פרשת פקודי

אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת פקודי

מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם

אא

"וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ" (שמות ל"ט, ל"ב).

אור החיים הקדוש מתעכב על המילה "ויעשו" - מה היא באה לרמוז לנו?

מילה זו משקפת את החיבור של כל אחד ואחד לכלל ישראל בנושא של קיום התורה, כי כשבני ישראל מזכים זה את זה בקיום המצוות, רק כך התורה יכולה להתקיים – באופן שכל אחד מקיים את חלקו, מה שביכולתו ובאפשרותו.

"עוד נראה כי כאן עשה הכתוב מחברת הכללות בקיום התורה, והראה כי בני ישראל יזכו זה לזה, והתורה נתנה להתקיים בכללות ישראל, כל אחד יעשה היכולת שבידו ויזכו זה לזה".

לחידוש זה יש רמז במילים "ואהבת לרעך כמוך", משום שהוא כמותך – מה הכוונה?

בעצם קיום התורה שלו, מצד היכולת האישית שלו, הוא משלים אותך בחובת לימוד התורה והמצוות,. אם כן, אותו אדם מישראל אינו נחשב אדם אחר ממך, אלא הוא אתה עצמך ואחד מחלקיך – שהרי אתה לא יכול להגיע לשלמות שלך בלעדיו, וזאת הסיבה שאתה מחויב לאהוב אותו.

"ואולי כי לזה רמז באומרו (ויקרא י"ט, י"ח): "ואהבת לרעך כמוך", פירוש, לצד שהוא כמותך, כי בשלומו ייטיב לך, ובאמצעותו אתה משלים שלימותך. ואם כן אינו אחר אלא אתה עצמך וכאחד מחלקיך".

 

האם אדם אחד יכול לקיים את כל תרי"ג מצוות?

מתוך החידוש הנפלא הנ"ל, מביא אור החיים הקדוש תירוץ לקושיה אחרת:

הקב"ה ציווה אותנו לקיים תרי"ג מצוות, והרי אין אפשרות שאדם אחד יצליח לקיים את כל המצוות בחייו. יש מצוות שרק כהנים מחויבים בהן, יש מצוות שנתונות רק ביד נשים וכן על זה הדרך. וידוע כי קיום המצוות מביא לידי תיקון רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו של האדם – אם כך, כיצד האדם הפרטי יגיע לידי תיקון?

"ובזה מצאנו נחת רוח כי ה' ציווה תרי"ג מצות, ומן הנמנע שימצא אדם אחד שישנו בקיום כולם, וזה לך האות: כהן, ולוי, וישראל ונשים - יש מצות עשה בכהנים שאין מציאות לישראל לעשותם, ויש מצות לישראל שאינם בכהנים, וכן בלוויים, וכן בנשים".

לאור ההסבר כי שלמות העם מתבטאת בחלק של כל אחד מעם ישראל בקיום המצוות, אנו מבינים כי התיקון ייתכן בכך שכל פרט יקיים את החלק שלו, וממילא עם ישראל יגיע למצב שיזכו זה את זה עד לתיקון השלם, ומכאן המסקנה - קיום מצוה של אדם אחד, מביא תועלת לעם ישראל כולו.

"ומה מציאות יש ליחיד לקיימם להשלים תיקון לרמ"ח איבריו ושס"ה גידיו אשר יכוונו להם, אלא ודאי שתתקיים התורה במחברת הכללות, ויזכו זה מזה".

תגיות:פרשת פקודיאור החיים הקדוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה