פרשת פקודי
רבינו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת פקודי: שתפו משפחה וחברים
רבנו בחיי בפירוש קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: פרשת פקודי
- אמיתי חניה
- פורסם ד' אדר ב' התשפ"ד
בפרשת פקודי מסופר על הרכבת המשכן לאחר שכל חלקיו היו מוכנים, וכן ציון המיקום המדויק של כל כלי המשכן בתוכו.
"בְּיוֹם הַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ תָּקִים אֶת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד" (שמות מ', ב')
בפסוק זה רבינו בחיי מביא בפנינו את המדרש שמתאר את הניסיון של בצלאל ואהליאב ושאר חכמי לב להעמיד את המשכן, ללא הצלחה.
מנגד, משה רבינו היה מצטער על כך שלא השתתף בפועל בהרכבת המשכן, לפיכך ביקש ממנו הקב"ה לגעת במשכן ומכוח זה המשכן יעמוד מאליו.
"ובמדרש היו בצלאל ואהליאב וכל חכם לב טורחים להעמידו ולא עמד. וזהו שאמר הכתוב ויביאו את המשכן אל משה והיה מצר על כך לפי שלא היה לו חלק במשכן, אמר לו הקב"ה למשה א"א הקמתו ביד בשר ודם, אלא עסוק אתה בו והוא עומד מאליו, כדי שידעו כל ישראל שאם על ידך אינו עומד שוב אינו עומד לעולם"
יותר מכך – זכה משה רבנו שפעולת העמדת המשכן "תירשם" על שמו בתורה הקדושה: "ואני כותב הקמה על ידך, שנאמר 'ביום החדש הראשון באחד לחדש תקים את משכן', אמר משה, רבש"ע איני יודע להעמידו, אמר לו עסוק בידך ואתה נאה להעמידו והוא עומד מאליו, שנאמר 'הוקם המשכן', ואני מכתיב הקמתו על שמך שנאמר 'ויקם משה את המשכן'".