חדשות בארץ

רוסיה הטילה וטו על הצעת מועצת הביטחון להפסקת אש בעזה – סירבה לכלול גינוי לחמאס

ארה"ב העלתה הצעה להפסקת אש, גינוי החמאס וקריאה לשחרור כל החטופים. ההצעה התקבלה ברוב קולות, אך רוסיה וסין הטילו עליה וטו. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיע לגבול הרצועה והאשים את ישראל בהכשלת הסיוע לעזה

מועצת הביטחון של האו’’ם (צילום: shutterstock)מועצת הביטחון של האו’’ם (צילום: shutterstock)
אא

לראשונה מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" ארה"ב יזמה דיון הקורא להפסקת אש בעזה. יחד עם זאת, היא ביקשה לקשור את ההחלטה שתתקבל לגינוי החמאס ושחרור כל החטופים הישראלים. הלילה (בין שישי לשבת) מועצת הביטחון הצביעה בעד ההצעה האמריקנית. 11 מדינות הצביעו בעד, רוסיה, סין ואלג'יר הצביעו נגד. בסופו של דבר ההצעה ל"הפסקת אש מיידית" ולשחרור החטופים, נפלה בשל וטו שהטילו סין ורוסיה, שהתנגדו לכלול את הגינוי לחמאס.

שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה בפתח דבריה כי "על אף המחלוקות במועצה, רובנו שותפים למטרות דומות - וכולנו רוצים לראות הפסקת אש כחלק מהסכם שיוביל לשחרור החטופים והעברת סיוע הומניטרי נרחב לעזה. על-ידי אימוץ ההחלטה של ארה"ב, נוכל ללחוץ על חמאס להסכים להצעה שעל השולחן. זו תהיה טעות היסטורית לא לאמץ את ההחלטה". לדבריה, "כל יום ללא הפסקת אש מובילה לסבל נוסף. יותר מ-100 חטופים מוחזקים בשבי, כולל ילד בן שנה, אזרחים פלסטינים בעזה רעבים וזקוקים לשלום, ישראלים ממשיכים לחוות תקיפות רקטות מחמאס, שהחל בסכסוך ותקף ב-7/10".

השגרירה תקפה את רוסיה וסין שהפילו את ההחלטה, והוסיפה כי "מצער שרוסיה וסין הטילו וטו, ושהן לא מסוגלות לגנות את מעשי הטרור של חמאס ב-7/10 – הכוללים רצח ולקיחת חטופים. המתקפה ההרסנית ביותר נגד יהודים מאז השואה". עוד טענה תומאס-גרינפילד: "הסיבה השנייה מאחורי הוטו היא שהן לא רצו להצביע בעד החלטה שנוסחה על ידי ארה"ב, הן מעדיפות שארה"ב תיכשל מאשר שתצליח".

שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, השיב כי "מעשי וושינגטון עלו בחייהם של 32 אלף פלסטינים, בהם ילדים ונשים רבים. גם היום, ארה"ב מנסה למכור למועצת הביטחון ולקהילה הבינלאומית נוסח מוטעה על ההגדרה להחלטה הכרחית למרכיבי הפסקת אש. הטקסט מאפשר אור ירוק לישראל לקדם פעילות מבצעית ברפיח".

שגרירת בריטניה באו"ם, ברברה וודוורד, אמרה כי "דרך החלטה זו מועצת הביטחון יכלה לגנות לראשונה את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. אנחנו מאוד מאוכזבים שרוסיה וסין לא תמכו בהצעה לקרוא להפסקת אש מיידית".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נשא דברים בדיון ואמר: "חברי מועצה זו קראו להפסקת אש לכבוד חג הרמדאן המוסלמי, אך הטבח של חמאס בוצע בחג שמחת תורה, החג בו אנו מציינים את סיום קריאת הברית הישנה - התורה. אז היום, לכבוד פורים, בקשת העם היהודי היא שהמועצה הזו תנקוט בצעדים אמיתיים ופעילים כדי לשחרר את כל בני הערובה שלנו. ואם נצליח – אם החטופים יחזרו הביתה וחמאס יפורק – אז בדיוק כמו שכתוב במגילה, הטקסט שקראנו בפורים: ליהודים הייתה אורה, ושמחה וששון ויקר".

עוד אמר ארדן: "מועצה זו הביעה את דאגתה ממבצע ברפיח. אבל תנו לי להבהיר: אין מדינה שמבקשת להימנע ממבצע ברפיח יותר מישראל. הילדים שלנו הם שמקריבים את הקורבן האולטימטיבי בהגנה על מולדתם. אך ברפיח נותרו 4 גדודים, עם כ-8,000 מחבלים. אם לא נצליח להשיג את מטרותינו - חמאס יחזור על 7 באוקטובר שוב ושוב. ולא רק חמאס. ישראל לא רואה אלטרנטיבה. הדרך להפסקת אש קבועה עוברת ברפיח".

גוטרש: ישראל מציבה מכשולים לכניסת משאיות לעזה

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נשא דברים משדה התעופה אל-עריש שבצפון סיני אחרי שביקר בצד המצרי של מעבר רפיח. לדבריו, ישראל מציבה מכשולים ומקשה על מספר המשאיות שצריכות להיכנס לעזה. "אנחנו פועלים לגיוס תמיכה בינלאומית בילדי עזה. יש הסכמה בינלאומית כי כל פעולה קרקעית ברפיח תגרום לאסון הומניטרי. עלינו לעשות הכול ולהפעיל לחץ כדי לעצור כל פעילות ישראלית שם. הבחירה בעזה היא ברורה - או נחשול של סיוע, או רעב. משאיות סיוע שתקועות בצד המצרי של הגבול זו שערורייה מוסרית".

שר החוץ ישראל כץ הגיב על דבריו של מזכ"ל האו"ם: "גוטרש האשים את ישראל במצב ההומניטרי בעזה, מבלי לגנות בשום צורה את הטרוריסטים של חמאס-דאע"ש השודדים סיוע הומניטרי, מבלי לגנות את אונר"א המשתפת פעולה עם טרוריסטים ומבלי לקרוא לשחרור מיידי וללא תנאי של כל בני הערובה הישראלים". לדבריו, "תחת הנהגתו, הפך האו"ם לגוף אנטישמי ואנטי-ישראלי שמגן על טרור ומחזק אותו".

תגיות:מועצת הביטחון של האו"םמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה