חדשות בריאות

דו"ח מיוחד: בכל חודש מתגלים בישראל כ-250 נשים וגברים עם סרטן המעי הגס

לקראת חודש המודעות הבינלאומי למלחמה בסרטן המעי הגס, האגודה למלחמה בסרטן פרסמה דו"ח המתמקד בתחלואה בארץ. נשים וגברים מגיל 50 ומעלה נקראים לבצע בדיקה פשוטה בחינם בקופות החולים

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן המעי הגס, המצוין בחודש מרץ 2024, האגודה למלחמה בסרטן הציגה היום (ראשון) נתונים חדשים ומחקרים מדעיים. באגודה קוראים לנשים ולגברים מגיל 50 ומעלה לבצע בכל שנה בדיקה פשוטה וקלה בחינם בקופת החולים, ומדגישים כי במידה והתגלתה תוצאה חיובית, חיוני להמשיך את הבירור הרפואי גם בתקופה של אי-ודאות ביטחונית.

על פי הדו"ח, בשנת 2023 אובחנו בישראל כ-3,000 נשים וגברים עם סרטן המעי הגס וכ-1,300 ישראלים נפטרו מהמחלה. סרטן המעי הגס נפוץ בקרב נשים וגברים בשיעור דומה. זהו הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים בישראל והשלישי בשכיחותו בגברים אחרי סרטן הריאה. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, סרטן המעי הגס הוא הגורם השני בעולם למקרי מוות הקשורים לסרטן. על פי ההערכות, בשנת 2020 אובחנו ברחבי העולם יותר מ-1.9 מיליון מקרים חדשים של סרטן המעי הגס, ואירעו יותר מ-930,000 מקרי מוות כתוצאה מסרטן זה.

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, מסר כי: "בכל חודש מתגלים בישראל כ-250 נשים וגברים עם סרטן המעי הגס. אבחון מוקדם יכול להפחית באופן משמעותי את התמותה מסרטן, ולעיתים אף למנוע את התפתחותו. לכן אנו קוראים לציבור להקפיד ולבצע פעם בשנה בחינם בדיקה פשוטה שיכולה להציל חיים".

פרופסור ברוך ברנר, האונקולוג הראשי של שירותי בריאות כללית וחבר הועד המנהל באגודה למלחמה בסרטן, הוסיף כי: "חיוני שהציבור יבין שמקורם של רוב הגידולים הסרטניים במעי הגס הוא בפוליפ שפיר לחלוטין אשר עלול להפוך במשך הזמן לממאיר".

ההמלצות להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס: שמרו על תזונה בריאה ומאוזנת והקפידו על משקל גוף תקין. הרבו באכילת ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות. הימנעו מאכילת בשר מעובד והמעיטו בצריכת בשר אדום ומזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר. שלבו פעילות גופנית בשגרת היומיום והגבילו את זמן הישיבה - בצעו פעילות גופנית מתונה כגון הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים או כל פעילות אירובית אחרת, לפחות חצי שעה באופן יומיומי.

הגבילו שתיית אלכוהול ומשקאות ממותקים ועדיף להימנע מצריכתם לחלוטין. מחקר בהשתתפות למעלה מ-100 אלף איש קבע לאחרונה כי אלו שצרכו משקה ממותק אחד ביום או יותר היו בסיכון גבוה ב-38% לחלות בסרטן המעי הגס ובסיכון גבוה פי שניים לתמותה מהמחלה. הימנעו מעישון סיגריות וכל מוצרי העישון בכלל, כולל סיגריות אלקטרוניות, מוצרים לחימום טבק וגם נרגילה.

מחקר חדש: אכילת קטניות מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס

תזונה בריאה, לרבות צריכה מספקת של סיבים תזונתיים, יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן. במחקר אנליזה שהתפרסם לאחרונה ביקשו החוקרים לבדוק באופן ספציפי את הקשר בין צריכת קטניות ובין תחלואה בסרטן מסוגים שונים. לצורך האנליזה נבדקו 12 מחקרים שנערכו באיטליה ובשווייץ שכללו 10,482 משתתפים חולי סרטן (מכל סוג), ומספר זהה של משתתפים בריאים. 30% מכלל הנחקרים (משתי הקבוצות, מחקר וביקורת) צרכו מנת קטניות לפחות אחת לשבוע. מנה ממוצעת של קטניות הוגדרה כ-100 גרם קטניות מבושלות או 40 גרם יבשות.

לאחר תקנון של גיל, מין, BMI, צריכת אלכוהול, עישון, השכלה וגורמים אחרים, נמצא כי לצריכת קטניות הייתה השפעה על התחלואה בסרטן המעי הגס אבל לא על התחלואה בסוגי סרטן אחרים שנבדקו. משתתפים שצרכו מנת קטניות אחת בשבוע, היו בסיכון נמוך ב-21% לחלות בעתיד בסרטן המעי הגס והחלחולת בהשוואה למשתתפים שלא צרכו קטניות כלל. צריכת שתי מנות קטניות בשבוע הפחיתה את הסיכון לחלות ב-32%.

החוקרים מציינים כי אף שצריכת קטניות היוותה רק 5% מסך צריכת הסיבים התזונתיים של משתתפי המחקר, עדיין נמצא קשר משמעותי בין אכילת קטניות ובין הפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס. לכן החוקרים משערים כי מרכיבים נוספים הנמצאים בקטניות, מלבד הסיבים התזונתיים, תורמים במנגנונים נוספים להפחתת הסיכון.

לסיכום אומרים החוקרים כי הממצאים מחזקים את החשיבות של שילוב קטניות בתזונה, להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת. המחקר החדש פורסם בפברואר 2024 בכתב העת המדעי European Journal of Clinical Nutrition.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:סרטן המעי הגסחודש המודעות הבינלאומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה