היסטוריה

נולד כשאביו בן 71: מי היה הרב אליהו בן אמוזג?

אליהו הצעיר כמעט שלא זכה להכיר את אביו, שנפטר תוך שנים ספורות. גם אמו נפטרה בגיל צעיר, ומגיל 4 הוא גדל אצל אחי אמו, הדיין המפורסם רבי יהודה קוריאט. בלימודיו עשה חיל רב, הוסמך לרבנות בגיל 18 ונעשה לרבה של ליוורנו. כינויו היה "הרב אליהו בן אמוזג"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ב-24 באפריל 1823, תקפ"ג, רעשה קהילת ליוורנו היהודית. הרב אברהם בן שם טוב, מרבני הקהילה, חבק בן בגיל... 71! הוא היה נשוי במשך חמישים שנה ולא זכה לזרע של קיימא. בהסכמת אשתו לקח אשה נוספת, קלרה, בתו של הדיין רבי רפאל מליוורנו, ולאחר שנה מנישואיו זכה לבן זכר. הבן נקרא אליהו.

אליהו הצעיר כמעט שלא זכה להכיר את אביו, שנפטר תוך שנים ספורות. גם אמו נפטרה בגיל צעיר, ומגיל 4 הוא גדל אצל אחי אמו, הדיין המפורסם רבי יהודה קוריאט. בלימודיו עשה חיל רב, הוסמך לרבנות בגיל 18 ונעשה לרבה של ליוורנו. כינויו היה "הרב אליהו בן אמוזג".

הרב אליהו ראה את הצורך של היהודים ללמוד את התורה בהתאם לשאלות העולות בדורו, ולשם כך הקים בית דפוס גדול בליוורנו, שבו הודפסו ספרי חכמה רבים, ביניהם ספרי מרן הבן איש חי.

הרב בן אמוזג עצמו היה בקי גדול בחכמות השונות, וכתב סדרת ספרים המסבירה את החסרונות שבנצרות מול היהדות, מנתחת את המוסריות הנוצרית המזויפת ומצדיקה את התורה שבכתב והתורה שבעל פה.

היו מרבני חלב שבסוריה שלא אהבו את סגנון כתיבתו, המרבה להביא מחקרים וחקירות, ולכן רצו להכריז עליו חרם. הם פנו לגדול רבני טורקיה, רבי חיים פלאג'י, שיכריע עבורם, ורבי חיים פסק שאין שום פסול בספרי הרב בן אמוזג. להיפך, בחוכמתו הגדולה הוא משיב תשובות ניצחות לכל המכחישים, ומלמד את חכמת ה'.

הרב בן אמוזג נפטר בז' באדר, יום פטירתו של משה רבנו.

 

תגיות:היסטוריההרב אליהו בן אמוזג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה