מעניין

"אני יהודי גאה": כשמנחם בגין התעמת עם ג’ו ביידן

ב-1982, בעת ביקורו של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין בוושינגטון, איים עליו הסנאטור דאז ג'ו ביידן בהפסקת הסיוע האמריקני בשל מדיניות ההתנחלות ביהודה ושומרון. בגין לא נותר חייב: "אל תאיים עלינו, זה לא יעבוד. אינני יהודי עם ברכיים רועדות"

בגין (צילום מסך, ארכיון כאן 11)בגין (צילום מסך, ארכיון כאן 11)
אא

הלחצים שמפעיל הממשל האמריקני על ישראל שלא לפעול צבאית ברפיח, וחילופי המסרים החריפים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן דרך כלי התקשורת בארה"ב, מציפים מהזיכרון ההיסטורי עימות ישן בין ביידן לבין ראש ממשלה ישראלי אחר - מנחם בגין ז"ל.

האירוע התרחש בעת ביקורו של בגין בוושינגטון ביוני 1982, כשבועיים לאחר פרוץ מלחמת לבנון הראשונה. בגין הגיע לגבעת הקפיטול, והשתתף בישיבת הוועדה ליחסי חוץ של הסנאט. במהלך הדיון תקפו מספר סנאטורים את בגין, ביניהם ג'ו ביידן, אז סנאטור צעיר מדלאוור, שמתח ביקורת חריפה על מדיניות ההתנחלות של ממשלת ישראל ביהודה ושומרון.

דבריו של ביידן הועברו לארץ במסמך של שגרירות ישראל בארה"ב: "אני במקרה תומך בפעולה שלכם בלבנון", אמר. "עם זאת, מדיניות ישראל בשטחים גורמת נזק".

ביידן הוסיף כי "החברים פה לא יקנו את זה. אם מדיניות ההתנחלות תימשך, ישראל לא תקבל 50 קולות בסנאט בעד סיוע. אדוני ראש הממשלה, אני סבור כי הסיוע האמריקני חשוב לישראל, חשוב לבטחונה. רבים מעמיתיי מנומסים ולכן לא יאמרו לך הרבה בפנים, אולם בחדרי ההלבשה יגידו". ביידן ליווה את דבריו בשתי דפיקות נרגזות על השולחן.

בגין לא נותר חייב: "השולחן הזה נועד לכתיבה, לא לאגרופים", אמר לסנאטור הדמוקרטי. "אל תאיים עלינו בקיצוץ הסיוע, זה לא יעבוד. אינני יהודי עם ברכיים רועדות, אני יהודי גאה עם 3,700 שנים של היסטוריה תרבותית. אף אחד לא נחלץ לעזרתנו כאשר מתנו בתאי הגזים ובתנורים. אף אחד לא נחלץ לעזרתנו כאשר חתרנו להקים את מדינתנו. שילמנו על זה. נלחמנו על זה. הקרבנו את חיינו בשביל זה. נעמוד מאחורי העקרונות שלנו, נגן עליהם, ובמידת הצורך, נמות למענם שוב – עם או בלי הסיוע שלכם".

תגיות:מנחם בגיןג'ו ביידן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה