵּי טַבָּעֹת עַל צַלְעוֹ הַשֵּׁנִית (שמות כ"ה, י'-י"ב).
אחד הביאורים לפסוק זה, עוסק במעלת תומכי התורה ולומדיה.
וכך מסביר רבינו בחיי בפירושו הנפלא:
"ועשו ארון עצי שטים" - אלו המסייעין לעוסקי תורה.
"וצפית אותו זהב טהור" - על שם שהקב"ה עתיד לעשות צל לשניהם יחד, לעוסקי תורה ולמסייעי אותם".
בהמשך, כחיזוק לדבריו, מביא את הכתוב במשלי ג': "עץ חיים היא למחזיקים בה", שלא נאמר 'ללומדיה', אלא 'למחזיקים בה', כלומר, זכות גדולה מובטחת למי שמחזיק ומסייע להפצת התורה, ק"ו למי שלומד אותה בפועל.
"והבאת את הבדים בטבעות - אלו ההמון שחייבין להעמיד ולהחזיק לומדי התורה כשם שהיו הבדים מעמידין את הארון, זהו לשאת את הארון בהם, כי מאחר שהוא עוסק בתורה הוא מתנשא בשבילם..."
מכאן למדנו עד היכן מעלתם הגדולה והעצומה של תומכי התורה.
גם אלה שמסיבה כלשהי לא מקדישים זמן ללימוד, יכולים להיות שותפים בהפצת אור התורה יחד עם הלומדים בפועל, באמצעות החזקת תלמיד חכם - עד כדי כך שהקב"ה עתיד "לעשות צל לשניהם יחד".
שנזכה.
מהו הערך של החזקת תלמיד חכם? הרב שניר גואטה מביא את דבריו המרגשים של אור החיים הקדוש על שכרו העצום של המחזיק תלמידי חכמים: