חדשות בריאות

משרד הבריאות: מסתמנת מצוקה במספר הרופאים, רבע מהם מתקרבים לפרישה

דו"ח שפרסם משרד הבריאות קובע כי נרשמת ירידה במספר הרופאים שמסיימים את לימודיהם וממשיכים בעבודה בישראל. מנכ"ל המשרד: "פועל להגדלת מספר הרופאים המומחים בכל התחומים והאזורים"

אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

דו"ח נתונים על כוח האדם במערכת הבריאות שפרסם היום (ה') משרד הבריאות קובע כי רבע מהרופאים בישראל בני 67 ויותר. בנוסף, מהדו"ח עולה כי 26 אחוזים מהרופאים המומחים בישראל הם בני יותר מ-67 ומתקרבים לפרישה. מספר הרופאים בישראל אמנם נמצא בעלייה, אך עדיין נמוך משמעותית מממוצע המדינות המפותחות (OECD).

על פי הנתונים, בישראל יש 3.4 רופאים ורופאות ל-1,000 תושבים, לעומת 3.2 ב-2018, זאת לעומת ממוצע ה-OECD שעומד על 3.7. בשנת 2023 רק 30 אחוזים מהרישיונות החדשים ברפואה הונפקו לבוגרי לימודים בישראל. המספר הגבוה ביותר של רופאים התמחה ברפואה פנימית. בנוסף, בישראל רק 107 נוירוכירורגים.

מחסור משמעותי נרשם דווקא בקרב הצוותים הסיעודיים. על פי נתונים מהשנים 2020-2022, בישראל 6.6 אחים ואחיות בלבד ל-1,000 תושבים לעומת ממוצע ה-OECD שעומד על 9.9.

כזכור, בדו"ח ה-OECD שהתפרסם לפני כשמונה חודשים נמתחה ביקורת על המחסור ברופאים בישראל. בדו"ח נכתב כי "במבט קדימה, הזדקנות האוכלוסייה תדרוש גם גידול במספר הרופאים לאוכלוסייה על מנת להגיב לצרכי הטיפול הגוברים".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הגיב לדו"ח: "אנו מבינים כי על מנת לתת מענה לאתגרים העתידיים יש להוסיף ולהרחיב את מספר העוסקים במערכת הבריאות הציבורית. אחד האתגרים שעימם תתמודד בשנים הקרובות מערכת הבריאות נובע מיישום הרפורמה בכוח אדם רפואי שמטרתה הבטחת איכות ההכשרה של סטודנטים שלומדים בחו"ל. על מנת להתמודד עם האתגרים שעימם מתמודדת המערכת פעלנו בשנה האחרונה להגדלת מספר הסטודנטים החדשים לרפואה כשהיעד הוא הגדלה ל-2,000 סטודנטים בכל שנה עד סוף העשור, וכן להגדלת מספר האחים והאחיות בישראל. בנוסף, משרד הבריאות פועל להגדלת מספר הרופאים המומחים בכל התחומים והאזורים הגיאוגרפיים". 

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא, הגיב ב-ynet לנתונים: "שיעור הרופאים בישראל לאוכלוסייה הולך ויורד, בניגוד למגמה במדינות ה- OECD. התרגום של מספרים אלה ל'מציאות' מתבטא בעומס הולך וגובר על כל רופא, ותורים מתארכים לניתוחים וייעוצים לכל אחד מאיתנו. המצב רק הקצין לאחר השבעה באוקטובר. לצערי, אלפי רופאים ישראלים העתיקו את פעילותם לחו"ל כדי לעבוד בסביבה מקצועית ואישית המאפשרת להם לבטא את יכולתם המקצועית טוב יותר. משרד הבריאות והאוצר חייבים להפנים שעומדות לפניהם שתי משימות לאומיות. האחת להכשיר יותר רופאות ורופאים בישראל, והשנייה לשמור אותם בארץ".

תגיות:משרד הבריאותמחסור ברופאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה