יש אלוהים

אחת ולתמיד: האם יתכן שהמדע טועה?!

ראינו נקודות התאמה רבות ומופלאות בין התורה למדע. כמעט תמיד מדובר בתגליות מדעיות מודרניות – שמסתבר שנכתבו כבר במקורות. אך עדיין נותרו נקודות בודדות, שבהן קיימת אי התאמה מהותית בין מקורות ישראל לבין המדע. בפרק זה נרצה לבחון, האם יתכן שהמדע טועה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בסדרת ספרי "המהפך" של הרב זמיר כהן, וגם במאמרים בסדרה זו, ראינו נקודות התאמה רבות ומופלאות בין התורה למדע. כמעט תמיד מדובר בתגליות מדעיות מודרניות – שמסתבר שנכתבו כבר במקורות ישראל מלפני מאות ואלפי שנים. במאמרים כאן הבאנו גם מידע מדעי חדש, שאיננו ידוע למדע המודרני, המופיע במקורות ישראל מזה אלפי שנים. 

אך עדיין נותרו נקודות שבהן קיימת אי התאמה מהותית בין מקורות ישראל לבין המדע. נקודה אחת היא התיארוך המדעי, והשנייה היא תיאוריית האבולוציה. לשתיהן נתייחס בשני הפרקים הבאים. 

כהקדמה לכך, נרצה בפרק זה לבחון את השאלה – האם יתכן שהמדע טועה? האם תיתכן מציאות של מידע מדעי ידוע, מוכח, שנלמד באוניברסיטאות, מיושם על ידי מדענים – ומתברר ברבות השנים כטעות? נשמע בלתי אפשרי, אבל ההיסטוריה המדעית מלמדת אחרת. הנה רק כמה דוגמאות. 

 

1. תאוריית האתר (ether)

במשך קרוב ל-200 שנה, החל מתחילת המאה ה-18 ועד סוף המאה ה-19, סבר העולם המדעי כי האור הוא תופעה גלית. אינספור ניסויים הוכיחו זאת מעל לכל ספק: מעבר אור בסדק יחיד, התאבכות משני סדקים ועוד. 

כעת, שאלו מדענים, אם האור הוא גל, אז מהו התווך, האמצעי, שבו מתקדם הגל? כשם שגל בים הינו שינוי מחזורי בגובה פני המים, כך גם גלי האור צריכים תווך כלשהו שעולה ויורד, תווך שעל בסיסו מתרחשת התופעה הגלית. הטענה הייתה, בתמצית: "אם אור הוא הפרעה, משהו צריך להיות מופרע". 

אור השמש והכוכבים עובר בדרכו אלינו בחלל החיצון. כיוון שהאור הוא גל, וגל, כאמור לעיל, לא יכול לכאורה להתקדם ללא תווך, הרי לנו הוכחה – הסיקו המדענים – שהחלל החיצון איננו ריק. החלל חייב להיות מלא כולו בתווך חומרי. לתווך זה ניתן השם המדעי "אתר" (ether). הביטחון היה מוחלט כל כך, עד שעם התקדמות המחקר, ומתוך חוקי הפיסיקה והנוסחאות המתמטיות, למדו מדענים על האתר, על תכונותיו, נוסחאות הקשורות אליו ועוד. סטודנטים נבחנו על כך באוניברסיטאות. פרופסורים כתבו, הרצו ולימדו את הנושא. מדובר היה בעובדה מדעית מובהקת.

כל זאת עד שלהי המאה ה-19. בשנת 1887 בוצע אחד הניסויים המפורסמים בהיסטוריה של המדע:  "ניסוי מייקלסון-מורלי" (Michelson-Morley experiment). הניסוי התגבש לאחר שנוצרו האמצעים הטכנולוגיים לקיים בדיקת מעבדה שמוכיחה את קיום האתר. מדובר היה בניסוי שהיה חייב להצליח. הניסוי נועד בסך הכל להוכיח ולאשר את הידוע לעולם המדעי כולו. 

פלא פלאים – הניסוי נכשל. לא נמצא כל זכר ל"אתר" על מכשירי המדידה. ביום, בלילה, בקיץ, בחורף, בכל שעה ביממה – לא נמצא לו שום זכר. בניסוי זה ניתן האות להבנה כי התאוריה כולה, ששלטה בעולם המדעי במשך קרוב ל-200 שנה (!), והייתה מוכחת מעל לכל ספק – הינה למעשה שגויה. 

כיום האתר הוא היסטוריה. החלל החיצון הוא, כידוע לכולנו, ריק. האתר לא קיים.

מדהים, לא?

הערה: למתעניינים איך אם כך באמת מתקדם האור במרחב, בראייתו כתופעה גלית, הרי שהתשובה ניתנת ב-"משוואות מקסוול" המפורסמות, המתארות תנועת גל אלקטרומגנטי בריק. אך כמובן, לא כאן המקום לדון בהן. 

 

2. מודל "עוגת הצימוקים" של האטום

בשנת 1897 נתגלו למדע האלקטרונים. הובהר כי האטום מורכב ממטען חשמלי חיובי ומאלקטרונים נושאי מטען חשמלי שלילי. אך בידי המדע עדיין לא היה מודל המתאר כיצד מפוזרים חלקיקי האטום במרחב. 

"מודל עוגת הצימוקים" הוא המודל ששלט בכיפה עד 1909. לפי מודל זה, החומר "מרוח" במרחב באופן אחיד, כלומר אלקטרונים ופרוטונים מעורבים זה בזה. ראו תמונה.

בשנת 1909 בוצע "ניסוי רתרפורד", אשר הפתיע את העולם המדעי כולו. חלקיקים שנעו לעבר אטום, במפגש איתו הוחזרו לאחור, במקום לסטות רק במעלות בודדות. בתרשים הבא, ניתן לראות המחשה של התוצאה הצפויה,  אל מול התוצאה שהתקבלה בפועל.

מכאן החל להתגבש מודל האטום כפי שמוכר לנו היום: פרוטונים במרכז, אלקטרונים מסביב. אך נדגיש לענייננו: העולם המדעי הופתע. 

נדגיש כי ניסוי רתרפורד לא חקר תופעה לא ידועה או לא מובנת. הניסוי בחן עובדה מדעית לכאורה ידועה (!) – עובדה שהוכחה כעת כשגויה. על מנת להמחיש את תדהמת העולם המדעי, נביא את ציטוטו של רתרפורד עצמו, הפיסיקאי שיזם את הניסוי, מילה במילה: "זה היה כמעט בלתי יאמן, זה כמו לבצע ירי של פגז בקוטר 15 אינצ'ים,  על חתיכת נייר טואלט, והפגז יחזור אליך" (רתרפורד, 1909).

אכן, פגז שנורה על פיסת נייר וניתז ממנו בחזרה, הוא אירוע לא צפוי המשנה את דרך ההסתכלות המדעית על המציאות כולה. 

 

3. תורת הגזע

לאורך ההיסטוריה האנושית בכלל, והחל מהמאה ה-18 בפרט, התקיים בעולם שיח מדעי רציני, אקדמי, מתקדם ונאור לכאורה, בנושא תורת הגזע. השיח המדעי כלל אפיון של גזעי בני אדם, ההבדלים הפיסיים והמנטליים ביניהם, ואף סיווגם בהיררכיה של גבוה יותר ונחות יותר. 

תורה זו הגיעה לשיאה בתקופת הנאציזם, אשר יישמו תורה זו – לשיטתם – בפועל, בניסיונם להשמיד את הגזע "הנחות" לכאורה, העם היהודי מהגזע השמי. אין כאן המקום להתעכב על הפרטים, אך נדגיש את הנקודה: העולם המדעי דן וחקר ולמד על הבדלים פיסיולוגיים, מנטליים, שכליים ותרבותיים מובנים לכאורה, שבין אנשים ממוצא גזעי שונה. כיצד אנו מסתכלים על תפישה "מדעית" זו בימינו?

 

4. העישון מועיל לבריאות

הידעתם כי במשך שנים ארוכות העישון נחשב כמועיל לבריאות? לדוגמא, עד שנות ה-80 של המאה ה-20, גם כאן בארץ, היו רופאים רושמים סיגריות למטופלים כפתרון לבעיות בריאות (!) כגון הסדרת מערכת העיכול.

יתרה מזאת: הידעתם כי עישון מאסיבי במקומות סגורים, מציאות שנראית בעינינו כיום בלתי נתפשת, היה אז נחלת הכלל? באוניברסיטה, באולם הרצאות סגור ובו 200 אנשים, היו מתקיימות הרצאות שבהן 100 מעשנים. ממש כך. בלתי נתפש.

היום, כידוע, מוכח מעל לכל ספק כי הסיגריות מזיקות לבריאות האדם, וכי אבחנה רפואית זו של העולם המדעי דאז הייתה שגויה לחלוטין.

מתברר, אם כן – שהעולם המדעי יכול לטעות. 

הטקסט לקוח מתוך הספר "עולמות משתלבים". להורדה וקריאת הפרק בקובץ PDF, היכנסו לכאן >>

הכותב בעל תואר B.Sc בפיסיקה בהצטיינות מהטכניון.

תגיות:תורהמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה