בריאות ותזונה

כיצד דיאטת קיטו מועשרות בשומן עשויות להשפיע על הסיכון לסרטן?

מחקר חדש מצא כי יש קשר בין דיאטת קיטו לסוגיה, לבין מניעת היווצרות והתפשטות תאים סרטניים

אא

האם הדיאטה הקטוגנית (דיאטה דלה בפחמימות ועתירת שומן) אכן יכולה להועיל במניעת סרטן? מחקר חדש שנערך לאחרונה על ידי בית החולים בקולומביה הבריטית, קנדה ואשר תוצאותיו פורסמו במגזין Scientific Reports, סיפק ראיות חדשות שעשויות לתמוך בהשפעות האנטי-סרטניות של דיאטת קיטו. 

בשנים האחרונות רבים נוהרים אחר הדיאטה הקטוגנית, שבה הגוף משתמש בשומן במקום בגלוקוז על מנת לייצר אנרגיה - ומסתבר שגם מבחינה מדעית היא מוכיחה את עצמה כיעילה. החוקרים, שבין היתר חקרו את היתרונות האפשריים של הגבלת פחמימות במצבאים כרוניים כמו סרטן, מצאו כי הדיאטה הזו אכן יכולה לעכב את צמיחתם של התאים הסרטניים. 

כמו כן, המחקר הראה כי בחירת סוג השומנים היא לא פחות חשובה בדיאטה הזו, והציע להעדיף את השומנים הבריאים (כמו שומנים מן הצומח כדוגמת אבוקדו) ולא כל המטוגנים למיניהם. 

במסגרת המחקר המרתק נבדקו שבע דיאטות קיטו שונות, המועשרות בשומן. הם השוו את השפעת הדיאטות הללו לתזונה מערבית סטנדרטית ודיאטה נוספת שהכילה 15% פחמימה. בין השומנים שנחקרו בדיאטות נמצאו שומן חלב, שמן דקלים, שמן זית, שמן תירס ושמן דגים, והמטרה הייתה לקבוע כיצד כל סוג שומן משפיע על יעילות מניעת הסרטן, במסגרת דיאטת הקיטו. במסגרת המחקר נבדקו גם מדדי בריאות מרכזיים כמו רמות גלוקוז בדם בלילה, רמת כולסטרול, רמות אלנין ובריאות רקמות הריאות והכבד. 

נמצא כי דיאטות קיטו, ללא קשר לסוג השומנים הכלולים בה - יעילות יותר במניעת גושים סרטניים בריאות, למשל, מאשר דיאטות ים תיכוניות או מערביות. גם דיאטה שכוללת בתוכה 15% פחמימה, לא הוכיחה את עצמה כיעילה בהקשר זה. 

בשל היותה עשירה בין היתר בשמן דגים שמכיל חומצת שומן אומגה 3, דיאטת הקיטו הוכחה כיעילה במניעת והפחתת גושי תאים סרטניים. ד"ר דניאל לנדאו, אונקולוג והמטולוג מוסמך, סיפר בראיון איתו כי המחקר על הקשר שבין דיאטת קיטו להתפתחות סרטן עדיין נחקר, אך "כמה מהמחקרים שכבר בוצעו, בהחלט מצביעים על מספר יתרונות", דבריו. תיאוריה אחת שלו מעוגנת בעובדה שכל תא בגוף האדם זקוק לסוכר, וידוע שסוגי סרטן שונים דורשים סוכר באופן לא פרופורציונאלי כדי לצמוח. "הגבלת עודף סוכר יכולה להציע תועלת במניעת סרטן או בטיפול בסרטן", הוא אומר. 

דיאטנית בשם קירן קמפבל מסבירה כי השינויים המטבוליים שיוצרת דיאטת קיטו בגוף גם מגבילים אינסולין וגורמי גדילה דמויי אינסולין שמעודדים צמיחת תאים סרטניים. לכן, הגבלת פחמימות בתזונה שלנו עשויה להגן מפני סרטן", היא מסכמת.

תגיות:סרטןסיכוןדיאטת קיטו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה