חדשות בארץ

בית הדין בהאג: הפלסטינים דורשים לדון ב"חוקיות הכיבוש"

בישראל הוחלט שלא לשלוח נציגות משפטית ולא לענות לתביעה שהגישה הרשות הפלסטינית בבית הדין הבינלאומי לצדק. ניקרגואה ביקשה להצטרף לתביעת דרום אפריקה נגד הלחימה בעזה

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג יחל בעוד כשבועיים לדון בבקשה של הרשות הפלסטינית לקבל חוות דעת על חוקיות השליטה הישראלית ביהודה ושומרון. ישראל הודיעה היום (ראשון) כי לא תשלח משלחת משפטית להגן על העמדה הישראלית, והוחלט לדבוק בעמדה "על אי-הכרה בסמכותו של בית הדין לדון בנושא".

ב-ynet דווח כי ההחלטה הישראלית התקבלה בתום דיון שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש המל"ל צחי הנגבי, שר המשפטים יריב לוין, שר החוץ ישראל כץ והסנגור המיוחד שמונה על ידי הממשלה, מלקולם שואו. ההחלטה הישראלית מתבססת על מקרה מן העבר, בו הצהיר בית הדין בהאג שהוא רואה בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון "פשע מלחמה", ועל כן דעתו אינה נייטרלית.

סיבה נוספת לאי יציאת המשלחת היא העובדה שהדיון בהאג יעסוק בבקשה של הרשות הפלסטינית לקבל חוות דעת באשר ל"חוקיות הכיבוש הישראלי המתמשך בגדה" ולא בבקשה לפסק דין. הדיון לא יתנהל בדומה להליך שהתקיים בחודש שעבר ועסק בתלונה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל ברקע המלחמה בעזה.

בשנת 2003 ביצעו הפלסטינים צעד דומה, כשביקשו לקבל חוות דעת של בית הדין בהאג באשר לחוקיות גדר ההפרדה. הם טענו כי בנייתה תקבע עובדות בשטח ותסמן לעד את הגבול בין ישראל לפלסטין בלי שנערך לגביו הסכם מדיני. לטענתם היה מדובר בסיפוח לכל דבר. הפעם, לעומת זאת, חוות הדעת הצפויה תעסוק בנושא הכיבוש בכללותו, בחוקיות ההתיישבות היהודית שלהן ועוד.

ארגון "בני ברית העולמי" פנה לבית הדין בבקשה לא להעניק חוות דעת על אודות מעמד ישראל ביהודה ושומרון, בנימוק כי דיון בתיק זה יראה "כהחלטה פוליטית ולא שיפוטית".

בית הדין דחה בקשת דרום אפריקה לצו ביניים נוסף

בית הדין בהאג דחה בשישי את בקשת דרום אפריקה לעצור פעולה צבאית של ישראל ברפיח. הדרום אפריקנים טענו כי מדובר בהפרה של צווי הביניים שהוציא בית הדין בחודש שעבר. זאת למרות שבית הדין לא התייחס ללחימה במסגרת הצווים שניתנו, ולא קרא להפסקתה.

במקביל, הודיעה ממשלת ניקרגואה כי היא מצטרפת לדרום אפריקה ואירלנד כצד בתביעה נגד ישראל. גרמניה מנגד תצטרף להעיד לטובת ישראל. בית הדין קבע כי על ישראל ועל דרום אפריקה להגיב בתוך כמה שבועות על בקשותיהן של המדינות המעוניינות להצטרף לדיונים.

תגיות:רשות פלסטיניתבית הדין הבינלאומי בהאג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה