היסטוריה וארכיאולוגיה

רגע של היסטוריה: כבש את ירושלים, ונרצח בסירת דייגים

לראשונה מאז נבוכדנצאר כבש מישהו, מנהיג זר, את ירושלים בכוח הזרוע ובעזרת גדודי חיילים. את חייו הוא סיים בתוך סירת דייגים במצרים. מי היה זה?

אא

לראשונה מאז נבוכדנצאר כבש מישהו, מנהיג זר, את ירושלים בכוח הזרוע ובעזרת גדודי חיילים. את חייו הוא סיים בתוך סירת דייגים במצרים. מי היה זה?

יהודה המכבי ביסס את שלטונו בין השאר על ידי כריתת ברית עם רומא. הרומאים הם בני אברהם, מזרעו של עשיו, ולכן כרת איתם יהודה ברית, באגרת מפורסמת שכתב להם.

אחיו, שמלכו אחריו, המשיכו את הברית הזו, אך נכדו של אחיו, ינאי המלך, לא רצה עוד בברית זו. הוא העדיף לכרות ברית עם ממלכות מזרחיות, כמו ארמניה והפרתים. רומא עמדה להיות האימפריה האזורית לשנים רבות, אך הוא לא ידע זאת.

שני בניו של ינאי המלך, הורקנוס ואריסטובולוס, נלחמו ביניהם על המלוכה ועל הכהונה הגדולה. אריסטובולוס היה נצור במקדש, והורקנוס צר עליו מסביב. בייאושו פנה הורקנוס אל פומפיוס, נציב רומא בסוריה, שיכריע ביניהם.

פומפיוס שמח מאד על ההזדמנות, הגיע הזמן באמת, לדעתו, שיהודה העקשנית תעבור לשליטתה של רומא. הוא צר על ירושלים שלשה חדשים, והצליח לכבוש אותה במהלך השבת, כשהיהודים נמנעו ממלאכה. פומפיוס נכנס בחוצפתו לקודש הקדשים, שדד אוצרות למימון הצבא והפך את יהודה לפרובינציה רומאית.

בשובו לרומא נערכו לכבודו חגיגות של יומיים תמימים, ובתהלוכת הניצחון הוצג אריסטובולוס החשמונאי.

בהמשך הסתבך פומפיוס בסכסוכים פנים-רומאיים. הוא ניצח את שודדי הים ונראה כאילו זומם לשלוט ברומא. גנרלים רומאים אחרים רצו לרצוח אותו, והוא נס למצרים כדי לבקש מקלט, ירד לספינת דייגים כדי להגיע אל החוף, אבל בטרם הגיע אל החוף פילח סכין את גופו, והוא נפל המימה שדוד.

בישראל נכתב שיר המתעד זאת, בספר "חכמת שלמה" שנכתב בימי הבית השני.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:נבוכדנצאררגע של היסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה