היסטוריה

עותק נדיר: כך התגלה הלחן של החזן המפורסם

יכולים אנו לדמיין את רבי שבתאי מנגן לו את ניגוניו המפורסמים בזמן קבלת השבת, כשכל חשובי הקהל של פראג מצטרפים אליו, אי שם לפני שלש מאות שנים, אבל האם יכולים אנו גם להקשיב לניגון זה?

בית הכנסת המפורסם בפראג (צילום: shutterstock)בית הכנסת המפורסם בפראג (צילום: shutterstock)
אא

בבית הכנסת המפורסם בפראג, ואולי המפורסם ביותר באירופה, אלטניי שול, בו כיהנו המהר"ל מפראג, הנודע ביהודה ושאר רבני פראג המעטירה, היה מנהג עתיק יומין: ללוות את קבלת השבת בכלי נגינה, ובשירים ולחנים מיוחדים מחזנים יודעי נגן מהעולם היהודי.

אחד מהם היה רבי שבתי בס, שכונה "רבי שבתי משורר בס". שמו אמנם אינו מוכר לרבים, אך חיבורו נמצא בכל בית יהודי ומעיינים בו רבות, הלא הוא "שפתי חכמים", הפירוש לרש"י על התורה, שמסביר באופן קצר וקולע את מקורו של רש"י בכל דבר שכתב.

את חכמתו בשירה למד מפי אדם בעל שם מעניין לא פחות, "רבי לייב שיר השירים", שהיה מפורסם בפראג והגלילות כיודע פרק בחכמת השירה והחזנות.

רבי שבתאי היה תלמיד חכם וגם מלומד, וחיבר ספרים שונים בעניין מידות ומשקלות של תורה, ועוד.

ובכן, יכולים אנו לדמיין את רבי שבתאי מנגן לו את ניגוניו המפורסמים בזמן קבלת השבת, כשכל חשובי הקהל של פראג מצטרפים אליו, אי שם לפני שלש מאות שנים, אבל האם יכולים אנו גם להקשיב לניגון זה?

מתברר, שבחודש האחרון נתגלה באחת הספריות עותק נדיר של אחד מספריו, ובו דף תווים, שבאו כעיטור לספר, וכאות על היות המחבר "יודע נגן". מן התווים האלו הרכיב אחד המוזיקאים של זמננו את הניגון, הקליט ושיחזר אותו, וכעת יכולים אנו לשמוע את ניגונו של החזן מפראג, בתוך המחשב שלנו...

תגיות:חזןלחןפראג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה