חדשות בריאות

שליש מהישראלים עלו במשקל במלחמה. זו הסיבה

הסטרס והמתח מובילים את הישראלים לפתוח יותר את המקרר. הנה כל הסיבות לכך וגם טיפ לגבי הימנעות מהשמנה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני ארבעה חודשים החלה בישראל מלחמת "חרבות ברזל" בעקבות הטבח של חמאס בשמחת תורה. הישראלים נכנסו לתקופה מורכבת. הם מתמודדים עם לחץ ואכילה רגשית ובעקבות כך – עולים במשקל.

לפי תוצאות סקר של מכבי שירותי בריאות, שנערך בסוף נובמבר נמצא כי חלה ירידה משמעותית מ-43% ל-30% בשיעור הישראלים שמדווחים כי הם מקפידים אורח חיים בריא (תזונה, פעילות גופנית, הימנעות מעישון וכדומה) לעומת התקופה שלפני המלחמה. עוד נמצא, כי יותר משליש מהישראלים, ליתר דיוק 36%, דיווחו כי עלו במשקל. 13% בלבד דיווחו כי ירדו במשקל.

רוני הולנדר, תזונאית קלינית במרכז הרב תחומי לטיפול בהשמנה של מכבי שירותי בריאות, כתבה באתר בוואלה מה הגורמים שגרמו לכך ואיך ניתן להימנע מהשמנה בתקופה כל כך לחוצה. "הקפדה על אכילה מאוזנת ומסודרת יכולה להחזיר את תחושת השליטה החסרה לרבים בתקופה זו. פנו שעה לשלב התכנון של תכנית האכילה האישית. לשם כך, כדאי למקד מהן המטרות האישיות: האם המטרה היא להרגיש פחות עייפים? לווסת את התאבון? לאזן את המשקל?".

דבר נוסף הוא טיפול הנפש: "תחושת סטרס מובילה לעתים קרובות לאכילה רגשית והעדפת מזון לא בריא. לכן, הפחתת סטרס והרפיית מתחים חשובים לשיפור בריאות פיזית ואיזון המשקל. ניתן להיעזר בדרכים שונות ומגוונות כמו תרגילי נשימה, מדיטציה, כתיבת יומן אישי או האזנה למוסיקה שאוהבים".
טיפ נוסף הוא שתיית מים: "שתיית מים בכמות מספקת יכולה לעזור לכם להרגיש טוב יותר פיזית ורגשית. הצמדת הרגל השתייה להרגל קיים נוסף יעזור לכם לשתות יותר - למשל בכל פעם שאתם נוגעים בטלפון, קחו לגימה של מים. בימי החורף הקרים, שתייה של תה צמחים או חליטות תה, ללא המתקה בסוכר, מתאימה גם כן".

כמו כן, היא מדגישה את החשיבות של שינה איכותית: "השינה משפיעה על היכולת להקפיד על תזונה בריאה יותר וגם על יכולת להתמודד עם סטרס. תכננו שעות שינה קבועות גם אם אין לכם לו"ז או תוכניות למחר".

סיבה נוספת להשמנה לדבריה היא ש"כ-20% מהישראלים דיווחו שהם אוכלים מפרוץ המלחמה באופן לא מסודר וצורכים יותר חטיפים וממתקים. הסדרת אכילה היא הבסיס. הקפדה על שלוש ארוחות מסודרות יכולה לסייע לשמירה על רמות אנרגיה יציבות ולמנוע תחושת העייפות הקיצונית". היא כותבת כי יש לשלב בארוחה 3 מרכיבים: חלבון (עוף/דגים/ביצים/טופו), פחמימה (תנו עדיפות לדגנים מלאים כמו קינואה או קטניות כמו עדשים או גרגירי חומוס) וכן ירקות טריים או מבושלים.

דבר נוסף הוא הקפדה על פעילות גופנית: "לפעילות גופנית יתרונות רבים לבריאות הגוף והנפש. לא חייבים לצאת להליכה בחוץ או להירשם לחדר כושר. הפעילו שיר אהוב ורקדו בבית כמה דקות או תעשו שכיבת שמיכה אחת בכל פעם שאתם יוצאים מהשירותים. העיקר שתפעילו את הגוף".

תגיות:מלחמההשמנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה