אמונה

מטלטל: מנתח מוח הגיע אל העולם שמעבר ובחזרה, וזה מה שיש לו לספר

"לחשוב שהעולם הפיזי הזה הוא כל מה שיש, זה כמו להסתגר בארון קטן ולחשוב שאין עוד שום דבר אחר מעבר לו"

אא

מוות קליני הוא מצב בו ישנו דום לב ונפסקת פעילות הלב והנשימה, אין הספקת חמצן ודם למוח, ופוסקת פעילות מוחית – אין גלי מוח. כלומר, מבחינה רפואית לא מתאפשרים תפקודים של המוח, כגון זיכרון, הזיה ודמיון. קיימות עדויות רבות של אנשים, בארץ ובעולם, אשר חוו מוות קליני, ומתארים לאחר שובם ויקיצתם את אשר התרחש סביבם בזמן שהיו במוות קליני. הם מספרים שראו את שהתרחש במבט על, כאשר הם רואים מה עושים האנשים בחדר, מה הם אומרים ואף את מחשבותיהם באותם רגעים. ובחלק מהמקרים אף ישנם תיאורים על הנעשה מחוץ לחדר בו שהה אותו אדם שחווה מוות קליני.

ד"ר אבן אלכסנדר הוא מנתח מוח נוירו-כירורג אמריקאי, אשר עבר חווית סף מוות. את חוויותיו ורישומיו מאותה חוויה הוא כתב בספר שהוציא 'הוכחה לגן עדן', וכך הוא כותב: "באחת עשרה שנות לימודי בבית הספר לרפואה ובהתמחות באוניברסיטת דיוק וגם בבית החלום הכללי של מסצ'וסטס בהרווארד, התמקדתי בנוירו-אנדוקרינולוגיה. כלומר, בחקר האינטראקציה בין מערכת העצבים למערכת האנדוקרינית. עבדתי חמש עשרה בפקולטה לרפואה בהרווארד כפרופסור חבר לכירורגיה, עם התמחות בנוירוכירורגיה. במהלך שנים אלה ניתחתי חולים רבים מספור, בהם חולים עם מחלות מוח קשות ומסכנות חיים. ב-10 בנובמבר 2008, בגיל ארבעים וארבע, לקיתי בחיידק אלים שפגע במוחי ושקעתי בתרדמת שנמשכה שבעה ימים. מה שקרה במהלך אותה תקופה, הוא שהניאו-קורטקס, פני השטח החיצוניים של המוח, החלק שעושה אותנו, יצא אצלי לגמרי מכלל פעולה. שבק חיים. ובעצם לא היה בנמצא. הייתי שקוע בתרדמת. זה לא שהמוח שלי לא תיפקד כהלכה, הוא לא תיפקד בכלל".

אלכסנדר כותב כי במשך עשרות שנותיו בעולם המדע הנוקשה של הנוירוכירורגיה במוסד אוניברסיטאי חינכו אותו להאמין שהמוח הבשרני והגשמי הוא זה המהווה באופן בלעדי את ישותנו. "החוויה שלי הוכיחה לי שמותם של הגוף והמוח אינו סוף ההכרה, שהחוויה האנושית ממשיכה אל מעבר לקבר. וחשוב יותר, היא ממשיכה ופועלת תחת מבטו של אלוקים, שאוהב כל אחד מאיתנו ודואג לו, וגם משגיח על היקום עצמו וכל אשר בו ועוקב אחריו כדי לדעת לאן מועדות פניו בסופו של דבר", הוא כותב.

על טענות עולם המדע כנגד חוויות סף-מוות בהביאם טיעונים והסברים שונים היכולים לתת מענה 'טבעי' לחוויות אלו, הוא משיב בספרו וסותר אחת אחר אחת. "האם היתה זאת העלאה מחודשת אך מעוותת של זיכרונות מחלקים עמוקים יותר במערכת הלימבית שלי, מהחלק במוח שמזין את התפיסה הרגשית? לא, כי בלי ניאו-קורטקס מתפקד המערכת הלימבית אינה יכולה לייצר מראות בצלליות ובהגיון שאני חוויתי.

האם החוויה שלי היתה מעין חיזיון פסיכדלי, שהפיקו כמה מהתרופות (הרבות) שקיבלתי? שוב, כל התרופות האלה פועלות על הקולטנים בניאו-קורטקס, ובלי ניאו-קורטקס מתפקד לא היה שום מצע שהתרופות הללו יכלו לעבוד עליו.

מה בקשר לפריצת שנת REM (Rapid eye movement), שהיא השלב שבו מתרחשת החלימה? פריצת REM היא שמה של תסמונת, המופיעה כאשר מוליכים עצביים טבעיים, כמו סרוטונין, פועלים יחד עם קולטנים בניאו-קורטקס. צר לי, אבל פריצת שנת REM זקוקה לניאו-קורטקס מתפקד כדי שתוכל להתרחש, ולי לא היה הדבר הזה.

וכן עלתה כאפשרות התופעה ההיפותטית הידועה בשם הצפת די-אם-טי .(DMT dump) במצב הזה מייצרת בלוטת האצטרובל, המגיבה למצב של דחק שנתפס כאיום על המוח, חומר שנקרא די-אם-טי (דימתילטריפטאמין, dimethyltryptamine). הדי-אם-טי דומה במבנהו לסרוטונין ויכול לגרום למצב פסיכדלי עוצמתי ביותר. אין לי שום ויכוח עם מי שטוענים שדי-אם-טי יכול לייצר חוויה פסיכדלית חזקה מאד, ואולי כזאת שיש לה השלכות על ההבנה שלנו את טיבן האמיתי של ההכרה והמציאות. ואולם, בעינה נותרת העובדה שבמקרה שלי, החלק במוח שהדי-אם-טי משפיע עליו (הניאו-קורטקס) לא היה שם כדי להיות מושפע ממנו. ולכן במונחים של 'הסבר' למה שקרה לי, הצפת די-אם-טי נמצאה לחלוטין בלתי סבירה, כמו המועמדים הראשיים האחרים לשמש כהסברים להתנסות שלי, ומאותה סיבה עיקרית: הלוצינוגנים (סמי הזיות) משפיעים על הניאו-קורטקס, והניאו-קורטקס שלי לא היה זמין להשפעה".

על מה שראה וחווה בעולם שמעבר הוא אומר: "לחשוב שהעולם הפיזיקלי הזה הוא כל מה שנחשב, זה כמו להסתגר בארון קטן ולחשוב שאין עוד שום דבר אחר מעבר לו. המסע שלי עמוק אל תוך התרדמת, אל מחוץ למחוז הפיזיקלי הנחות הזה, ואל מקום המגורים הרם ביותר של הבורא הכול יכול, חשף את התהום העצומה להדהים, הפעורה בין הידע האנושי שלנו לבין הממלכה הכבירה והמעוררת יראת כבוד של אלוקים".

"החוויה הזו שינתה את כל מה שהאמנתי": מנתח המוח ד"ר אבן אלכסנדר מספר בראיון על המוות הקליני אותו חווה. צפו:

העולם שמעבר | הצצה נדירה לחיים מעבר לעולם שאנו מכירים ומעבר לגבולות התפיסה שלנו, אל עולם שכולו רוחניות. צפו:

רוצים לשמוע עוד? כנסו לשאלה 'מה קורה אחרי שמתים?', באתר '70 שאלות קשות ביהדות'

תגיות:מוות קליניאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה