מיומנה של טלפנית

יומנה של טלפנית בטור סאטירי לפורים: ד"ש מתוך פרס העתיקה

דאריה הפרסית מספרת את סיפורו של חג הפורים. האם בסוף השיחה היא גם תתרום לארגון הידברות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דאריה היא יהודייה מפרס. היא לא מופיעה כלל במערכת התורמים של הידברות. פשוט יצרתי אותה כדי לתכנן את הריאיון הפורימי הזה. ההשקעה הניבה את התוצאה שלפניכם. גם התקופה של מלכות מדי ופרס עברה שינוי קוסמטי – הלבשתי עליה את המדיה המתקדמת. הכול כדי שהסאטירה תהיה מרתקת...

דאריה היקרה, אני שמחה שאת פה אתנו. תוכלי לשתף את הקוראים על אווירת הימים ההם, שלפנימשתה אחשוורוש?

"היינו מאזינים לפודקאסט יומי של תרבות ואקטואליה. סדרת 'משתה המלך – בעד ונגד' היתה המושמעת ביותר. שם שוחחו על השאלות שעל הפרק: האם עסקני העדה יהיו כפופים לדעת גדול הדור ולא יותירו בחירה חופשית ליהודים להשתתף במשתה הגדול? או אולי סוף סוף נראה גיוס מרצון של חרדים משתלבים? או האם השינוי החרדי יגיע מלמטה או מלמעלה?

"בערוצים הממלכתיים שודרו פולמוסים רחבים על פסק הדין החשוך, שקבע לא להשתתף במשתה. מה רע בעצם להיות גם וגם? יהודים רבים שאלו: אם אנו נתיני הארץ, אין סיבה שלא נשתתף בחלוקת העוגה. ולא נעים להגיד, אבל גם אני הייתי בעד שילוב יהודים בכל ובעד נשיאה בנטל.

"פרופסור סרמוד, ראש הקתדרה ליחסים בינלאומיים, תקף בחריפות את האסון הלאומי שהרב מרדכי יביא על יהודי פרס ועל חוסר הפתיחות שגורם לחסידיו להסתגר בגטאות.

"ברחובות העיר הבירה עמדו יהודיה החרדיים מול יהודיה הממלכתיים. הראשונים נשאו כרזות שנושאות ציטוטים ופסוקים על 'ועשית ככל אשר יורוך...', אבל הם היו מיעוט קטן לעומת האחרים המשולהבים, ואני לצערי בתוכם. זה היה לפני שחזרתי בתשובה. צפצפנו בזמבורות ונשאנו על לבושנו את דגלי מלכות אחשוורוש. אני זוכרת שעמדה במה מאולתרת. שעליה נאמה אושיית תקשורת מקורבת למלכות ונשאה דברים בעד פתיחות וליברליות ושילוב יהודים בכל תחומי החיים. היא הוסיפה שהחרמת המשתה יהיה בכיה לדורות. והגיע הזמן שיהודי פרס יצאו משליטתם של הרבנים החשוכים.

"בין השאר הגיע נואם אורח, בנו החשוב של השר הבכיר המן, שבעבר כיהן במפלגת 'יש עתיד חדש באופק', ונשא דברים בעד כבוד המלוכה. בנוסף הוא תקף במילים קשות את אלו שיישאו באחריות עלבון המלך, אם וכאשר לא ישתתפו".

בואי נתקדם. המלך שולח להרוג את ושתי. מה קורה לאחר מכן?

"בערוץ 1 פסלו את הסאטירה על אחשוורוש, שבשכרותו רצח את ושתי, אבל בערוץ 2 שודר תיעוד על הנשף הלילי המהודר, והשיח היה על החטטנות המיותרת של הקהל בקשר למותה של ושתי. מה שהובן מכל הברברת, שיש דברים שהם ענייניו האישיים של המלך. ואם הוד מעלתו החליט לשלוח את אשתו לעולם שכולו טוב בשכרותו, אז זה לגיטימי. כל אחד והאמת שלו. מותר לבן אדם קצת לשמוח. יש לדון אותו לכף זכות.

"המן צייץ בטוויטר שהוא כועס על ניצני ההומניזם שאין להם מקום כלל במערכת המשפט שהוא עומד בראשה. וכי מי שרוצה מעט להשתכר ועל הדרך הורג את אשתו גם אם היא מלכה, כבר נהפך לרוצח? הוצאת דיבה כזו על המלך זו הפרת חוק.

"בערוץ 3 רץ קמפיין של חברות תמרוקים מכל העולם. היה מכרז על מאפרות מהשורה הראשונה לאפר את הנבחרות לבוא אל המלך. בנות רבות רצו לאודישן מיוחד כדי לעבור את ועדת הקבלה. להיות מלכה על 127 מדינות, זהו חלומן של נערות רבות שנושאות עיניהן אל העושר הצפון להם בראש הפירמידה. אני אישית לא הבנתי את זה.

"המן, השר בר הסמכא בממלכה, לא ראה בעין יפה את מצעד היופי. הוא נסה בכל דרך להוריד את תוכניות המדיה מסדר היום. הוא כבר סגר כמה תכניות רדיו ו-2 ערוצים בכבלים שלא ישרו קו עם רצונו להוריד את הנושא. זה לא היה סוד שיש לו תכנית אישית, להציע את בתו למלך.

"זו הייתה תקופה של תהיות, תחרויות וצפייה, שהסתיימו בבחירת נערה אלמונית, נחבאת את הכלים. להפתעתנו, לא היה לה רזומה עשירה של קריירה, השכלה, או יופי. אפילו לא ייחוס אצולה. כל מה שעיתונאים זריזים הצליחו לדלות הוא שהיא יתומה אסופית ללא מוצא.

"השאלה שנישאה בחלל האוויר ונותרה חידה בלתי פתורה: 'מי את, אסתר האלמונית?'. ניחושים רבים נכתבו בפוסטים שרצו במדורי רכילויות. בפייסבוק ובאינסטגרם נוצרו אשכול אחר אשכול של תגובות וניחושים, עד שמישהו עלום גילה שגם אחשוורוש לא יודע".

איך בדיוק החל המן את דרכו האנטישמית?

"לאחר אכזבת המן מאי בחירת בתו למלכה הסתפק בהצבתו כמספר 2 אחר אחשוורוש. הוא התראיין בגלי צהמ"פ, 'צבא הגנה מדי ופרס'. הוא הכריז קבל עם ועדה שהוא מברך על בחירתו של המלך, על אף שבעיניו יכלה לפאר את המלכות בתו המהוללת. לא היה קשה להבחין שאין פיו ולבו שווים, וכי הוא קרוע בדיסוננס. לשאלת המראיין מה תכניותיו לעתיד, ענה שיש לו עניין רב לייעל את הממלכה ולהוציא מחוץ לחוק גורמים שלילים שמחזירים אותנו אחורה. זו הייתה הזדמנות שנקרתה לפניו לשפוך את תסכולו הרב על שנואי נפשו מאז מקדם, ובראשם מרדכי היהודי. 'אין ספק שהיהודים הטפילים הם אלו המושכים בחוטים. ונמצאים בכל מוקדי ההשפעה. הם מתרבים, הם מתנשאים ובטוחים שהאמת אצלם. הזלזול שלהם במלכות יעלה להם ביוקר. לא מתגייסים ולא נושאים בנטל. אבל זה ייגמר!!!'. את המשפט האחרון אמר בצעקה ובפנים מאיימות. מגיש התוכנית נרתע לאחוריו, והפיל את מערכת הסאונד הכבדה שהתנפצה בקול נפץ. לא נעים להזכיר שגם אני כעסתי על מרדכי הצדיק. הייתי בטוחה שהוא הביא עלינו את הצרה.

"המן זכה בפופולריות אדירה שלא זכה בו שר לפניו אבל לא הסתפק בכך, ולמה? הכול בגלל איש יהודי אחד, מרדכי בן יאיר, שלא הביט בו כלל ולא השתחווה. הוא פשוט התעלם מהפקודה המלכותית לכרוע ולהשתחוות. יש לציין שהמן התאפק ולא הוציא מלה אחת על הנושא, כך שהנושא הכאוב ביותר עמד בגרונו, לחץ בחזהו כמו פצצת אטום לפני פיצוץ. רק בביתו הרשה מעט לעלבונו לבטא את רגשותיו על אחד ויחיד שלא סופר אותו".

כולנו מכירים את ההמשך, ואת היום המר שבו הפיל המן פור להשמדת העם היהודי. איך את רואה את האסון?

"את אירועי ה-13 בניסן לא ישכחו מדי ופרס. מהפך אדיר שהפך הכול ושינה את פני העולם. השר המן הפיל פור ונודע לכול על תכנית השטנה להשמדת העם היהודי, אנשים נשים וטף שתתבצע לעוד שנה.

"התרסקו כל הקונספציות:

- אחשוורוש הסיר מעליו את הדאגה לנתיניו היהודים שהפריחו והעשירו את ארצו.

- המן שלרגע לא חדל להתייגע ולהגיע לנקמתו הגדולה למרות החששות מסביב על נקמת אלוקי ישראל, הצליח למרות אי האמון של הסובבים אותו. להמציא פתרון סופי לעם היהודי. בצורה הכי קלה ללא קרונות המוות, מסילות ברזל ומחנות ריכוז והשמדה, המצריך תהליך של שנים. הכול יקרה ביום אחד. תוכנית שזכתה ברייטינג ובפרסום שלא העז לחלום עליו.

"את זכות היוצרים של צעדת המוות רשם כבר נבוכדנצר על שמו. בזמני עדיין התהלכו ניצולי גולי בבל. המספר על הזרוע הוחלף באצבעות קצוצות.

"חשכת עננים מאיימת כיסתה את שמי העולם היהודי. בתי עסק נמכרו לידיים מדאיות ובמקרה הרע הועברו לבעלות מתאימה. ילדי היהודים הסתגרו מפחד שכניהם הנוכרים המאיימים. איומי רצח נשמעו מכל פינה כלפי היהודים העזובים לנפשם. ככל שהתקרב מועד האסון כפף קומתם של היהודים חסרי ההגנה. מבטם חסר התקווה העיד על הידיעה כי גורלם נחרץ. שלא לדבר על הדחתם מכל מוקדי הכוח ואת נישולם מכל נכסיהם. אני עצמי הייתי בפוסט טראומה חודשים רבים. הדיבור אבד לי. הורי חששו שאני מאבדת את השפיות, אבל בזמני היו רק רופאי אלילים או מכשפים, ואותם לא רצינו להכניס הביתה.

"מרדכי ליכד את העם. הוא היה הדמות המעודדת והמדרבנת להרבות בתפילה. עם ישראל התאחד בשעת השמד הגדולה בהיסטוריה ופנה אל אלוקיו. חילוקי הדעות נעלמו וכולם חיפשו איך לחזור להיות יהודי באמת".

איך עמדת בפני האתגרים? הרי שינית את כל אורח חייך?

"אין לך מושג בכלל על הימים ההם. קבלנו את התורה מאהבה. פשוט ירדה עלינו רוח טהרה. במקביל היה מהפך אדיר שהיגיע מכיוונה אסתר המלכה הנחבאת אל הכלים.

"היא הבינה, בעזרת דודה מרדכי, שזו השעה שעליה לפעול והנה דווקא מעמק הבכא שלה, מהמקום שכביכול היא ללא בחירה, גילתה שהיא הוצבה משמיים בצומת קריטית, שרק משם תוכל להציל את כל יהודי העולם. והיא החלה לפעול בעזרת תפילות המוני ישראל, לסכן את עצמה ולהיכנס לגוב האריות בידיעה שהיא הולכת למסור נפש על עם ישראל כולו. התבקשנו לצום שלושה ימים".

ממש כמו שכתוב במגילה, "אם לעת כזו הגעת למלכות...".

"שרשרת ניסים מופלאה החלה במשתה היין, שהיה חסוי לעת עתה. אסתר המלכה בקשה לשמור על דיסקרטיות. צלמי כל הרשתות ועיתונאים רבים לא הורשו להשתתף. הם נאלצו להמתין לסיום המשתה בגן המלכותי המהודר, עד לרגע שהמן הגדול יצא וישפוך אור על חידת ההזמנה הלא צפויה של אסתר.

"המן יצא בראש זקוף וכולו מדושן עונג. 'האם אסתר התייחסה לשינויים שעשית לאחרונה? על מה נסובה השיחה?', עטו עליו עיתונאי הבוקר. המן כיחך בגרונו ואמר: 'לא יכול להיות שהיא הזמינה אותי סתם כך לארוחה משותפת עם המלך? למה לחשוב רק פגישות עבודה או ישיבות ממשלה סגורות?. אני לא מספיק חשוב כאדם? וחוץ מזה גם מחר הוזמנתי לסעודה פרטית עם הזוג המלכותי. וכמובן עם כל הצניעות, רק אותי היא הזמינה'.

"אנשי התקשורת הצטוו לגזור ולהסיר כל קטע של חמלה או רחמנות על העם הנרדף. כל מי שלא הסכים או היה אדיש לקריאה להצטרף למפלגה השלטת, סומן כחשוד. מעט מאנשי היושר שמרו על שתיקה.

"נפילתו התלולה של המן מעמדתו הרמה החלה זמן קצר לאחר המשתה. הוא הצטווה להוביל את מרדכי ברחובות העיר שושן ולהכריז על כבודו של שנוא נפשו. עיני כל שנעצו מבטם במחזה ההזוי הכפילו את הביזיון שחש המן. סרטוני ההשפלה הועברו תוך דקות לכל קצווי תבל ממש בלי שליטה, וכדי ביזיון וקצף.

"כתבי הצמרת, שנאלצו להתאפק עד לאחר המשתה השני, נעו בחוסר סבלנות ורק חיכו לסקופ שבטח ייצא הפעם מבית המלוכה. הם רעבו לחדשות הטריות והמסקרנות. איזה שפנים יוציא המן מהכובע הפעם? אילו רק יכלו לנחש לאן הרוח נושבת, וודאי כבר היו מכינים לפחות את הכותרות.

"דבר אחד לא לקח המן בחשבון: יהודי הוא אף פעם לא לבד. יש לו אלוקים גדול, וכשהוא רואה את האחדות של עמו ואת קבלת התורה מחדש באהבה, הוא יהפוך את אירועי האסון של ה-13 בניסן לאירועי המהפך והשמחה של י"ד באדר. עוד דבר חשוב הוא לא זכר, שבשעות אלו עולים הבל פיהם של תינוקות של רבן עד כיסא הכבוד".

הגענו לקטע הדרמטי. אלו כותרות יצאו למחרת?

"לאחר שעה של כסיסת ציפורניים, כשהמיקרופונים רועדים בידיהם, נפתחה היציאה הצדדית של הארמון הפונה לגינה המפוארת, והמלך יצא בפנים זועפות ובהליכה עצבנית, עד כי חלקם נשבעו שראו עשן יוצא מנחיריו. זה הולך להיות סקופ השנה. הם ניסו לנחש מה קרה? מי הרגיז את המלך? אולי הרג את אסתר כפי שהרג את ושתי? על מה יצא הקצף? ולמה הוא לבדו? הם מצאו מסתור מאחורי השיחים הגבוהים לכל מקרה. הרי הם מכירים את מלכם, ויודעים שבמצב כזה כל אחד יכול הקרבן הבא.

"מה שהם שמעו מתוך הארמון היה סוריאליסטי בכל קנה מידה. המן מתחנן על נפשו מאסתר המלכה!

"לאחר שעה קלה התגלתה סיטואציה שגם בסרטים הכי הזויים לא חלמו לראות. המן השר, הגדול, יועץ המלך הנערץ והמכובד, מובל ונדחף בהשפלה איומה על ידי סריסיו של המלך, ונסחב בכוח אל עמוד התליה שנבנה עבור מרדכי היהודי.

"לא עברה שעה קלה, וכלי התקשורת בישרו על מהפך עצום. כל אחד רצה להיות מקורי, והתחרות עלתה בכל קנה מידה. תיכף ומיד הוזמנו יהודים, שרק בשנה האחרונה גורשו בביזיון מכל אולפן ומיקרופון. הם עדיין התקשו לעכל ולספר מה עבר עליהם. המראיינים עטו על פניהם תום. מי בכלל איים עליכם? וברור שאתם רצויים, ובכלל, תמיד הייתם נערצים בכל מקום...

"עלה על כולם כתב חדשות ידוע שכתב בלוג חדש באתר תחת הכותרת 'למה החלטתי להתגייר?'. זה היה בלוג מהנקראים ביותר בכל 127 המדינות. מידי יום ביומו סיפר את סיפורו האישי, בהמשכים. הוא הוסיף שתמיד העריץ את היהודים, והגיע למיליוני עוקבים תוך ימים, ולמיליארד לייקים מכל העולם. הוא רק מקווה שהרבנים יתנו לו הכשר להיכנס תחת כנפי השכינה.

"הוא היה הסנונית הראשונה מתוך אלפי פרסים שהתגיירו והתייהדו. התופעה גלשה מהודו ועד כוש, בנוסף לאיי הים. גם ערוץ התשובה הגדול בעולם קרס מעומס. תורמים חדשים מקרב העמים חתמו על תרומה ענקית למערכת מתקדמת של תקשורת לארגון התשובה הגדול בעולם, שקרס תחת העומס. התמורה שבקשו עבור זה, הבטחה לשמירה והגנה מפני י"ד באדר המתקרב, שלא יאונה להם כל רע מידי היהודים החוגגים. השאלה שנשארה בחלל האוויר היהודי הוא האם המתייהדים עשו זאת מתוך הכרה באמיתות התורה, או מתוך פחד על הרשות שניתנה ליהודים להכות באויביהם. חידה זו נשארה פתוחה עד היום הזה".

את, שחיית בגלות פרס ומדי, תוכלי להעביר מסר שיתאים לזמננו, לגלות ישמעאל?

"לכל אחד יש פוטנציאל להביא את הישועה. ייתכן שהישועה תבוא דווקא מכל אחד שחש שהוא פשוט, חלוש קטן ונמצא בעומק החושך. עליו ללמוד מאסתר המלכה, שמתוך החושך, לבדה, שפכה לבה, התגברה על החרדות והביאה את הישועה. אם ירצה ה', בזכות קבלת התורה באהבה, יהפכו אירועי האסון של שבת שמחת תורה, ה-7 באוקטובר, לאירועי מהפך ושמחה של חודש אדר תשפ"ד. ואל תשכחו – זה יכול להתהפך ביום אחד".

תודה רבה על התקווה והעידוד. ופורים שמח! דאריה היקרה, אם כבר שוחחנו כל כך הרבה. תוכלי להשתתף בתרומה לזיכוי הרבים?

"לצערי ממש לא. עדיין לא החלמתי מהפוסט טראומה. וחוץ מזה, האשראי שלי לא רלוונטי. התוקף שלו עבר לפני 2500 שנה. אבל אני וכל היהודים הקדומים כבר תרמנו לכם – את חג הפורים".

פורים שמח!

תגיות:עיר העתיקהמיומנה של טלפנית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה