חדשות בעולם

כמה מולדובה שונאת אותנו? דו"ח חדש חושף את האמת

לפי סקר חדש שנערך, 36% מהתושבים במולדובה טוענים כי יהודים משתמשים בדרכים לא ישרות להשיג את מבוקשם ו-14% פשוט לא אוהבים יהודים. יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה: "למרות מאמצי הממשלה, האנטישמיות ממשיכה להתקיים"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איגוד הארגונים היהודיים באירופה, שמקום מושבו בבריסל שבבלגיה, פרסם בסוף השבוע דוח מקיף על עמדות אנטישמיות במולדובה. המטרה היא לזהות מהי מידת האנטישמיות במדינה בתקופת המלחמה.

במולדובה חיים כיום 2.5 מיליון תושבים, אבל בניהם רק כ-1,900 יהודים. לפי ממצאי הסקר, 36% מהתושבים במולדובה טוענים כי שיהודים משתמשים בדרכים לא ישרות להשיג את מבוקשם, 19% תופסים אותם באורח שלילי, ו-14% הסבירו כי הם לא אוהבים יהודים. עוד לפי הסקר, 32% טוענים שיהודים "מנצלים לא-יהודים", ועוד 36% סבורים שיהודים רוצים להשיג יתרון בכך שידברו על השואה.

הנתונים האלה, כמובן, כואבים מאוד. הם מראים עד כמה רחבה התפיסה האנטישמיות של תושבי מולדובה על ישראל. ישנם ישראלים רבים שעלו לכאן ממולדובה וספק אם הם היו משערים עד כמה המצב שם חמור.

הסקר נערך בין החודשים אוקטובר לנובמבר 2023, וכלל מעל 900 משתתפים. בעבר נקטה הממשלה המקומית מספר פעולות כדי להיאבק באנטישמיות הגואה במדינה. הם פעלו לשינוי חוק העונשין, כדי שיאסור קידום אידיאולוגיות פשיסטיות, גזעניות או כאלה שמבוססות על שנאת זרים, ופעלה להעניש את מי שיכחיש את השואה או יעשה שימוש ציני בסמלים נאצים.

יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, ציין באתר ynet כי "הסקר במולדובה הוא חלק מהמאמצים המתמשכים שלנו למפות כראוי את המצב המשפיע על יהודים ברחבי היבשת. למרבה הצער, ברור לנו כי למרות מאמצי הממשלה במולדובה, אנטישמיות שורשית ממשיכה להתקיים. לא יכול להיות הסבר רציונלי מדוע קהילה המייצגת חלק כה זעיר מכלל האוכלוסייה נושאת בנטל של מספר כה גבוה של סטריאוטיפים".

עוד הוסיף הרב: "יידרש הרבה יותר מאשר אימוץ ההגדרות של IHRA ושינויים בקוד המשפטי, כדי להשפיע על הגישות האנטישמיות הקיימות במדינה. השינוי בכיתות בית הספר הוא עניין דחוף, ואם השינוי לא יקרה, הדור הבא ינציח ויישא עימו את נגיף האנטישמיות. לממשלת מולדובה יש עוד דרך קשה במיגור הגישות האנטישמיות הישנות הללו שאין להן מקום באף מדינה מודרנית, במיוחד כזו המבקשת להצטרף לאיחוד האירופי".

תגיות:שנאהמולדובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה