חדשות ומשמעותן

מי צריך את סכר דגניה, והאם אכן הוא ייפתח לאחר 30 שנה?

בעקבות הגשמים הרבים בשבועות האחרונים, מפלס הכינרת מתקרב לגובה שיחייב את פתיחת סכר דגניה לראשונה ב-30 השנים האחרונות. האם אכן זה יקרה, מי יקבל על כך החלטה, ולמה בכלל צריכים את הסכר? חדשות ומשמעותן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם אחרי כשלושים שנה מאז הפעם הקודמת בה נפתח סכר דגניה, הוא עומד להיפתח שוב בחורף הנוכחי? לאור שיאי הגשם שנראו בחודש האחרון וכמות המשקעים הגדולה, ניתן לומר בזהירות שהסיכוי לכך אכן הולך וגדל.

עד כה עלה מפלס הכינרת עד כה ב-167 סנטימטרים (לצורך השוואה: בשנה שעברה הוא עלה במשך השנה כולה ב-64 סנטימטרים), וכעת הוא עומד על  209.9 מטרים מתחת לפני הים. כדי שתהיה סיבה מוצדקת לפתיחת הסכר צריכים המים להגיע לגובה הקו העליון האדום, ולכן אם בעשרת הימים הקרובים יעלה המפלס בעוד 30 סנטימטרים (מה שאכן צפוי לקרות), יחסרו רק 80 סנטימטרים כדי לפתוח את הסכר.

מהו בעצם סכר דגניה?

מדובר בסכר שנמצא בחלקה הדרומי של ימת הכינרת ומטרתו לווסת את זרימת המים שלה במקרים שבהם היא מתקרבת לקו האדום העליון, ולהסיטם אל נהר הירדן ואל ים המלח. פתיחת הסכר חשובה ביותר, שכן במצב שבו עולה הכינרת על גדותיה עלולים המים להציף את היישובים הסמוכים. עם זאת, חשוב לזכור כי גם זרימה חזקה מדי שמופנית אל מי הירדן עלולה להסב נזקים, וזוהי הסיבה שאף פעם לא ממהרים לפתוח את הסכר, וגם כשיש צורך עושים זאת לעתים באופן חלקי בלבד.

מי אחראי על ההחלטה לפתיחת הסכר?

חברת 'מקורות' אחראית על תפעול הסכר ועל פתיחתו בעת הצורך. היא מקבלת את ההחלטה על סמך התייעצות עם מומחים.

מתי בפעם האחרונה נפתח סכר דגניה?

הפעם האחרונה בה נפתח הסכר במלואו הייתה בשנת 1995, אז נפתח הסכר למשך עשרה ימים, אלא שבסופו של דבר הסתבר שהפתיחה הייתה מוקדמת מדי, שכן בסיומו של אותו חורף הגיע מפלס הכינרת רק ל-209.11, כלומר 31 סנטימטרים מתחת לקו העליון האדום.

מאז ועד לשנה זו היו מספר שנים שבהן היו גשמי ברכה ודובר בהן על אפשרות לפתיחת הסכר, אלא שבכל פעם מחדש הצליחו למנוע זאת ולהשאיר את מלוא המים באגם, או לחילופין לפתוח את הסכר באופן מועט מאוד ולהזרים דרכו רק כמות קטנה של  מים. במידה ובשנה זו יוחלט על פתיחה מלאה של הסכר, תהיה זו הפעם הראשונה לאחר כ-30 שנה שבה ייפתח סכר דגניה.

ומה באמת עומד לקרות?

על השאלה "ייפתח או לא?" איש אינו יכול להשיב בשלב זה, אולם ברשות המים כבר ציינו כי הסיכוי לפתיחת הסכר עומד על כ-50% בלבד, מאחר שהמדיניות של הרשות היא להימנע מלפתוח את הסכר. זו גם הסיבה שבשבועות האחרונים מקפידים לשאוב מדי יום כ-800 אלף קוב מים מהכינרת, מה שגורם להורדת המפלס ולהפחתת סיכויי פתיחת הסכר. על כל פנים, הדגישו ברשות המים כי אם יוחלט לפתוח את הסכר, תינתן התרעה של יומיים, כדי שבאזור הדרומי של הירדן יוכלו להימנע מנזקים, ועל כל פנים – הסכר ייפתח בהדרגה ולא באופן מלא, כדי שהזרימה לא תהיה סוערת וחזקה מדי.

תגיות:חדשות ומשמעותןסכר דגניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה