חדשות בארץ

מות עובדי הסיוע בעזה: המערב מנצל את האירוע להגביר את הלחץ על ישראל

לאחר שצה"ל אישר כי גרם בטעות למותם של שבעה עובדי סיוע ברצועת עזה, ארה"ב, קנדה ובריטניה הגבירו את הלחץ על ישראל. נשיא ארה"ב דורש לחקור וגורמים בממשל הוסיפו: "התוכנית שישראל הציגה לגבי רפיח, לא מקובלת עלינו"

הרכב שנפגע בעזה (צילום: Atia Mohammed/Flash90)הרכב שנפגע בעזה (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
אא

ארה"ב, בריטניה וקנדה הגבירו היום (רביעי) את הלחץ על ישראל, שיוביל, כך הן מקוות, להפסקת הלחימה בעזה ועצירת מבצע עתידי ברפיח. גורם מדיני ציין כי מדינות המערב מנצלות את הטעות הקשה שבה הודתה ישראל, וגרמה למותם של שבעה עובדי "המטבח המרכזי העולמי" (WCK). העובדים נפגעו מתקיפת כטב"ם של צה"ל במרכז הרצועה, בזמן שהיו בדרכם לחלק מזון וסיוע הומניטרי, שהגיע לחופי עזה מקפריסין.

צה"ל סיפק היום הסבר לאירוע הטראגי. הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי אמר כי "האירוע הקשה הוא תוצאה של זיהוי שגוי בתנאים מורכבים - בלילה במהלך מלחמה. זה לא היה צריך לקרות. אנחנו נשלים את התחקיר בימים הקרובים, נלמד מהמסקנות וניישם אותן באופן מיידי". הלוי הוסיף: "אני רוצה לומר בבירור - לא הייתה תקיפה מכוונת כנגד עובדי סיוע של הארגון. התקיפה הזו היא טעות חמורה".

ארה"ב משנה גרסאות בנוגע לרפיח

יממה לאחר שהבית הלבן פרסם הודעה לפיה הושגו הבנות לגבי פעולה עתידית ברפיח, גורמים בממשל ביידן משנים גרסה.

אתמול הודיע הבית הלבן כי בתום שיחות שהתקיימו בין השר רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי למזכיר המדינה אנתוני בלינקן, ישראל וארה"ב סיכמו על "התחשבות שתגלה ישראל בעמדה האמריקנית שתקיפה עתידית ברפיח תמנע מפגיעה באוכלוסייה". כמו כן, גורמים אמריקנים הוסיפו כי ארה"ב לא תפסיק את משלוחי הנשק לישראל והמטרה היא "ניצחון על החמאס".

היום זה כבר נשמע אחרת. דובר הבית הלבן ג'ון קירבי התייחס לתקרית הקשה בעזה ואמר בתדרוך לעיתונאים כי "אנחנו זועמים על התקיפה. צה"ל חייב לעשות יותר כדי להגן על פעילים הומניטריים. ראינו את תגובת נתניהו וצה"ל ואת מחויבותם לקיים חקירה מקיפה, אנחנו מצפים שתהיה מהירה ושתוצאותיה יפורסמו בפומבי".

בנוסף, התקשורת בארה"ב דיווחה כי בלינקן הבהיר בשיחה שתוכנית צה"ל שהוצגה לארה"ב, לגבי הפעולה ברפיח, "אינה מקובלת ואינה טובה".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התקשר לשף חוזה אנדרס, שעומד בראש ארגון הסיוע שעובדיו נהרגו, והביע "תנחומים עמוקים". ביידן הוסיף כי בכוונתו להבהיר לישראל את החובה להגן על עובדים הומניטריים בעזה.

משרד החוץ של קנדה הביע "זעזוע" ממותם של עובדי ארגון הסיוע WCK בעזה, שנהרגו בתקרית קשה בדיר אל-בלח. בהודעת המשרד נכתב כי "אנו מגנים את המתקפה הישראלית שהובילה למותם, ודורשים חקירה מקיפה". קריאה דומה השמיע משרד החוץ הבריטי, שהגדיל לעשות וזימן לשיחה את שגרירת ישראל ציפי חוטובלי. יש לציין כי בתקרית שלושה אזרחים בריטים.

נתניהו: הרג עובדי הסיוע בעזה - פגיעה לא מכוונת של כוחותינו בחפים מפשע

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לתקרית הקשה ברצועה ואמר כי מדובר ב"פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע ברצועת עזה". נתניהו הוסיף כי "זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, עומדים בקשר עם הממשלות, ונעשה הכול כדי שהדבר הזה לא יישנה שוב".

נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם שף הספרדי-אמריקני חוזה אנדרס, העומד בראש ארגון הסיוע. בשיחה הביע הרצוג את "צערו העמוק" והתנצל על מותם הטרגי של העובדים, וביקש לשלוח את תנחומיו למשפחות וליקיריהן של כל אלו שאיבדו את חייהם. כמו כן, נשיא המדינה חזר על מחויבותה של ישראל להבטיח את חקירתה היסודית של הטרגדיה, והודה לשף אנדרס ול-WCK על מחויבותם לרווחתם של הישראלים והפלסטינים.

אנדרס בירך בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" על החלטת הצבא לחקור את האירוע הקשה. לדבריו, "שבעת האנשים בשליחות הארגון שנהרגו בעזה, היו מיטב האנושות. הם סיכנו הכול בשביל הפעילות האנושית הבסיסית מכולן: לחלוק את האוכל שלנו עם אחרים. סומי פרנקום, דמיאן סובול, ג'ייקוב פליקינגר, סייף א-דין עיסאם, עיאד אבוטהה, ג'ון צ'פמן, ג'יימס קירבי וג'יימס הנדרסון - עבודתם התבססה על אמונה פשוטה: שאוכל הוא זכות אדם אוניברסלית. אנחנו לא שואלים לאיזו דת אתם שייכים. אנחנו רק שואלים כמה ארוחות אתם צריכים".

ראש ארגון הסיוע סיפר כי מהיום הראשון למלחמה, ארגונו מאכיל ישראלים ופלסטינים. "בכל רחבי ישראל הגשנו יותר מ-1.75 מיליון ארוחות חמות. האכלנו משפחות שנעקרו מבתיהם בגלל רקטות חיזבאללה בצפון, ומשפחות אבלות מהדרום. העברנו ארוחות לבתי החולים שבהם החטופים התאחדו עם משפחותיהם. קראנו בעקביות, שוב ושוב ובלהט לשחרר את כל החטופים".

בעזה, כך הוא מתאר, "הגשנו עד כה יותר מ-43 מיליון ארוחות, והכנו אוכל חם ב-68 מטבחים קהילתיים שבהם פלסטינים מאכילים פלסטינים". לדבריו, "אנחנו מכירים ישראלים. הישראלים, בלב ליבם, יודעים שאוכל הוא לא נשק מלחמה. ישראל טובה יותר מהדרך שבה המלחמה הזאת מנוהלת".

אנדרס סיכם כי "התקיפות האוויריות על השיירה שלנו לא היו רק איזו טעות מצערת שקרתה בערפל המלחמה. מדובר בתקיפה ישירה של כלי רכב מסומנים בבירור שתנועתם הייתה ידועה לצה"ל". צה"ל כאמור הודה בטעות והכחיש כי מדובר בתקיפה מכוונת.

 

תגיות:ארגון המטבח העולמיירי צה"למלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה