חדשות בארץ

"יחיא סינוואר מוכן לוותר על שחרור מחבלים תמורת שרידותו בשלטון"

ד"ר יובל ביטון, לשעבר ראש חטיבת המודיעין בשב"ס: "סינוואר שם כרגע את שחרור האסירים בצד, כשסוגיית השרידות השלטונית היא זו שהפכה להיות ראשונה בסדר העדיפות"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ראש חטיבת המודיעין בשב"ס לשעבר, ד"ר יובל ביטון, טוען כי אם מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, היה יודע מה ההשלכות של הטבח בשמחת תורה, סביר להניח כי לא היה מוציא לפועל את האירועים האלה. בראיון לחדשות 12 אמר ביטון: "לסינוואר יש תפיסת עולם של חמאס, והמטרה של הטבח בשבעה באוקטובר הייתה לשחרר אסירים ולפגוע בישראל". ביטון מציין כי "הוא לא ציפה להצלחה כזאת, אך אם הוא היה יודע שזו הייתה התגובה של צה"ל הוא לא היה עושה את זה".

ביטון התייחס גם לעובדה שסינוואר ניתק קשר בשבועות האחרונים. הוא טוען כי מדובר בהחלטה מושכלת: "אני חושב שהוא מנותק קשר מרצון, הוא לא רוצה עסקה כרגע. אין לו שום אינטרס כרגע לעשות עסקה, אבל התגובה הקטלנית של צה"ל היממה אותו, והוא שם כרגע את שחרור האסירים בצד, כשסוגיית השרידות השלטונית היא זו שהפכה להיות ראשונה בסדר העדיפות".

על העסקה לשחרור החטופים אמר: "היה ברור שזו העסקה הראשונה והאחרונה. שחרור הילדים והנשים זה אינטרס של חמאס, יותר משלנו. הנשים והילדים זה אבן רחיים על צווארו, הוא גם נראה גרוע בעולם ובקטאר לחצו עליו".

כידוע, סינוואר היה אחד המתכננים הראשיים של הטבח בשמחת תורה. יחד עם זאת, לטענת שותפו לשעבר, סינוואר לא ציפה שההשלכות יהיו משמעותיות כל כך. המחבל עסמת מנסור סיפר בראיון ל"סקיי ניוז" כי ישב עם סינוואר בכלא הישראלי ונחשב לאחד ממקורביו.

מנסור הוא בן הכפר דיר ג'ריר שליד רמאללה. הוא היה פעיל בחזית הדמוקרטית ולפני כ-30 שנה כשהיה בן 18, סייע לחוליה ברצח הישראלי חיים מזרחי ונידון ל-22 שנות מאסר.

מנסור השמיע בסוף השבוע דברים דומים לאלה של ד"ר ביטון. הוא סיפר בראיון כי אם סינוואר היה יודע מה יהיו ההשלכות של הטבח, הוא "לעולם לא היה מתכנן אותו כך". הוא הסביר כי מתקפת חמאס הייתה אמורה להיות "מבצע אסטרטגי", במטרה לשחרר את חבריו של סינוואר מהכלא כדי להפוך אותו ל"מנהיג העם הפלסטיני".

"החישובים שלו לא התנהלו כמתוכנן", אמר מנסור וציין כי התגובה הישראלית "הייתה בלתי מבוקרת ללא כל הצדקה. עכשיו יש לנו את התוצאה הזו" - כשהוא מכוון לכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועה – דבר שסינוואר לא לקח בחשבון.

"סינוואר רצה לעשות שינוי", המשיך, "לא ציפה שהמבצע יעשה את הדברים כל כך מסובכים, ירחיק לכת ויהפוך למסוכן כל כך. הוא נתן לישראל את כל הסיבות והתירוצים לשבור את כל הכללים. הוא ניסה כמה פעמים לנהל משא ומתן עם הרשות הפלסטינית, ליצור קשר טוב עם מצרים, ולגרום לישראל להסיר את המצור על עזה, אבל הוא לא הצליח בכך. לאחר מכן הוא היה צריך לעשות שינוי אסטרטגי כדי לעשות מבצע ענק כמו זה".

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:מחבליםעסקהיחיא סינוואר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה