בריאות ותזונה

מטגנים שוב באותו שמן? אתם מעלים את הסיכון לנזק מוחי

שימוש חוזר בשמן טיגון, שמצוי בעיקר במסעדות, עלול להעלות את הסיכון לניוון עצבי. אז מה הפתרון?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר שנערך לאחרונה על בעלי חיים מוכיח כי הנזק שיכול להיגרם לבני אדם אם הם משתמשים באותו שמן לטיגון חוזר, יכול להיות משמעותי. "למיטב ידיעתנו, אנו הראשונים לדווח על נזק ארוך טווח. תוספי שמן מטוגנים בשמן עמוק מגבירים ניוון עצבי", מספרת לתקשורת הזרה פרופ' קתרסן שנמוגם, מרצה באוניברסיטת טמיל נאדו שבהודו וגם הובילה את המחקר.

בעלי החיים שהשתתפו במחקר חולקו ל-5 קבוצות, חלק קיבלו אוכל סטנדרטי - בתוספת של 0.1 מ"ל של שמן שומשום או חמניות שלא מחומם. המחצית השנייה קיבלה שמן שומשום או חמניות מחומם מחדש ברציפות במשך 30 יום. אותם שמנים מחוממים שימשו כדי לבדוק מה ההשפעה של טיגון חוזר באותו שמן.

בעלי החיים שצרכו שמן שחומם מחדש סבלו מדלקת מוגברת בכבד. כמו כן, נגרם להם נזק למעי הגס ונמצא מלאי מוגבר של חיידקים בגופם. החוקרים ציינו כי נמצאו רמות גבוהות של ניוון עצבי באלה שצרכו שמן מחומם.

"חילוף החומרים של השומנים בכבד השתנה משמעותית. וההובלה של חומצת השומן אומגה 3 החשובה במוח ירדה. זה כבר הוביל לניוון עצבי, שנראה", לשון המחקר. 

תוצאות המחקר הן חד משמעותיות – אסור בשום פנים ואופן לחמם שמן מחדש – בשל כל הנזקים הבריאותיים שיכולים להיגרם לכם. בלי קשר לכך, ברור שתזונה בשמן היא בריאה פחות. אפשר וצריך להעדיף את התזונה הטבעית והמזינה – היא תתרום הרבה יותר לגוף שלכם. אם כבר החלטתם לאכול אוכל מטוגן – שימו לב לשימוש בשמן, שאם נותנים לו להתקרר ומטגנים שוב, הוא עלול להפוך למסוכן.

תגיות:שמןטיגוןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה