חדשות בארץ

סמוטריץ' עצר את רכישת הטייסות מארה"ב, דורש ממערכת הביטחון "לעשות סדר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מתנגד לבקשת משרד הביטחון לכנס את ועדת השרים להצטיידות, לאישור שתי עסקאות בעלות של כ-35 מיליארדי שקלים. לטענתו: "אישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר היא חסרת תקדים".

נתניהו וסמוטריץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)נתניהו וסמוטריץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה היום (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו והודיע לו כי מתנגד לאישור רכישת שתי טייסות של מטוסי קרב מארה"ב. זאת, עד לכינוס הוועדה לבחינת תקציב הביטחון.

במכתב שהעביר סמוטריץ' הוא כתב: "משרד הביטחון מבקש לכנס ללא הסכמה את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון לאישור שתי עסקאות ארוכות טווח בעלות כוללת של כ-35 מיליארדי שקלים לרכישת טייסת מטוסי F-35 וטייסת מטוסי F-15. כינוס הוועדה ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר הם חסרי תקדים, ואין בכוונתי לאשר זאת".

לדברי שר האוצר, "המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתקציבי הביטחון ודורשת חשיבה מחודשת. בעקבות המלחמה דורשת מערכת הביטחון תוספות תקציביות אדירות ועמדת משרד האוצר ועמדתי היא שנדרשים תיקוף או תיקון הנחות היסוד, וקביעת עקרונות וסדרי עדיפויות עדכניים בהתאם".

שר האוצר הסביר כי בסיכום שהוביל בין משרדי האוצר והביטחון, סביב התקציב המתוקן לשנת 2024, נקבע כי תוקם ועדה ציבורית שתגיש את המלצותיה בתוך כחודשיים. לטענתו, מאז הסיכום מערכת הביטחון מונעת את הקמת הוועדה ומבקשת לקבוע עובדות בשטח ולחייב היקפי תקציב אדירים, בין היתר בעסקאות רכש המטוסים האמורות.

סמוטריץ: "בכל הכבוד, לא ניתן לקבל התנהלות כזו. הציפייה של מערכת הביטחון לקבל צ'ק פתוח בסכומי עתק ובהשלכות עצומות על המשק והכלכלה ואיכות החיים של אזרחי ישראל - ללא שום חשיבה ביקורתית, סיעור מוחות, דיון מקצועי, ציבורי וממשלתי - היא לא לגיטימית ולא ריאלית. תמיד, ובפרט לאחר כישלון ה-7 לאוקטובר ומה שקדם לו".

כזכור, בשבוע שעבר אישר משרד החוץ האמריקני להעביר לישראל 25 מטוסי F-35 ומנועים של מטוסי F-35  בעלות של 2.5 מיליארד דולר. שר הביטחון יואב גלנט, שקיים פגישות בשבוע שעבר בארה"ב, העביר לאמריקנים רשימת רכש צבאית.

החלטת השר זכתה לתמיכה של הפרשן בן כספית. לדבריו, "אני חושב שאחרי ה-7 באוקטובר אנחנו צריכים לבחון את כל התפיסות הביטחוניות שלנו וכן, זה כולל גם את הרכש הזה. לא שאני חושב שצריך לבטל את חיל האוויר, חלילה, מדובר בפוליסת ביטוח החיים של עם ישראל וזה ברור, ואנחנו זקוקים לחיל הזה ונהנים מעוצמתו כל ימות השנה, אבל כן צריך לבדוק מההתחלה במה צריך להשקיע עכשיו את עשרות המיליארדים".

כספית תהה: "מה קורה עם כוחות הקרקע? מה עם החי"רניקים? ועם הנמרים? ועם הטנקים? ואיך מחלקים את הכסף בצורה מיטבית? צריך להכריז על תום עידן חותמות הגומי וכן, צריך לקיים על זה דיון מקיף, מעמיק, שישתתפו בו מומחים מכל האגפים והאסכולות".

תגיות:בצלאל סמוטריץ'משרד הביטחוןרכש צבאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה