אמונה

איך לשנות מציאות? הכירו, זהו הנשק שירים אתכם מעל הטבע

האם יש דרך לבטל גזרה, ולהוריד עלינו שפע, ברכה וישועה? ואיך זה הגיוני בכלל לבטל משהו שבורא עולם קבע?

אא

בשביל מה להתפלל על משהו אם בורא עולם קבע אחרת? האם תפילה יכולה לשנות את רצונו של ה' שיבטל את גזירתו שכבר גזר?

רבי יוסף אלבו עונה על כך בחיבורו 'ספר העיקרים' (מאמר רביעי, פרק י"ח), ומסביר שהגזרות האלוקיות, לטוב ולמוטב, תלויות בסטטוס הרוחני בו האדם נמצא, ובאם מדרגתו הרוחנית תשתנה, כך גם הגזרה שנגזרה יכולה להשתנות ולהתבטל. אם האדם מתחזק ומתעלה רוחנית, הוא למעשה הופך לישות אחרת, שעליה לא נגזרה הגזרה הראשונית. פעולות רוחניות, של התחזקות רוחנית ותיקון המעשים וכן תפילה, משנות את האדם והופכות אותו לאדם אחר מבחינה רוחנית, ועל ידי כך מתבטלת גזירה רעה, או מושפע עליו שפע טוב משמים שלכתחילה לא נגזר עליו לקבל, כי כעת אותו אדם מוגדר כבריה חדשה.

זו היתה טענתו של צופר, ידידו של איוב, כלפיו, על כך שלא תיקן מספיק את מעשיו ולא התפלל מספיק על צרותיו, והנה לשונו של רבי יוסף אלבו: "זאת הטענה אליה רמז צופר, בהיותו מאשים את איוב שלא היה מתפלל להשם להצילו מרעתו, ולא היה מכין עצמו לבטל מעליו הגזרה. וזה שאמר לו: "אם אתה הכינות ליבך ופרשת אליו כפיך, אם און בידך – הרחיקהו... כי אז תשא פניך ממום" (איוב י"א). כלומר, אם תכין לליבך להתפלל ולתקן מעשיך – אין ספק שעל ידי התפילה וכשרון (= תיקון) המעשה תמלט מן הצרות הללו. ומזה יתבאר שהתפילה וכשרון המעשה (= תיקון המעשים) מועילים לבטל הגזרה בכל עת".

יש לתפילה כוח לשנות את גזרותיו של הבורא, ובכך לשים סוף לייסורים וקשיים, ולהביא אל תוך חיינו ישועות וטובות.

רבנו בחיי כותב שבכוח התפילה ניתן לשנות אף את הטבע, והנה לשונו: "כח התפלה גדול אפילו לשנות הטבע ולהינצל מן הסכנה ולבטל הנגזר... ואפילו מה שגזר עליו השם יתברך אפשר לו להתבטל בכח התפילה" (רבנו בחיי על דברים י"א, י"ג).       

מובא על האימהות הקדושות שהיו עקרות, ובזכות תפילתן השתנה הטבע, לפיו הן לא אמורות לזכות לילדים, והן זכו להביא ילדים לעולם. וכן מובא על חזקיהו המלך כאשר חלה, שהנביא ישעיהו בן אמוץ בישר לו שנגזרה עליו גזרה והוא עתיד למות, בגלל שהוא בניגוד לרצונו של ה' בחר שלא להביא ילדים. חזקיהו המלך ביקש לתקן את הדבר ולעשות על כך תשובה, אך הנביא אמר לו שמאוחר מדי והנגזרה כבר נגזרה. חזקיהו המלך עונה בעזות של קדושה לנביא ואומר את המילים העוצמתיות: "בן אמוץ, כלה נבואתך וצא! כך מקובלני מבית אבי אבא: אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם – אל ימנע עצמו מן הרחמים". חזקיהו המלך לא מתייאש מרחמיו של ה', ואף שנגזרה גזרה, הוא עומד בתפילה מקירות ליבו כשהוא בוכה אל ה', "וַיַּסֵּב אֶת פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה'... וַיֵּבְךְּ חִזְקִיָּהוּ בְּכִי גָדוֹל" (מלכים ב, כ, ב-ג). לאחר מכן ה' אומר לישעיהו לשוב אל חזקיהו ולמסור לו את דבר ה' אליו: "שָׁמַעְתִּי אֶת תְּפִלָּתֶךָ, רָאִיתִי אֶת דִּמְעָתֶךָ, הִנְנִי רֹפֶא לָךְ". תפילתו של חזקיהו התקבלה, והוא החלים מחוליו.

חז"ל מסבירים ברובד הפנימי את דברי יעקב אבינו שאמר שניצח את אויביו "בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי", כי מדובר בכלי נשק רוחניים – תפילה ובקשה.

גם אם התפללנו בעבר וטרם נראה השינוי המיוחל, יש להמשיך בתפילה ולזעוק אל ה' מקירות הלב, כי יש בכוחה של תפילה לשנות מציאות.

תגיות:ישועהאמונהגזרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה